W okresie od 12 do 25 marca funkcjonowanie placówek oświatowych zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym czasie przedszkola, szkoły i placówki, zarówno publiczne jak i niepubliczne, nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ta decyzja Ministra Edukacji Narodowej, wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii, ma cel jeden – ograniczenie szerzenia się groźnego wirusa.
Zajęcia w szkole i przedszkolu zostają zawieszone na 2 tygodnie. W dniach 12 i 13 marca w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze. Natomiast od poniedziałku 16 marca dzieci nie idą już do szkół podstawowych i przedszkoli (uczniowie szkół ponadpodstawowych nie przychodzą do szkół już od 12 marca). Nauczyciele pozostają w gotowości do pracy, za co przysługuje im wynagrodzenie ustalone na podstawie Kodeksu Pracy.
Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych to nie czas ferii lecz de facto czas swoistego egzaminu dla nauczycieli. Egzaminu oznaczającego wsparcie pozostających w domach uczniów w ich samodzielnej pracy. Wsparcie będzie zapewne szczególnie skierowane do tych, którzy przygotowują się do tegorocznych egzaminów (ósmoklasisty, maturalnego i zawodowego), poprzez udostępnianie zainteresowanym niezbędnych materiałów do samodzielnej pracy w domu.
Nauczyciel może dostarczać te materiały wykorzystując: dziennik elektroniczny, mailing do rodziców, stronę internetową szkoły, a w przypadku uczniów starszych poprzez bezpośrednie wysyłanie im niezbędnych materiałów.
Materiałami potrzebnymi do samodzielnej pracy ucznia dysponuje każdy nauczyciel. Dodatkowo nauczyciele mają do dyspozycji, na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl, liczne materiały, które można wykorzystać do własnej pracy ucznia .
Najbliższe tygodnie to czas na swoisty test. Test na to, czy bycie nauczycielem to tylko zwykła praca, czy też to jednak coś więcej niż praca – powołanie. Powołanie kreujące pełne zaangażowanie, kreatywność a także czasami poświęcenie siebie dla dobra innego człowieka. W tym przypadku dziecka.
Młody człowiek i jego rodzice mają teraz okazję przekonać się, że istnieje wieź miedzy nimi, a nauczycielami. Jestem przekonany, że dla wychowawców naszych dzieci, dobro uczniów w każdych okolicznościach było i jest najistotniejsze. Nadchodzące tygodnie to czas swoistej lekcji – lekcji odpowiedzialności, którą otrzyma młode pokolenie od swoich nauczycieli.
Keram