Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Kształtowanie się polskich centralnych organów państwowych w latach 1916-1918 (cz. 1)

Akt 5 listopada 2016

Powstanie niepodległego państwa polskiego w listopadzie 1918 r., poprzedził zapoczątkowany aktem 5 XI 1916 r., proces kształtowania się polskich centralnych organów państwowych. Ten stan rzeczy wynikał z proklamacji cesarzy Niemiec i Austro-Węgier ogłaszającej powstanie Królestwa Polskiego, co stwarzało Polakom pewne możliwości uczestniczenia w tworzeniu państwowości Królestwa.

W grudniu 1916 r. – po konsultacjach z reprezentantami polskich ugrupowań politycznych – władze okupacyjne powołały Tymczasową Radę Stanu Królestwa Polskiego (TRS), jako organ przedstawicielski narodu polskiego, jednocześnie stanowiło to początek tworzenia się polskiej administracji centralnej. W TRS wykształciły się następujące departamenty: spraw politycznych, spraw wewnętrznych, pracy, sprawiedliwości, gospodarstwa społecznego, skarbu, wyznań religijnych i oświecenia publicznego; funkcjonowała ponadto Komisja Wojskowa, która wraz z wyżej wymienionymi departamentami przekształcą się później w poszczególne ministerstwa.

Głównym kierunkiem działań TRS było organizowanie polskich instytucji państwowych. Jednakże bardzo ograniczone kompetencje uniemożliwiały osiągnięcie w tym zakresie większych sukcesów. Ponadto rozbieżności wśród ugrupowań wchodzących w skład TRS, jeszcze bardziej komplikowały skuteczność działań. W konsekwencji trudności te oraz niejednokrotnie opisywany w historiografii kryzys przysięgowy w legionach, doprowadziły Radę 25 VIII 1917 r. do dymisji.

Dymisja TRS nie sparaliżowała budowy polskiej administracji państwowej. Przed swym samorozwiązaniem TRS wyłoniła ze swego grona Komisję Przejściową, składającą się z trzech członków i tyluż ich zastępców, która wykonywała swoje funkcje przez departamenty i komisje byłej Rady.

Tymczasowa Rada Stanu

Państwa centralne chcąc zachować kartę polską zapowiedziały utworzenie nowych instytucji polskich w Królestwie. Jednocześnie władze okupacyjne przekazały administracji polskiej 1 IX 1917 r. oświatę i 1 X 1917 r. sadownictwo.

12 IX 1917 r. została powołana patentem obu cesarzy, Rada Regencyjna Królestwa Polskiego, którą traktowano jako tymczasową głowę państwa, do czasu powołania króla. RR stanowili: arcybiskup warszawski Aleksander Kakowski, prezydent Warszawy książę Zdzisław Lubomirski oraz prezes Stronnictwa Polityki Realnej Józef Ostrowski. Głównym problemem jaki stanął przed RR, było wyłonienie rządu.

Po licznych rozmowach i komplikacjach, powołano 7 XII 1917 r. gabinet pod prezesurą Jana Kucharzewskiego. Składał się on z ośmiu resortów, które zostały podniesione do rangi ministerstw. Resorty te odpowiadały z grubsza strukturze TRS, z tym, że Departament Gospodarstwa Społecznego przekształcił się aż w trzy nowe ministerstwa (rolnictwa i dóbr koronnych, handlu i przemysłu oraz aprowizacji); zmieniona też została nazwa dawnego Departamentu Pracy. Do rangi ministerstwa nie zostały podniesione dwie agendy TRS, Departament Spraw Politycznych oraz Komis ja Wojskowa.

Program jaki przyjął rząd przedstawił najpełniej jeden z ministrów Jan Stecki: Gabinet nie stawia wielkiego programu politycznego, nie wytacza dróg rozwiązania sprawy polskiej jeno powstaje w celu wszechstronnego rozbudowania państwowości polskiej, a więc zorganizowania władz państwowych i urzędów przede wszystkim w zakresie administracyjnym i skarbowym, do czego przyłącza się jako rzecz konieczna i warunek istotny tworzenia wojska polskiego.

Dymisja pierwszego rządu RR nastąpiła 12 II 1918 r. i stanowiła protest wobec postanowień traktatu brzeskiego, zapowiadającego oderwanie ziemi chełmskiej od Królestwa Polskiego.

Następny gabinet był jedynie prowizorium rządowym. Na jego czele stanął Antoni Ponikowski pełniący jednocześnie urząd ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Równocześnie RR czyniła starania prowadzące do mianowania nowego gabinetu. Osiągnięto to 4 IV 1918 r., powołując nową radę ministrów z premierem Janem Kantym Steczkowskim.

W okresie premierostwa Steczkowskiego, polska administracja sprowadzała się jeszcze w dalszym ciągu tylko do oświaty i sądownictwa. Niezależnie jednak od tego, pozostałe ministerstwa cały czas prowadziły prace organizacyjne dla przyszłego zarządzania państwem.

5 IX 1918 r. Steczkowski powodowany własną chorobą i trudnościami w jakich znalazł się gabinet, podał się wraz z urzędującymi ministrami do dymisji. RR dymisję przyjęła, powierzając gabinetowi pełnienie dalszych czynności, aż do powołania nowego rządu.

W tym okresie doszło do wydania jednego z najważniejszych dokumentów RR, jakim było Orędzie do Narodu z 7 X 1918 r. Orędziem tym RR zrywała z polityczną zależnością od mocarstw centralnych, a także zapowiadała powołanie rządu koalicyjnego, ogłoszenie w ciągu miesiąca ordynacji wyborczej do Sejmu oraz zwołanie Sejmu, i przekazanie mu władzy.

Monitor Polski

Następnym premierem został Jan Kucharzewski. Drugie jego premierostwo trwało jednak bardzo krótko, a on sam zaznaczył się tylko kontrasygnatą wspomnianego orędzia RR.

Niepowodzenie misji Kucharzewskiego spowodowało, iż RR postanowiła zaprosić parlamentarzystów polskich z dzielnicy pruskiej i Galicji, w sprawie utworzenia rządu koalicyjnego. Równolegle pertraktowano cały czas ze stronnictwami Królestwa. Gabinetu koalicyjnego jednak nie utworzono, a to za sprawą PPS i PSL „Wyzwolenia” odmawiających udziału w rządzie, motywujące to nadal trwającą okupacją. W takich okolicznościach mając do dyspozycji Międzypartyjne Koło Polityczne z Królestwa oraz przedstawicieli Koła Polskiego w Wiedniu, 23 X1 918 r. RR bez uzgodnienia z państwami centralnymi powołała Józefa Swierzyńskiego na urząd Prezydenta Ministrów.

W dniu 3 XI 1918 r. nowo powołany gabinet wydał odezwę zapowiadającą utworzenie rządu koalicyjnego z pominięciem RR. Odezwa kwestionowała prawo Rady i gabinetu do reprezentowania narodu oraz zapowiadała zwołanie Sejmu. Do czasu utworzenia gabinetu koalicyjnego, rząd Świerzyńskiego stanowić miał najwyższy polski organ państwowy.

W odpowiedzi na odezwę RR zdymisjonowała gabinet Świerzyńskiego i powołała radę kierowników ministerstw. Był to ostatni gabinet RR.

RR zdołała wypracować funkcjonowanie dwunastu ministerstw. Zapoczątkował ten proces dekret z 3 I 1918 r., kiedy to utworzono: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Skarbu, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Ministerstwo Rolnictwa i Dóbr Koronnych, Ministerstwo Aprowizacji oraz Ministerstwo Handlu i Przemysłu, a także Ministerstwo Opieki Społecznej i Ochrony Pracy.

W toku dalszych działań układ resortowy poszczególnych gabinetów uległ modyfikacjom. Ministerstwo Aprowizacji, które po dymisji rządu Kucharzewskiego nie otrzymało swojego kierownika, praktycznie nie istniało jako osobny resort; formalnie funkcję jego przejął Urząd Aprowizacyjny powołany 4 V1 1918 r. i podległy MSW. Następnie RR przekształciła istniejące Ministerstwo Opieki Społecznej i Ochrony Pracy w Ministerstwo Zdrowia Publicznego, Opieki Społecznej i Ochrony Pracy. Dalsze zmiany przyniósł dekret z 25 X 1918 r., powołujący: Ministerstwo Spraw Zewnętrznych, Ministerstwo Spraw Wojskowych, Ministerstwo Komunikacji i ponownie Ministerstwo Aprowizacji. Ostatnią zmianą w zakresie funkcjonowania ministerstw, wprowadziła RR dokonując rozdzielenia istniejącego Ministerstwa Zdrowia Publicznego, Opieki Społecznej i Ochrony Pracy na dwa odrębne resorty: Ministerstwo Zdrowia Publicznego i Opieki Społecznej oraz Ministerstwo Ochrony Pracy. Z funkcjonujących resortów jedynie ministerstwo oświaty i ministerstwo sprawiedliwości działały zupełnie niezależnie od okupantów.

Ważną spuścizną prac gabinetów RR było wypracowanie założeń ordynacji wyborczej do Sejmu. Opracowany przez gabinet Swierzyńskiego projekt ordynacji, skrócił pracę nad wyłonieniem parlamentu w Polsce niepodległej.

Równie ważnym dla powstającego państwa były dwa dekrety RR, regulujące formowanie armii polskiej. Pierwszy z dnia 12 X 1918 r. mówił o nowej rocie przysięgi wojskowej, natomiast drugi z dnia 27 X 1918 r. zapowiadał utworzenie armii regularnej.

Kończąc krótką charakterystykę funkcjonowania TRS i RR Królestwa Polskiego, możemy stwierdzić, że zapoczątkowały one prace administracji polskiej, zmierzającej do przejęcia władzy z rąk okupantów.

Wojciech Cybulski

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Widziane z Torunia: Nowy rząd w Niemczech i co z tego wynika dla Polski

Następny artykuł

Amerykański Thanksgiving…

Następny artykuł
USA - święto dziękczynienia

Amerykański Thanksgiving...

Piękny umysł

„Piękny umysł”, czyli myślenie Leszczyną

Morawiecki Macron

Widziane zza Atlantyku: Jak tu docenia się polską aktywność

Kongres Edukacji Klasycznej

Słów kilka o edukacji klasycznej

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj