Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Edukacja historyczna w zreformowanej szkole

nauka historii w szkole

Celem obecnie wdrażanej reformy edukacji jest stworzenie nowoczesnej szkoły opartej na najnowszych rozwiązaniach technologicznych, a jednocześnie silnie zakorzenionej w naszej tradycji i kulturze. Zmiany jakie obecnie są wdrażane w edukacji historycznej mają charakter jakościowy i ilościowy. Wynikają nie tylko z wprowadzenia nowego ustroju szkolnego, ale również z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, której ważnym elementem jest przywrócenie historii należnego miejsca w procesie edukacji i wychowania.

Wymiar nauczania przedmiotu

W ramach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego każdy uczeń obowiązkowo będzie realizował dwu­krotnie pełny kurs historii: w szkole podstawowej, a następnie w uzupełnio­nym i poszerzonym zakresie w wybranym typie szkoły ponadpodstawowej. Jed­nocześnie powrót do czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, a tym samym wprowadzenie obowiązkowej edukacji historycznej w wymiarze 2 godzin tygodniowo w całym cyklu kształcenia, przyczyni się niewątpliwie do poprawy efektywności nauczania. Po pierwsze wszyscy uczniowie będą mieli okazję przejść pogłębiony (wzglę­dem szkoły podstawowej) kurs historii w pełnym zakresie, tj. od antyku po czasy najnowsze, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów Polski (nie będzie już w ramach szkolnego programu sztucznego podziału na historię do 1918 roku, którą uczniowie poznawali w gimnazjum oraz historię po 1918 roku, którą omawiali w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej). Po drugie treści rea­lizowane na lekcjach historii w dużym stopniu będą korelowały z językiem polskim, szczególnie w łączeniu problematyki związanej z kulturą, sztuką i światopoglądem poszczególnych epok.

Formacyjna funkcja przedmiotu

Nowa podstawa programowa kładzie szczególny nacisk na for­macyjną funkcję przedmiotu wskazując, że podczas nauczania historii w naturalny sposób kształtowane będą takie wartości jak: ojczyzna, naród, pań­stwo, symbole narodowe i państwowe, patriotyzm, pamięć historyczna, prawda, sprawiedliwość, dobro, piękno, wolność, solidarność, odpowie­dzialność, odwaga, krytycyzm, tolerancja, tożsamość, kultura.

Nauczane treści w sposób naturalny mają rozwijać u uczniów poczucie godności, dumy narodowej oraz postawy szacunku i odpowiedzialności za własne państwo. Mają również wykształcić w młodym człowieka kulturę i świadomość historyczną, zainteresować go przeszłością swojej rodziny, historią lokalną i regionalną oraz rozbudzić przekonanie, że nie można budować przyszłości bez pamięci historycznej, bez kształtowania szacunku dla dziedzictwa narodowego oraz troski o pamiątki i zabytki historyczne.

Zgodnie z nową podstawą programową lekcje historii mają być też miejscem kształtowania kompetencji humanistycznych. W ramach przedmiotu historia uczniowie będą doskonalić umiejętność samodzielnego poszukiwania wiedzy, krytycznego korzystania z różnorodnych źródeł informacji oraz formułowania i wypowiadania własnych opinii. Rozwijana będzie także wyobraźnia historyczna, kreatywność oraz kształtowana wrażliwość moralna i estetyczna wychowanków.

Nowy, formacyjny model nauczania historii wpisuję się w istotę zmian jakie obecnie dokonują się w polskim systemie oświaty. Wychowanie dzieci i młodzieży staje się priorytetem pracy każdej szkoły. Treści nauczania historii mają swoją specyfikę i właściwa ich realizacja przygotuje młodych ludzi do życia w społeczeństwie obywatelskim oraz pełnienia różnorodnych ról społecznych, zawodowych a także rodzinnych.

Wojciech Cybulski

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Co nas nie zabije, to nas wzmocni

Następny artykuł

Raport o stanie miasta: gospodarka

Następny artykuł
Piotr Grzymowicz - gospodarka

Raport o stanie miasta: gospodarka

niechciane pomniki

Co się robi z niechcianymi pomnikami?

DYLEWO

Jak Wójt Fijas Larrasa ożywiał. Część druga - Dylewo

Jarosław Kaczyński

Prezes Jarosław Kaczyński napisał list

Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj