Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Grzymowicz wyda kolejne 51 milionów na tramwaje

Marek Adam
29 grudnia 2022
Olsztyn
Czas czytania (około): 3 minut
0
A A
Zdjecie-nr-4-–-Skrzyzowanie-al.-Pilsudskiego-i-ul.-Kosciuszki-–-zbrojenie-przeciwskurczowe-szalunki-i-stezenia-szyn-na-czas-betonowania-04.11.2022-r.

Są drogie w eksploatacji a zimą bardzo zawodne. Jednak Grzymowicz uparł się, żeby uszczęśliwić nimi mieszkańców Olsztyna. Już wiadomo, że budowa drugiej linii tramwajowej będzie droższa o 51 mln złotych. Sięgnie rekordowej kwoty blisko 580 mln złotych!

Olsztyn miał być jak miasto ogród, a jest jak rozkopane kretowisko. Dramatu komunikacyjnego doświadczają zarówno zmotoryzowani, jak i korzystający z transportu publicznego olsztynianie. Piesi, żeby przejść główną ulicą miasta, muszą tonąc w zwałach błota.

Przez realizację snu Grzymowicza o tramwajach, miasto oszczędza na wszystkim. Nie ma na żłobki, nie ma na domy seniorów, nie ma nawet na papier toaletowy w szkołach. Jednak znajdzie dodatkowe 51 milionów złotych na dodatkowy koszt i budowy drugiej nitki sieci tramwajowej.

Co więcej, podlegli Grzymowiczowi urzędnicy przedstawiają sprawę jako sukces miasta. Według nich mogło być dużo gorzej, bo wykonawca chciał dodatkowych 100 mil złotych.

— Określiliśmy, że maksymalna kwota, o jaką może wzrosnąć wartość kontraktu, to 51,3 mln złotych — informuje ratusz w swoim komunikacie.

Warto przypomnieć, że realizowany teraz projekt tramwajowy miał kosztować 527 milionów złotych. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 361,1 miliona złotych. W koszty wliczony jest także zakup taboru i budowa zajezdni. Teraz sięgnie blisko 580 milionów złotych.

Według informacji podawanych przez ratusz Grzymowicz liczy na sfinansowanie różnicy w wydatkach z dotacji unijnych. Przedstawiciele ratusza głucho jednak milczą o zupełnie innych kłopotach z tramwajową ideą fix Grzymowicza.

Mijają kolejne miesiące i coraz częściej słychać o kolejnych utrudnieniach w realizacji inwestycji. Newralgiczny jest tu teren w pobliżu Wysokiej Bramy. Niektórzy już przewidują przekroczenie terminu realizacji inwestycji, który zakłada koniec prac na październik 2023 roku. Jeśli opóźnienia przesuną zakończenie prac poza granice 2023 roku Olsztyn stanie przed widmem bankructwa, bo miasto będzie musiało oddać kilkaset milionów unijnych dotacji.

Nowa cena drugiej linii tramwajowej została wynegocjowana w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Blisko 580 mln złotych to koszt sześciu kilometrów torowiska z jego infrastrukturą na ulicach: Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego oraz węzeł przesiadkowy przy Wysokiej Bramie.

I jakby tego było mało w olsztyńskim ratuszu coraz głośniej o pomyśle budowy kolejnej linii tramwajowej. Tym razem z Jarot ulicą Wilczyńskiego. A to wszystko w sytuacji, kiedy nie działa linia, która miała dowodzić studentów z okolic Galerii Warmińskiej do Kortowa.

Topienie pieniędzy w liniach tramwajowych jest okazją do przypomnienia, jaką politykę komunikacyjną prowadzi miasto pod rządami Grzymowicza. Olsztyn stał się symbolem utraty szans zarówno na tworzenie przestrzeni metropolitalnej, jak i związanej z nią kolei aglomeracyjnej.

O szansie na stworzenie takiej komunikacji jest przekonany m.in. prezes Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. Dwa miesiące temu, na spotkaniu zorganizowanym przez Fundację im. Piotra Poleskiego i Akademickiego Klubu Obywatelskiego im. Lecha Kaczyńskiego prezes PLK przypomniał działania sprzed kilku lat.

— Proponowaliśmy uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zapewni sprawny transport z miejscowości w promieniu 30-50 kilometrów od Olsztyna. Miasto musiało wyłożyć jedynie kilkaset tysięcy złotych własnego wkładu. Usłyszeliśmy, że Olsztyn nie ma pieniędzy na ten cel — przypomniał Ireneusz Merchel.

Zamiast w kolej aglomeracyjną — która dałaby szybki i tani dojazd mieszkańcom m.in. Bartąga, Marcinkowa, Naterek i Barczewa, czy Olsztynka, Dobrego Miasta, Czerwonki i Biskupca Reszelskiego, a także m.in. z Nidzicy, Morga, Szczytna czy Iławy — Olsztyn zainwestował w rozbudowę komunikacji miejskiej, a konkretnie w budowę i uruchomienie linii tramwajowych.

O tym, jak dogodnym rozwiązaniem jest kolej aglomeracyjna, która nie wymaga tak potężnych inwestycji jak tramwaje, świadczy połączenie linią kolejową z Gutkowa. Można nią w kwadrans dotrzeć do centrum. Warto też przypomnieć, że Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już rok temu oddała do użytku trzy nowe przystanki: Olsztyn Redykajny, Olsztyn Likusy oraz Olsztyn Jezioro Ukiel.

Marek Adam

Tagi: Akademicki Klub ObywatelskibudżetFundacja im. Piotra PoleskiegoinwestycjeIreneusz MerchelkolejMetropolia OlsztynOlsztynPiotr GrzymowiczPKPRuch Społeczny im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiegosamorządstrategie rozwojutramwajetransport publiczny
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Rozwiązać Sąd Okręgowy w Olsztynie!

Następny artykuł

Zagrożenia dla Polski w końcu 2022 r.

Podobne artykuły

Obwarzanek zje Olsztyn? Głosy do debaty
Olsztyn

Obwarzanek zje Olsztyn? Głosy do debaty

3 lutego 2023
62
Wyrazy współczucia…
Olsztyn

Wyrazy współczucia…

3 lutego 2023
14
Filmowa relacja: „Metropolia Olsztyn”
Olsztyn

Filmowa relacja: „Metropolia Olsztyn”

1 lutego 2023
51
[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn musi konkurować z innymi miastami
Olsztyn

[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn musi konkurować z innymi miastami

28 stycznia 2023
149
szubienice
Olsztyn

Szubienice muszą zniknąć

28 stycznia 2023
111
Wiemy, gdzie będzie nowe centrum Olsztyna
Olsztyn

Wiemy, gdzie będzie nowe centrum Olsztyna

27 stycznia 2023
164
Następny artykuł
Putin

Zagrożenia dla Polski w końcu 2022 r.

RNojman-Warszawska-Olsztyn

Rok 2022 okiem radnego Rady Miasta Olsztyna

fortune-telling-1989579_640

Proroctwa i przepowiednie na 2023 rok. Święta Łucja, Baba Wanga i Jackowski

Wspaniała informacja dla wodniaków. Giżycki kanał będzie wyremontowany

Wspaniała informacja dla wodniaków. Giżycki kanał będzie wyremontowany

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In