Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Jak PO-PSL likwiduje kolej na Mazurach

Jerzy Szmit
27 stycznia 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 5 minut
0
A A
Jak PO-PSL likwiduje kolej na Mazurach

Zdominowany przez PO-PSL zarząd województwa, teoretyczny reprezentant wszystkich mieszkańców warmińsko-mazurskiego blokuje modernizację linii kolejowej numer 223, przebiegającej przez Czerwonkę, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz do Ełku.

Oczywiście zgodnie ze szkołą chytrej bolszewii, oficjalnie głosi, że wspiera inwestycję i robi wszystko, aby projekt został zrealizowany. Takie są oficjalne deklaracje. W rzeczywistości cały wysiłek działaczy PO-PSL jest wkładany w znalezienie problemów i przeszkód, aby na końcu powiedzieć „zrobiliśmy wszystko, ale się nie udało – a winę ponosi rząd PiS-u”.

Trochę historii i faktów. Linię 223 zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1 września 2009 roku – za rządów koalicji PO-PSL, w ramach programu likwidacji kolei w Polsce. Próbowano wówczas zamknąć również linie kolejową łącząca Szczytno przez Pisz z Ełkiem. Dzięki oporowi środowisk kolejarskich, samorządowych i politycznych skupionych wokół Prawa i Sprawiedliwości udało się tego uniknąć. W 2020 (w czasie rządów PiS) przeprowadzono jej gruntowną modernizację i dzisiaj dobrze służy mieszkańcom i przewoźnikom.

Rządowy Program Kolej Plus utworzono po to, aby takie właśnie niechciane i zamykane wcześniej linie kolejowe odbudowywać i ponownie uruchamiać. Program zakłada, że stroną inicjującą i wiodącą jest samorząd województwa, który wskazuje linie kolejowe do odbudowy. Według zasad samorządy różnych szczebli ponoszą 15% kosztów proponowanych inwestycji, a resztę finansują: budżet państwa i środki UE.

Początkowo Zarząd Województwa (PO- PSL) nie był zainteresowany tym Programem, jednak w wyniku nacisków różnych środowisk społecznych i politycznych zdecydował się na wstępne zgłoszenie czterech inwestycji. Ostatecznie jednak wniosek został złożony tylko na linię 223. Początkowo koszt inwestycji został oszacowany na około 400 mln zł.  Z prostego rachunku wynika, że na budżety samorządów przypadłoby około 60 mln zł. W finansowaniu części samorządowej połowa miałaby pochodzić z budżetu województwa (30 mln zł), a drugie 30 mln zł – z budżetów gmin i powiatów. Trzeba zaznaczyć, że w tym wypadku nie chodzi o jednorazową, bezzwłoczną wpłatę. Realne koszty pojawią się za 2-3 lata, kiedy inwestycja weszłaby w stadium fizycznej realizacji i będą rozłożone na kilka kolejnych lat.

Wydawało się, że sprawy idą w dobrym kierunku. Niestety tylko pozornie. Przedstawiciele Zarządu Województwa (PO-PSL) organizowali spotkania z zainteresowanymi samorządami. Część samorządów zadeklarowało swój wkład. Jednocześnie przedstawiciele Zarządu Województwa (PO-PSL) przyznawali, że dla budżetu województwa pokrycie tych kosztów nie będzie problemem, ale nie będą tego deklarować. Jak PiS-owski rząd chce sobie budować kolej na Mazurach, niech sobie sam buduje – taka opinia była wyrażana niemal dosłownie. Część samorządów gminnych i powiatowych bez trudu odczytało tę opinię jako wolę polityczną i straciła ochotę, aby działać na rzecz poprawy bytu mieszkańców.

Projekty zakwalifikowane do II etapu programu Kolej+

Zarząd Województwa (PO-PSL) zdawał sobie jednak sprawę, że jeśli wprost odmówi udziału w modernizacji linii 223, będzie musiał tłumaczyć się z tego. A wytłumaczyć się będzie trudno. Wobec tego sięgnął po techniki bolszewickiej wschodniej przewrotności. Zlecił wykonanie „studium planistyczno-prognostycznego…”, z którego wynikło, że modernizacja linii 223 będzie kosztowała nie 400, a ponad 800 mln złotych. Wykazana kwota nie była w żaden sposób weryfikowana i analizowana. Obyło się bez dyskusji o rozwiązaniach wariantowych, racjonalizacji kosztów, konsultacji których celem byłoby znalezienie optymalnego rozwiązania uwzględniającego wymagania techniczne, funkcjonalne, uwzględniająca ograniczenia finansowe. Wykonane za 858 tys. zł studium spełniło swoje zadanie.

Zarząd województwa (PO-PSL) może chwalić się, że prężnie działa, a przede wszystkim dumny z siebie może krzyknąć – o jak drogo!!! Nas na to nie stać!!! Ponownie zwołani starostowie, burmistrzowie, wójtowie, bezradnie rozkładają ręce. Nawet zwolennicy projektu już nie chcą deklarować zwiększonego udziału. No i to chodziło: utopić inwestycję, bo przecież jest to program rządowy, rządu PiS-u, a my działacze PO i PSL do tego ręki nie przyłożymy.

Aby sprawę doprowadzić do końca Zarząd Województwa (PO-PSL) wystąpił do PKP PLK SA, że bardzo by chcieli modernizacji linii 223, ale wobec tak wielkich kosztów, jak również innych nieprzewidzianych trudności, które przecież mogą nastąpić w przyszłości, nie może złożyć deklaracji o wniesieniu wkładu własnego. Co nie zmienia faktu, że nadal bardzo projekt popiera. Mogą nawet oddać „Studium…”, w którym koszty modernizacji wyliczono na ponad 800 mln zł.

Zupełnie bez znaczenia jest to, że na komunikację klejową czekają mieszkańcy Biskupca, Mrągowa, Mikołajek, Orzysza. Czekają turyści z Polski i Europy. Podobno jest to strategiczny kierunek rozwoju naszego województwa… Najważniejsze jest, że Zarząd Województwa (PO-PSL) będzie mógł pochwalić się przez swoimi partyjnymi szefami, że w warmińsko-mazurskim udało im się zablokować PiS-owski Program Kolej Plus.

Są też tacy, którzy twierdzą, że linia kolejowa 223 jest istotna, bo tworzy alternatywne rozwiązanie dla naszego potencjału obronnego i logistyki militarnej obsługującej stacjonujące u nas Wojsko Polskie i wojska NATO – stąd przyjaciele Kremla robią wszystko, aby nie odzyskała zdolności operacyjnej.

Co będzie dalej?

Jeżeli w ciągu kilkunastu dni ze strony Zarządu Województwa (PO-PSL) nie wpłynie do PKP PLK SA jasna deklaracja o zapewnieniu 15% wkładu własnego – to marzenia o bezpiecznym, wygodnym i tanim kolejowym transporcie na środkowych Mazurach możemy odłożyć poza dającą się przewidzieć przyszłość.

Panie i Panowie z Zarządu Województwa PO-PSL plus wpierająca ich koalicja będą mogli wrócić do tego, co najbardziej lubią – spokojnej drzemki (byle za głośno nie chrapać).

Jerzy Szmit

Ps. Dla przypomnienia skład Zarządu Województwa: Marek Gustaw Brzezin – PSL, Miron Sycz – PO, Jolanta Piotrowska – PO, Sylwia Jaskulska – PSL, Marcin Kuchciński – PO.

 

Tagi: budżetinwestycjeKOkolejMazuryopinie olsztynPiSPOPSLRząd RPsamorządtransport publicznyWarmiaWarmia i Mazury
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

„Ostpreuβenhilfe…” czasu Wielkiej Wojny

Następny artykuł

Olsztyn czy ponownie Allenstein?

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
107
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
191
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
168
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
285
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
78
Następny artykuł
Kamień upamiętniający były cmentarz ewangelicki przy alei Wojska Polskiego w Olsztynie. Fot. Wikipedia

Olsztyn czy ponownie Allenstein?

Powstańcy styczniowi w II RP | źródło: https://twitter.com/kolorhistorii/status/1346790647404105731

Weterani w granatowych mundurach

fot. klimkin, Pixabay

Biznes i zarządzanie wejdzie do szkół?

Ukraina | fot. David Peterson, Pixabay

Widziane z Torunia: Ukraina

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In