Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Droga imienia Jerzego Szmita

Droga imienia Jerzego Szmita

Gdyby nie działania rządu PiS, zamiast właśnie oddanego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej między Borkami Wielkimi a Mrągowem, cała S16 wciąż pozostawałaby w finansowej zamrażarce. Budowa tej drogi to zasługa determinacji m.in. byłego wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita.

Kilka dni temu na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pojawiła się informacja, utrzymana w euforycznym tonie, ogłaszająca wielki sukces rządu. Urzędnicy poinformowali, że nowo oddany odcinek drogi ekspresowej na trasie S16 jest już dostępny dla kierowców.

Odcinek ten stanowi przedłużenie dwujezdniowej trasy pomiędzy Biskupcem a Borkami, przebiegając przez Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice oraz Marcinkowo, i omija Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Kierowcy, którzy już korzystali z tej drogi, zauważyli, że udostępniono również dwa węzły w Sorkwitach i Bagienicach oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Marcinkowie.

— Kiedy w 2015 roku Prawo i Sprawiedliwość przejęło władzę, ten odcinek S16, Borki Wielkie-Mrągowo, znajdował się na liście rezerwowej, bez zabezpieczonego finansowania i z przestarzałą dokumentacją — przypomina Jerzy Szmit, prezes Fundacji im. Piotra Poleskiego i były wiceminister infrastruktury w rządzie PiS. — Jedną z naszych pierwszych decyzji było zapewnienie środków na aktualizację dokumentacji. Następnie, krok po kroku, zabezpieczyliśmy finansowanie i rozpoczęliśmy budowę — dodaje.

Jerzego Szmita można śmiało nazwać inicjatorem tej inwestycji, która ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym regionu, szansą na przyspieszenie jego rozwoju oraz rozwiązaniem problemu wykluczenia komunikacyjnego Warmii i Mazur.

Historia drogi S16 sięga około trzydziestu lat wstecz, a przez ten czas przygotowano aż 41 jej wariantów. Lata te były naznaczone ciągłym sporem o optymalny przebieg trasy, uwzględniającym aspekty przyrodnicze, komunikacyjne i ekonomiczne.

W 2013 roku rząd PO-PSL wstrzymał finansowanie prac przygotowawczych dla drogi S16. Jedną z pierwszych decyzji rządu PiS, zainicjowaną przez wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita, było przywrócenie funduszy na ten cel.

Minęło ponad 10 lat, w ciągu których toczyła się nieustanna walka, z jednej strony z antyrządowym lobby opozycji, które, zanim przejęło władzę, działało na zasadzie „im gorzej, tym lepiej”, starając się blokować wszelkie działania zmierzające do realizacji tej inwestycji. Z drugiej strony opór stawiali samorządowcy przeciwni rządowi PiS oraz pseudoekologowie, krytykujący każdy krok nazywający ich ekoterrorystami.

Jak przypomina Jerzy Szmit w rozmowie z „Opiniami”, gdyby nie blokowanie przez fanatyczne i nieliczne środowiska antyrozwojowe, dalsza część S16 do Ełku prawdopodobnie byłaby już w realizacji.

— Przezwyciężyliśmy wszystkie trudności związane z wyjątkowo wymagającymi warunkami terenowymi, szczególnie w rejonie Sorkwit. Teraz nasze wysiłki i starania przyniosły efekt, na który kierowcy z Warmii, Mazur i całej Polski czekali z niecierpliwością — mówi Jerzy Szmit.

Lobbowanie na rzecz budowy S16 sprawiło, że w mediach zaczęto określać tę drogę imieniem Jerzego Szmita. Zapytaliśmy byłego wiceministra infrastruktury, jak reaguje na takie nazewnictwo.

— Zawsze miło jest usłyszeć swoje nazwisko w pozytywnym kontekście, ale to był wysiłek całego rządu Prawa i Sprawiedliwości, ministra Andrzeja Adamczyka oraz wszystkich środowisk, które nas w tym wspierały — stwierdził Jerzy Szmit.

Droga S16, przebiegająca w większości przez województwo warmińsko-mazurskie, jest najważniejszą arterią komunikacyjną w regionie na kierunku wschód—zachód. Dla Polski północno-wschodniej stanowi strategiczny szlak, obsługujący kluczowy dla naszego bezpieczeństwa przesmyk suwalski.

Warto przypomnieć, że podczas Kongresu Przyszłości, który odbył się w 2023 roku w Olsztynie, ówczesny wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zapowiedział, że droga S16 będzie budowana jako ekspresowa na całym odcinku, ze względu na aspekty wojskowe i bezpieczeństwa. Ogłoszono również plan przyjęcia ustawy o inwestycjach strategicznych, realizowanych bez konieczności uzyskiwania zgód środowiskowych.

Jak można było przewidzieć, cała opozycja, która obecnie tworzy rząd, z posłami PO, PSL i Lewicy na czele, głosowała w Sejmie przeciwko ustawie, która umożliwiłaby rozpoczęcie prac na odcinku z Mrągowa do Ełku. Ustawa została jednak przyjęta dzięki przewadze głosów PiS, a rząd Mateusza Morawieckiego umieścił ją w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

Interesujący jest sposób, w jaki nowa władza opisuje S16 przy okazji oddania odcinka tej ekspresowej drogi. Nie ma ani słowa o tym, że jest to kluczowa arteria z powodów strategicznych. Nowi włodarze Polski rekomendują ją natomiast jako najkrótszą trasę tranzytową między Berlinem a krajami bałtyckimi.

Warto przypomnieć, że do zakończenia inwestycji jeszcze daleka droga. Drogowcy kilka dni temu zatwierdzili budowę „szesnastki” od Mrągowa do Ełku w alternatywnym wariancie, oddalonym od Mikołajek i biegnącym bliżej Rynu.

Zgodnie z harmonogramem, S16 z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku na odcinku od Barczewa do Biskupca ma być gotowa w połowie 2028 roku.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Zmarł Daniel Zadworny – Wójt Gminy Dywity

Następny artykuł

Wagon Sieniewicza

Następny artykuł
Wagon Sieniewicza

Wagon Sieniewicza

Kulturalna uczta w Młynie u Doktorka

Kulturalna uczta w Młynie u Doktorka

Dzień Pamięci o Poległych i Pomordowanych

Dzień Pamięci o Poległych i Pomordowanych

Kim są „smombie”?

Kim są „smombie"?

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory zbrodnie komunistyczne
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj