Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Uśmiechnięta koalicja zamknęła PKP Cargo Tabor

Uśmiechnięta koalicja zamknęła PKP Cargo Tabor

W Olsztynie dzieje się rzecz smutna, choć przewidywalna — PKP Cargo Tabor znika z mapy miasta. Decyzja o likwidacji zakładu, który od dekad stanowił serce technicznego zaplecza kolei w regionie, wydaje się równie logiczna, co zastąpienie lokomotywy rowerem. A wszystko to w kraju, który ponoć stawia na ekologię, kolejowe transporty… i bezpieczeństwo narodowe.

Cała załoga olsztyńskiego oddziału PKP Cargo Tabor — 107 osób — otrzymała wypowiedzenia. Pracują  do końca listopada. Dla wielu z nich to nie tylko utrata pracy, ale i cios w poczucie bezpieczeństwa. Od lat związani z zakładem, teraz muszą szukać nowego miejsca w życiu zawodowym. Jak wskazują sami pracownicy, decyzja ta została im przekazana bez większego uzasadnienia — ot, „restrukturyzacja”.

Kolej na degradację

Zakład w Olsztynie to nie tylko miejsce pracy, ale i kawał historii. Zlokalizowany przy ul. Lubelskiej obiekt pełnił kluczową rolę w utrzymaniu taboru kolejowego w regionie. W czasach świetności naprawiano tu tysiące wagonów. Teraz, gdy kolej rządzi się „uśmiechniętą kalkulacją”, miejsca takie jak Olsztyn stają się „nieopłacalne”.

I to mimo tego, że zakład jako jeden z niewielu tego typu w kraju wypracowuje zysk. Mimo doinwestowania go przez ostatnie lata kwotą blisko 10 milionów złotych. Mimo posiadania wyjątkowego skarbu w postaci doświadczonej załogi, której skompletowanie na nowo wydaje się nieprawdopodobieństwem. W końcu mimo wyjątkowego znaczenia olsztyńskiego Taboru dla wojska.

Pracownicy nie kryją rozgoryczenia. — Przez lata dawaliśmy z siebie wszystko. Nikt nas nie pytał, czy możemy jeszcze coś zrobić, aby uratować zakład. Decyzję podjęto nad naszymi głowami — mówi jeden z mechaników. Inny dodaje: — PKP Cargo tłumaczy się kosztami, ale kto policzy koszt społeczny tej decyzji? W Olsztynie trudno znaleźć pracę w naszej branży.

Ale na likwidacji zakładu mogą ucierpieć nie tylko pracownicy. Czy ktoś w Warszawie uwzględnił, że tabor kolejowy ma znaczenie strategiczne także w kontekście militarnym? Kolej od lat odgrywa kluczową rolę w logistyce wojskowej, zapewniając szybki i efektywny transport sprzętu, amunicji czy żołnierzy. Warmia i Mazury, leżące na wschodniej flance NATO, mogą w przyszłości stanowić kluczowy obszar działań operacyjnych. Czy naprawdę stać nas na rezygnację z infrastruktury, która mogłaby w razie potrzeby wesprzeć operacje wojskowe?

Kto zyskuje?

Przeniesienie napraw do zakładów w większych miastach, najlepiej do nierentownych zakładów na Śląsku, ma przynieść „oszczędności”. Ale komu tak naprawdę to się opłaca? Mieszkańcom Warmii i Mazur na pewno nie. Z regionu znika kolejna firma, która nie tylko dawała pracę, ale i zapewniała ciągłość transportu kolejowego.

Teren przy ul. Marii Zientary-Malewskiej zostanie prawdopodobnie wydzierżawiony przez prywatną firmę… z Wrocławia. Wraz z nowoczesnym wyposażeniem, ale jak wszystko wskazuje, bez pracowników. Transport kolejowy w Polsce, zamiast być rozwijany, jest systematycznie wycinany w pień.

Z perspektywy militarnej likwidacja zakładu wydaje się jeszcze bardziej absurdalna. W czasie, gdy w Europie Wschodniej trwa wojna, a Polska zwiększa wydatki na obronność, zamknięcie zakładu mogącego wspierać wojskowe zaplecze logistyczne jest co najmniej nierozsądne. Brak lokalnych zasobów do naprawy taboru w sytuacji kryzysowej oznacza dłuższy czas reakcji. Czy władze w Warszawie naprawdę są gotowe na taki scenariusz?

Świadkowie likwidacji

Dla pracowników zakładu to nie tylko strata pracy, ale i poczucie, że ich trud został zlekceważony. Władze PKP Cargo tłumaczą decyzję potrzebą optymalizacji, ale optymalizacja w tej wersji to po prostu cięcie kosztów kosztem ludzi. — W Olsztynie nie ma innych miejsc pracy dla mechaników kolejowych. Jesteśmy skazani na bezrobocie albo przekwalifikowanie — mówi jeden z pracowników.

Dla regionu oznacza to nie tylko utratę miejsc pracy, ale także osłabienie infrastruktury, która mogłaby w przyszłości odgrywać strategiczną rolę. W sytuacji kryzysu logistycznego — czy to w przypadku działań wojennych, czy klęski żywiołowej — brak zaplecza technicznego w Olsztynie może okazać się poważnym problemem.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Atak na Liban – realizacja planu

Następny artykuł

O budżetach samorządów w programie „Punkt widzenia”

Następny artykuł
O budżetach samorządów w programie „Punkt widzenia”

O budżetach samorządów w programie „Punkt widzenia"

Usługi z Bydgoszczy, czyli jak koalicja rozbraja Olsztyn z dyrekcji

Usługi z Bydgoszczy, czyli jak koalicja rozbraja Olsztyn z dyrekcji

Wybory w Ameryce – gorące miesiące

Wybory w Ameryce - gorące miesiące

Edukacja Nowackiej, czyli atak na polską rodzinę

Edukacja Nowackiej, czyli atak na polską rodzinę

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj