Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

I po robocie…

Paweł Czemiel
30 stycznia 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 2 minut
0
A A
zarząd województwa

Od kilku dni dochodzą sygnały z Sejmiku Województwa Warmińsko–Mazurskiego, że linia kolejowa 223 nie przejdzie gruntownej modernizacji mimo, iż nieoficjalnie jest na liście projektów, które mogą liczyć na 85% dofinansowania. Tylko zakasać rękawy i działać.

W czym problem? Zaraz, nie tak szybko! Nie po to koalicja PO-PSL przez lata zamykała, zwijała, likwidowała połączenia kolejowe, autobusowe, posterunki Policji, placówki Poczty Polskiej etc., żeby teraz to odbudowywać i przywracać.

Tylko jak to uzasadnić, jak się wykręcić?

Przedstawiciele PO i PSL w oficjalnych wypowiedziach rozpoczęli licytację kosztów inwestycji. Na początku było 400 milionów, teraz 850 milionów, a w zasadzie już 1,3 miliarda. Podejrzewam, że w ciągu tygodnia zbliżymy się do kwoty 2 miliardów złotych. Chodzi o to, że im większa kwota – tym szybciej można przestraszyć samorządy gmin i powiatów i samemu wykręcić się – nawet jeżeli chodzi tylko o 15% wkładu samorządowego. A w zasadzie po co nam ta linia kolejowa? Jak rząd chce, to niech sobie sam zbuduje – tak wynika z wypowiedzi przedstawicieli PO-PSL.

Warto wspomnieć również o 20 milionach zadeklarowanego przez spółkę CPK dofinansowania celem wsparcia inwestycji, ponieważ wspomniana linia kolejowa to część tzw. Szprychy nr 3 łączącej Mazury z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Według różnych analiz od 13 do 16 mln Polaków BYŁO wykluczonych komunikacyjnie. Szczególnie dobrze widzimy to w naszym województwie. Za obecnego rządu ruszyły programy inwestycyjne pozwalające na realną walkę z tym wykluczeniem, w tym Program Kolej Plus. Jeszcze niedawno na sesjach Sejmiku działacze PO-PSL śmiali się z zapowiadanego programu a dziś tworzą narrację, „nie da rady”.

Koalicja PO-PSL zrezygnowała również z linii kolejowej 41 Ełk-Olecko-Gołdap w ramach Programu Kolej Plus tłumacząc się nieoficjalnie, „że dwóch projektów nie damy rady, tu jest dofinansowanie z CPK, a linię 41 to może z Polski Wschodniej się zrobi”. A tak naprawdę celują, aby zablokować wszystko co rząd Prawa i Sprawiedliwości proponuje dla Warmii i Mazur.

Na koniec przypomnę, że niedawno województwo warmińsko–mazurskie otrzymało dofinasowanie do budowy obwodnic Nidzicy i Kętrzyna w ciągu dróg wojewódzkich w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Tu również dobiegają sygnały niezadowolenia i w mojej ocenie te inwestycje są również zagrożone.

Ostatni gasi światło.

Paweł Czemiel
Radny Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Tagi: Centralny Port Komunikacyjnyinwestycjekolejopinie olsztynPiSPOPSLRadni PiSRząd RPRządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)samorządstrategie rozwojutransport publicznywykluczenie komunikacyjne
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Ukraina 2022 r., awantury na Dzikich Polach…

Następny artykuł

Pieniądz jest najważniejszy

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
180
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
209
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
170
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
288
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
87
Następny artykuł
tartak Andersa

Pieniądz jest najważniejszy

SPUTNIK POLSKA

Na pasku Kremla

fot. Ольга Рябова, Pixabay

Widziane z Torunia: Zaskoczenie

Zagrożony kod Europy – Szkoła Frankfurcka

Zagrożony kod Europy – Szkoła Frankfurcka

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In