Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
30 czerwca 2022, czwartek
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Rycerz biało-czerwonej szachownicy

Redakcja
27 maja 2022
Historia
Czas czytania (około): 5 minut
0
A A
Bohdan Stanisław Arct

Bohdan Stanisław Arct

Bohdan Stanisław Arct przyszedł na świat 27 maja 1914 r. w Warszawie. Ojciec Zygmunt był wydawcą i właścicielem księgarni, matka – Maria z domu Buyno – popularną autorką książek dla dzieci i młodzieży, zaś dziadek – Michał Arct – znanym autorem słowników i założycielem wydawnictwa.

W Warszawie Arct ukończył szkołę powszechną i Prywatne Gimnazjum Męskie Towarzystwa Szkoły Ziemi Mazowieckiej. Po uzyskanej w 1933 r. maturze zgłosił się do wojska. Jako rodzaj broni wybrał oczywiście lotnictwo i po rocznym kursie, jesienią 1934 r., ukończył Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Z początkiem roku akademickiego 1935/1936 podjął studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, na kierunku grafika użytkowa.

31 sierpnia 1939 r. Arct odjechał z Warszawy do Lidy. Na miejscu, w ramach mobilizacji, dostał przydział jako dowódca X plutonu łącznikowego.

W czasie kampanii wrześniowej odbył zaledwie kilka lotów łącznikowych i z pocztą, latając na RWD-8 i Lublinach R-XIII.

Na RWD Arct został dwukrotnie zestrzelony przez własną artylerię przeciwlotniczą: 6 września, podczas lotu z Lublinka do Warszawy (samolot został rozbity podczas awaryjnego lądowania przy szosie) oraz 10 września, koło Bielska Podlaskiego. W obu przypadkach pilot nie doznał obrażeń.

Nocą z 17 na 18 września, przekracza granice polsko-rumuńską, skąd na pokładzie statku „Ajos Nikolaos” wyruszył do Bejrutu. Stamtąd na „Ville de Strasbourg” odpłynął do Marsylii. We Francji zakwaterowany został początkowo w obozie w Salon, a 16 grudnia 1939 r. trafił do polskiej bazy lotniczej w Lyon-Bron. Skierowany został do grupy pilotów, którzy mieli latać w Afryce Północnej i 16 marca 1940 r. wyruszył do Afryki. Na miejscu przydzielony został do ośrodka szkoleniowego w Blidzie, gdzie aż do upadku Francji latał na ćwiczenia z uczniami – głównie na starych bombowcach Bloch MB-200. Potem, przez Casablankę i Gibraltar dostał się statkiem do Anglii, gdzie od września 1940 r. latał jako pilot w eskadrze dostawczej Aircraft Delivery Flight w Kemble. Przeprowadzał głównie szybkie maszyny myśliwskie jak Spitfire, Hurricane, Kittyhawk; zdarzało mu się również latać na bombowcach, jak Blenheim – ogólnie latał na 22 typach maszyn i był wyróżniającym się pilotem swej jednostki.

Na początku czerwca 1941 r. Arct zakończył pracę pilota rozprowadzającego i został przydzielony do jednostki wyszkolenia bojowego 61 Operational Training Unit w Heston. Kurs myśliwski ukończył 1 października 1941 r. i skierowany został do 306 Dywizjonu, stacjonującego wówczas w Speke koło Liverpoolu.

Na początku brał udział tylko w mniej niebezpiecznych lotach na osłony konwojów, potem zaczął także latać nad kontynent. Chrzest bojowy przeszedł 18 grudnia 1941 r., kiedy to w składzie II Skrzydła Myśliwskiego wziął udział w eskorcie bombowców atakujących doki w Breście. W lutym 1943 r. wszedł w skład Polskiego Zespołu Myśliwskiego znanego też jako „Cyrk Skalskiego” (ang. Polish Fighting Team, PFT). W lipcu 1943 r. powrócił do Dywizjonu 306 w Wielkiej Brytanii. 11 sierpnia został dowódcą eskadry B w Dywizjonie 303.

skrzydlata-ferajna-baner

31 stycznia 1944 r. został przydzielony do Dowództwa Obrony Powietrznej Wielkiej Brytanii. 26 czerwca 1944 r. został dowódcą 316 Dywizjonu Myśliwskiego-26 czerwca 1944 r. przejął dowództwo 316 Dywizjonu od kpt. Pawła Niemca (był to jeden z nielicznych przypadków dowodzenia dywizjonem przez przedwojennego oficera rezerwy). Latem 1944 r. gdy 316 Dywizjon polował na latające bomby, Arct strącił dwie V-1. 14 sierpnia 1944 r. zestrzelił nad Chalons-sur-Marne jednego Bf 109. 6 września 1944 r. wystartował na lot bojowy w rejon Amsterdamu. Nad Holandią jego Mustang III SZ-B (FB351) zaczął szwankować. Arct odrzucił bomby i zawrócił, mimo to silnik zaczął się zacierać i wkrótce zapalił się. Pilot wyskoczył na spadochronie i – łamiąc przy tym żebro – wylądował na polu kapusty położonym na południowy-wschód od Arnhem.

Natychmiast po lądowaniu zwinął spadochron i ukrył się w lesie. Tam przeczekał, aż Niemcy przeszukają najbliższą okolicę; potem z nadzieją otrzymania pomocy udał się do najbliższej wioski. Nie miał szczęścia i został aresztowany przez holenderską policję, która natychmiast przekazała go Niemcom. Z Holandii został przewieziony do Niemiec. Po krótkim pobycie w obozach przejściowych w Oberursel i Wetzlar trafił do Stalagu Luft 1 w Barth na Pomorzu Zachodnim. Na początku maja 1945 r. obóz został wyzwolony przez Rosjan, jednak natychmiast jeńców przekazano Brytyjczykom i przetransportowano do Anglii. W Blackpool Arct był już 9 maja.

Wojnę zakończył Arct jako polski kapitan i brytyjski Flight Lieutenant (wcześniej miał czasowo stopień funkcyjny Acting Squadron Leadera). Odznaczony został Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari (nr 8491), czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Medalem Lotniczym, Polowym Znakiem Pilota (nr 1079) oraz Odznaką Honorową za Rany i Kontuzje.

W latach 1945-1946 w Polskich Siłach Powietrznych nie miał przydziału do żadnego dywizjonu. Zajął się opracowywaniem swych pamiętników (spisywał je zarówno podczas służby w lotnictwie, jak i w niewoli) i w czerwcu 1947 r. wraz z żoną Beryl i córką Krystyną przyjechał do Polski.

Osiedlił się we Wrocławiu, potem przeprowadził się do Warszawy. U swego stryja, Stanisława Arcta, wydał w Polsce swe pierwsze książki w serii „Biblioteka Lotnicza”. Na potrzeby wydawnictwa ilustrował także książki. Po pewnym czasie przeniósł się do Dobrzanowa koło Siedlec, gdzie kontynuował pracę literacką. Początkowo miał poważne problemy ze znalezieniem wydawcy i dopiero po „odwilży” stanęło przed nim najbardziej prestiżowe wówczas wydawnictwo – Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

W 1959 r. został aresztowany pod absurdalnym zarzutem „ujawnienia tajemnicy państwa sojuszniczego”. Chodziło po prostu o podanie danych technicznych rosyjskich MiG-ów w książce „Samoloty świata”. Arcta zwolniono dopiero po tym, gdy podał źródło informacji o MiGu – a źródłem tym była „Skrzydlata Polska” (informacje o pozostałych maszynach otrzymywał wprost z wytwórni lotniczych całego świata).

Arct napisał ogółem 43 książki, zarówno o charakterze wspomnieniowym („Niebo w ogniu”), historycznym („Wielki dzień dywizjonu 303”, „W pościgu za V-1”), jak i beletrystycznym („Cena życia”). Ponadto w 2002 r. wydano w oryginalnej formie jego pamiętniki ze stalagu i dywizjonów bojowych. Łącznie sprzedano ponad 3,3 mln egzemplarzy jego książek, co stawia go na pierwszym miejscu wśród polskich lotników-pisarzy. W 1970 r. wojewoda siedlecki w dowód uznania ofiarował Arctowi mieszkanie w Siedlacach, gdzie były lotnik się przeprowadził. Bohdan Arct zmarł 11 maja 1973 r. w Siedlcach, w wieku 58 lat. Pochowany został na Cmentarzu Centralnym w Siedlcach.

Nagrobek Bohdana Arcta

Redakcja

Tagi: Bitwa o AnglięBohdan Stanisław Arcthistoria PolskiII wojna światowaliteraturalotnictwoopinie olsztynWojsko Polskie
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Egzemplifikacje Prezydenta Olsztyna

Następny artykuł

Numer 16670, Maksymilian Maria Kolbe

Podobne artykuły

Widziane z Torunia: W kontekście piłki nożnej
Historia

Widziane z Torunia: W kontekście piłki nożnej

21 czerwca 2022
28
Stanisław_Kostka_Łukomski_-_biskup_diecezjalny_łomżyński
Historia

Z Chicago do Łomży

21 czerwca 2022
126
Zwoje-Biblijne-odnalezione-w-Qumran
Historia

Qumran – biblijny wstrząs

15 czerwca 2022
552
Piaśnica - przed egzekucją | źródło: bialczynski.pl
Historia

Dlaczego „Kaszubska Golgota”? Ofiarom trzeba przywrócić pamięć…

12 czerwca 2022
59
mieczyk-chrobrego
Historia

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
874
Mały kodeks karny 1947 r.
Historia

„Kto rozpowszechnia fałszywe wiadomości…”

9 czerwca 2022
143
Następny artykuł
Numer 16670, Maksymilian Maria Kolbe

Numer 16670, Maksymilian Maria Kolbe

Na pierwszym planie od lewej: Michał Ostapowicz (IPN Olsztyn), Halina Cisło-Wiśniewska

Listy Żołnierza Niezłomnego do ukochanej dotarły do adresatki po ponad 70 latach

death-2421820_640

Widziane z Torunia: Rozszarpywania Rosji faza pierwsza

Szlak Świętej Warmii

Szlak świętej lipy starosty Abako

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
7.1k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
2.7k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
2.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
1.7k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
1.5k
union-jack

Depopulacja Wielkiej Brytanii

12 maja 2022
1.2k
Grupa Wagnera

„Grupa Wagnera” – prywatna Armia Kremla

28 kwietnia 2022
1.2k
Ukraina – krew przedmurza…

Ukraina – krew przedmurza…

13 marca 2022
1.1k
Dziady’68 – wielka ustawka…

Dziady’68 – wielka ustawka…

7 marca 2022
986
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
aborcja agresja demokracja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Lewica LGBT manipulacja media NATO nazizm neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone szkoła Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In