Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
20 maja 2022, piątek
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Jak PO-PSL likwiduje kolej na Mazurach

Jerzy Szmit
27 stycznia 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 5 minut
0
A A
Jak PO-PSL likwiduje kolej na Mazurach

Zdominowany przez PO-PSL zarząd województwa, teoretyczny reprezentant wszystkich mieszkańców warmińsko-mazurskiego blokuje modernizację linii kolejowej numer 223, przebiegającej przez Czerwonkę, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz do Ełku.

Oczywiście zgodnie ze szkołą chytrej bolszewii, oficjalnie głosi, że wspiera inwestycję i robi wszystko, aby projekt został zrealizowany. Takie są oficjalne deklaracje. W rzeczywistości cały wysiłek działaczy PO-PSL jest wkładany w znalezienie problemów i przeszkód, aby na końcu powiedzieć „zrobiliśmy wszystko, ale się nie udało – a winę ponosi rząd PiS-u”.

Trochę historii i faktów. Linię 223 zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1 września 2009 roku – za rządów koalicji PO-PSL, w ramach programu likwidacji kolei w Polsce. Próbowano wówczas zamknąć również linie kolejową łącząca Szczytno przez Pisz z Ełkiem. Dzięki oporowi środowisk kolejarskich, samorządowych i politycznych skupionych wokół Prawa i Sprawiedliwości udało się tego uniknąć. W 2020 (w czasie rządów PiS) przeprowadzono jej gruntowną modernizację i dzisiaj dobrze służy mieszkańcom i przewoźnikom.

Rządowy Program Kolej Plus utworzono po to, aby takie właśnie niechciane i zamykane wcześniej linie kolejowe odbudowywać i ponownie uruchamiać. Program zakłada, że stroną inicjującą i wiodącą jest samorząd województwa, który wskazuje linie kolejowe do odbudowy. Według zasad samorządy różnych szczebli ponoszą 15% kosztów proponowanych inwestycji, a resztę finansują: budżet państwa i środki UE.

Początkowo Zarząd Województwa (PO- PSL) nie był zainteresowany tym Programem, jednak w wyniku nacisków różnych środowisk społecznych i politycznych zdecydował się na wstępne zgłoszenie czterech inwestycji. Ostatecznie jednak wniosek został złożony tylko na linię 223. Początkowo koszt inwestycji został oszacowany na około 400 mln zł.  Z prostego rachunku wynika, że na budżety samorządów przypadłoby około 60 mln zł. W finansowaniu części samorządowej połowa miałaby pochodzić z budżetu województwa (30 mln zł), a drugie 30 mln zł – z budżetów gmin i powiatów. Trzeba zaznaczyć, że w tym wypadku nie chodzi o jednorazową, bezzwłoczną wpłatę. Realne koszty pojawią się za 2-3 lata, kiedy inwestycja weszłaby w stadium fizycznej realizacji i będą rozłożone na kilka kolejnych lat.

Wydawało się, że sprawy idą w dobrym kierunku. Niestety tylko pozornie. Przedstawiciele Zarządu Województwa (PO-PSL) organizowali spotkania z zainteresowanymi samorządami. Część samorządów zadeklarowało swój wkład. Jednocześnie przedstawiciele Zarządu Województwa (PO-PSL) przyznawali, że dla budżetu województwa pokrycie tych kosztów nie będzie problemem, ale nie będą tego deklarować. Jak PiS-owski rząd chce sobie budować kolej na Mazurach, niech sobie sam buduje – taka opinia była wyrażana niemal dosłownie. Część samorządów gminnych i powiatowych bez trudu odczytało tę opinię jako wolę polityczną i straciła ochotę, aby działać na rzecz poprawy bytu mieszkańców.

Projekty zakwalifikowane do II etapu programu Kolej+

Zarząd Województwa (PO-PSL) zdawał sobie jednak sprawę, że jeśli wprost odmówi udziału w modernizacji linii 223, będzie musiał tłumaczyć się z tego. A wytłumaczyć się będzie trudno. Wobec tego sięgnął po techniki bolszewickiej wschodniej przewrotności. Zlecił wykonanie „studium planistyczno-prognostycznego…”, z którego wynikło, że modernizacja linii 223 będzie kosztowała nie 400, a ponad 800 mln złotych. Wykazana kwota nie była w żaden sposób weryfikowana i analizowana. Obyło się bez dyskusji o rozwiązaniach wariantowych, racjonalizacji kosztów, konsultacji których celem byłoby znalezienie optymalnego rozwiązania uwzględniającego wymagania techniczne, funkcjonalne, uwzględniająca ograniczenia finansowe. Wykonane za 858 tys. zł studium spełniło swoje zadanie.

Zarząd województwa (PO-PSL) może chwalić się, że prężnie działa, a przede wszystkim dumny z siebie może krzyknąć – o jak drogo!!! Nas na to nie stać!!! Ponownie zwołani starostowie, burmistrzowie, wójtowie, bezradnie rozkładają ręce. Nawet zwolennicy projektu już nie chcą deklarować zwiększonego udziału. No i to chodziło: utopić inwestycję, bo przecież jest to program rządowy, rządu PiS-u, a my działacze PO i PSL do tego ręki nie przyłożymy.

Aby sprawę doprowadzić do końca Zarząd Województwa (PO-PSL) wystąpił do PKP PLK SA, że bardzo by chcieli modernizacji linii 223, ale wobec tak wielkich kosztów, jak również innych nieprzewidzianych trudności, które przecież mogą nastąpić w przyszłości, nie może złożyć deklaracji o wniesieniu wkładu własnego. Co nie zmienia faktu, że nadal bardzo projekt popiera. Mogą nawet oddać „Studium…”, w którym koszty modernizacji wyliczono na ponad 800 mln zł.

Zupełnie bez znaczenia jest to, że na komunikację klejową czekają mieszkańcy Biskupca, Mrągowa, Mikołajek, Orzysza. Czekają turyści z Polski i Europy. Podobno jest to strategiczny kierunek rozwoju naszego województwa… Najważniejsze jest, że Zarząd Województwa (PO-PSL) będzie mógł pochwalić się przez swoimi partyjnymi szefami, że w warmińsko-mazurskim udało im się zablokować PiS-owski Program Kolej Plus.

Są też tacy, którzy twierdzą, że linia kolejowa 223 jest istotna, bo tworzy alternatywne rozwiązanie dla naszego potencjału obronnego i logistyki militarnej obsługującej stacjonujące u nas Wojsko Polskie i wojska NATO – stąd przyjaciele Kremla robią wszystko, aby nie odzyskała zdolności operacyjnej.

Co będzie dalej?

Jeżeli w ciągu kilkunastu dni ze strony Zarządu Województwa (PO-PSL) nie wpłynie do PKP PLK SA jasna deklaracja o zapewnieniu 15% wkładu własnego – to marzenia o bezpiecznym, wygodnym i tanim kolejowym transporcie na środkowych Mazurach możemy odłożyć poza dającą się przewidzieć przyszłość.

Panie i Panowie z Zarządu Województwa PO-PSL plus wpierająca ich koalicja będą mogli wrócić do tego, co najbardziej lubią – spokojnej drzemki (byle za głośno nie chrapać).

Jerzy Szmit

Ps. Dla przypomnienia skład Zarządu Województwa: Marek Gustaw Brzezin – PSL, Miron Sycz – PO, Jolanta Piotrowska – PO, Sylwia Jaskulska – PSL, Marcin Kuchciński – PO.

 

Tagi: budżetinwestycjeKOkolejMazuryopinie olsztynPiSPOPSLRząd RPsamorządtransport publicznyWarmiaWarmia i Mazury
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

„Ostpreuβenhilfe…” czasu Wielkiej Wojny

Następny artykuł

Olsztyn czy ponownie Allenstein?

Podobne artykuły

grzejnik-nie-grzeje
Warmia i Mazury

Marszałek zmieni szkodliwe uchwały antysmogowe

17 maja 2022
42
Lidzbark Warmiński
Warmia i Mazury

Wielkie centrum kultury, sztuki, nauki i władzy w siedzibie biskupów warmińskich

16 maja 2022
47
Pociąg pasażerski stojący przy peronie stacji Kętrzyn 22.04.2022 | fot. Tomasz Kiełbasa
Warmia i Mazury

Szybką koleją z Olsztyna do Giżycka

6 maja 2022
20
Świerki dla upamiętnienia 135. rocznicy zsyłki Marszałka Piłsudskiego na Syberię
Warmia i Mazury

Świerki dla upamiętnienia 135. rocznicy zsyłki Marszałka Piłsudskiego na Syberię

4 maja 2022
66
kids-dzieci
Warmia i Mazury

Elbląg i Ełk uciekają Olsztynowi – czyli słów kilka o kuratoryjnych konkursach przedmiotowych

2 maja 2022
219
anioł śmierci
Warmia i Mazury

Obrzędy pogrzebowe na Warmii i Mazurach po XVI wieku

28 kwietnia 2022
106
Następny artykuł
Kamień upamiętniający były cmentarz ewangelicki przy alei Wojska Polskiego w Olsztynie. Fot. Wikipedia

Olsztyn czy ponownie Allenstein?

Powstańcy styczniowi w II RP | źródło: https://twitter.com/kolorhistorii/status/1346790647404105731

Weterani w granatowych mundurach

fot. klimkin, Pixabay

Biznes i zarządzanie wejdzie do szkół?

Ukraina | fot. David Peterson, Pixabay

Widziane z Torunia: Ukraina

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
2.9k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
2.9k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
1.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
989
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
842
Ukraina – krew przedmurza…

Ukraina – krew przedmurza…

13 marca 2022
631
Grupa Wagnera

„Grupa Wagnera” – prywatna Armia Kremla

28 kwietnia 2022
630
Dziady’68 – wielka ustawka…

Dziady’68 – wielka ustawka…

7 marca 2022
569
„Gruba kreska”

„Gruba kreska”

26 marca 2022
507
union-jack

Depopulacja Wielkiej Brytanii

12 maja 2022
405
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
aborcja agresja aksjologia demokracja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Lewica LGBT manipulacja media NATO nazizm neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone szkoła totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna wybory 2020 Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In