Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Car sharing – czas na Olszyn? Być może już niedługo

Paweł Pietkun
12 marca 2020
Społeczeństwo
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Car sharing, czyli wypożyczanie aut na minuty, zdobywa przebojem polskie metropolie. Do poziomu popularności, jakim ten rodzaj usługi cieszy się na w Zachodniej Europie, czy Ameryce Północnej brakuje nam jeszcze trochę, choć już teraz polskie metropolie konkurują z największymi miastami Starego Kontynentu, choćby z Londynem, czy Berlinem. A zbliża się czas, kiedy wejdzie do średnich miast – takich jak Olsztyn.

„Europejski rynek car sharingu będzie rósł w średniorocznym tempie na poziomie 30 proc. I przynajmniej przez najbliższe lata nie zwolni, szczególnie w Europie” – donosi raport firmy doradczej PwC (dawniej PriceWaterhouseCooper) poświęcony rynkowi samochodów na krótkotrwały wynajem.

– Obecnie Europa z 6 milionami użytkowników i 70 000 samochodów odpowiada za ok. 50 proc. globalnego rynku – informują analitycy PwC. – Krajem, w którym usługa jest najbardziej rozwinięta są Niemcy, gdzie rozwiązanie funkcjonuje w 597 miastach i gminach, a liczba użytkowników systemu przekroczyła 1,7 mln.

Taniej i wygodniej

O faktycznym rozwoju car sharingu nad Wisłą można mówić dopiero z perspektywy dwóch ostatnich lat. W drugiej połowie 2016 roku w dwóch największych polskich miastach pojawiły się dwa niezależne systemy krótkoterminowego wypożyczania aut – w Krajowie był to Traficar, zaś w Warszawie 4Mobility – łącznie oferując ok 300 pojazdów dla klientów detalicznych. Popularność, jaką usługa zyskiwała z każdym kolejnym miesiącem wpłynęła na zwiększenie liczby wykorzystywanych samochodów oraz pojawianie się nowych graczy na rynku. Obecnie usługa jest dostępna dla mieszkańców dziewięciu miast w Polsce (ponad 2000 samochodów), w tym dla Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Poznania oraz Trójmiasta, zaś świadczy ją czterech operatorów – Panek, 4Mobility, Traficar i Vozilla. Kolejni zapowiadają rychłe wejście na rosnący dynamicznie nadwiślański rynek.

Ładowanie pojazdu

Najbardziej proekologiczne rozwiązania proponuje w tym obszarze proponuje wrocławska sieć samochodów na minutę. W przeciwieństwie do swoich odpowiedników z innych miast, umożliwiających wybór między samochodami z napędem konwencjonalnym, lub hybrydowym, wrocławska sieć oferuje użytkownikom wyłącznie samochody o napędzie elektrycznym. Stolica Dolnego śląska kierowcom korzystającym z usługi car sharing proponuje dedykowane miejsca postojowe oraz… prawo do korzystania z buspasów.

Lepszy także dla środowiska

Dynamiczny wzrost zapotrzebowania na ten rodzaj usługi nie wynika wyłącznie z wygody, jaką dają samochody wynajmowane na minuty i dostępne praktycznie w każdym punkcie miasta (bądź w specjalnych punktach bazowych), ale także z rosnącej świadomości ekologicznej Polaków. Nie bez powodu mapa popularności systemu pokrywa się z mapą największego zanieczyszczenia powietrza. Wszak niemały wpływ na smog mają zatłoczone jezdnie i gigantyczne korki, którym mogą zaradzić wyłącznie transport publiczny, bądź alternatywne formy transportu. Transport publiczny ma swoje wady – z perspektywy zabieganych pracowników korporacji jest po prostu mało wygodny i zwykle zatłoczony.

Fiat 126P

To także gigantyczna oszczędność – w perspektywie rocznego budżetu przeciętnej rodziny sporadyczne wynajmowanie aut w chwilach konieczności jest zdecydowanie tańsze, niż utrzymywanie swojego własnego samochodu.

Ekonomia współdzielenia

Dostawcy samochodów na minuty proponują swoim klientom auta dostępne praktycznie w każdym miejscu miasta. To, gdzie znajduje się najbliższe można szybko ustalić przy pomocy specjalnych aplikacji, które umożliwiają również wypożyczenie takiego wozu. Wszyscy operujący na polskim rynku dostawcy realizują swoje usługi w systemie free-floating, zaś jedna z warszawskich sieci także w systemie stacjonarnym, czyli ze specjalnymi parkingami-bazami wypożyczanych samochodów.

Analitycy rynku usług komunikacyjnych są zgodni: car sharing będzie się dynamicznie rozwijał – wszak jest sztandarowym przykładem ekonomii współdzielenia, zjawiska które zmienia współczesną gospodarkę. Polega ona nie tylko na fundamentalnej zmianie modeli organizacyjnych i dystrybucyjnych (w kierunku rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności), ale umożliwia radykalne zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów. Również, w szerszym spojrzeniu, zasobów naturalnych.

Zgadzają się również co do tego, że po wielkich metropoliach nadszedł czas na miasta aspirujące do metropolii. Niewykluczone, że samochody na minuty pojawią się w Olsztynie jeszcze w tym roku – być może już w wakacje.

Paweł Pietkun

Tagi: car sharingekologiaekonomiamotoryzacjaopinie olsztyn
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Szemrane interesy byłego agenta Tomasza Kaczmarka. Jak ludzie Platformy i PSL dbali o wpływy Helpera

Następny artykuł

Zmiany w finansowaniu oświaty

Podobne artykuły

Instytut Myśli Schumana w kontekście budowania Wspólnoty Narodów Europy
Społeczeństwo

Instytut Myśli Schumana w kontekście budowania Wspólnoty Narodów Europy

8 lutego 2023
4
Biskup Jezierski rozpoczyna proces beatyfikacyjny zamordowanej 30 lat temu Aleksandy Gabrysiak z Elbląga
Społeczeństwo

Biskup Jezierski rozpoczyna proces beatyfikacyjny zamordowanej 30 lat temu Aleksandy Gabrysiak z Elbląga

6 lutego 2023
31
Koniec Świata
Społeczeństwo

Koniec Świata

4 lutego 2023
573
Relacja z zajęć PUNCS
Społeczeństwo

Relacja z zajęć PUNCS

2 lutego 2023
15
Jak Żydzi oszukują Pana Boga
Społeczeństwo

Jak Żydzi oszukują Pana Boga

30 stycznia 2023
51
wojna-reportaż-z-Ukrainy
Społeczeństwo

Ukraina AD 2022 oczami polskiego reportera

24 stycznia 2023
88
Następny artykuł
banknoty

Zmiany w finansowaniu oświaty

Komunikat: zawieszenie zajęć

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych wyzwaniem dla nauczycieli

Alternatywa?

Alternatywa

PIÓROPAŁKARZE  (cz. 1)

PIÓROPAŁKARZE (cz. 1)

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Koniec Świata

Koniec Świata

4 lutego 2023
573
Janusz N

Olsztyński ślad afery korupcyjnej w PE?

19 stycznia 2023
317
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
298
Solidarność

Brońmy etosu Solidarności

20 grudnia 2022
381
Sikorski z Chobielina

Konsultant

20 stycznia 2023
263
Wybory 2023 – zwycięstwo „totalnej opozycji”

Wybory 2023 – zwycięstwo „totalnej opozycji”

2 lutego 2023
243
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
235
ZAPROSZENIE

Gdzie będzie nowe centrum Olsztyna?

26 stycznia 2023
206
fortune-telling-1989579_640

Proroctwa i przepowiednie na 2023 rok. Święta Łucja, Baba Wanga i Jackowski

30 grudnia 2022
454
Dramat Grzymowicza. Nikt nie chce być jego zastępcą

Dramat Grzymowicza. Nikt nie chce być jego zastępcą

16 stycznia 2023
196
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In