Na XLV Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko–Mazurskiego złożyłem interpelację do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie złego zimowego utrzymania dróg wojewódzkich w powiecie bartoszyckim, elbląskim, lidzbarskim i braniewskim, za które odpowiada Zarząd Województwa z Marszałkiem na czele oraz podległy mu Zarząd Dróg Wojewódzkich.
W związku z licznymi powiadomieniami i skargami ze strony mieszkańców powiatu elbląskiego, bartoszyckiego, lidzbarskiego i braniewskiego na fatalne zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich w zakresie zwalczania śliskości i odśnieżania, wniosłem o skuteczniejsze działania podległych Zarządowi Województwa służb w tym zakresie. Przypomniałem, że w poprzednim roku składałem interpelacje w przedmiotowej sprawie kierowane do Zarządu Województwa, który odpowiada za jakość zimowego utrzymania dróg wojewódzkich w powiecie bartoszyckim, elbląskim, lidzbarskim i braniewskim. Według moich informacji, największe zastrzeżenia do zimowego utrzymania dróg wojewódzkich mają użytkownicy: DW 527; DW 513 na odcinku Pasłęk-Orneta-Lidzbark Warmiński; DW 512 na obszarze powiatu bartoszyckiego; DW 528 na odcinku Miłakowo-Orneta; DW 505 i 506 w powiecie braniewskim; DW 592 na odcinku Bartoszyce-Kętrzyn; DW 594 na odcinku Bisztynek-Reszel. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo mieszkańców naszego Województwa, poprosiłem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego o pilną interwencję w sprawie fatalnego zimowego utrzymania dróg wojewódzkich w powiecie bartoszyckim, elbląskim, lidzbarskim i braniewskim.
W odpowiedzi na moją interpelację Marszałek Województwa wskazał, że w okresie zimowym, przemieszczając się po drogach wojewódzkich, w każdym przypadku należy zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość oraz styl jazdy do warunków panujących na drodze. Oznacza to w praktyce, że w okresie od listopada do kwietnia mogą występować okresy, w których prędkość przemieszczania może być znacząco niższa od prędkości w warunkach z okresu wiosna – jesień, a na jezdni mogą występować utrudnienia w postaci zajeżdżonego śniegu lub naboju śniegowego. Jest to zjawisko typowe dla zimowego utrzymania dróg wojewódzkich.
Marszałek dodał również, że negatywny odbiór prac przy zimowym utrzymaniu dróg przez mieszkańców i użytkowników dróg, jest niejednokrotnie wynikiem braku elementarnej wiedzy na temat zasad zwalczania śliskości zimowej, standaryzacji działań na drogach wojewódzkich oraz wysokości kosztów ponoszonych co roku przez samorząd województwa, które będą się zwiększać z powodu wzrostu składników mających wpływ na cenę materiałów, paliw i kosztów pracy.
Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW), który podlega Zarządowi Województwa z Marszałkiem na czele, w celu ujednolicenia i zapewnienia efektywnego utrzymania dróg w okresie zimowym, wprowadził standardy zimowego utrzymania dróg (od II do V). Rodzaj standardu na poszczególnych odcinkach dróg uzależniony jest od wagi drogi w układzie komunikacyjnym województwa oraz natężenia ruchu na drodze i jego struktury. Standard II czyli najwyższy dotyczy jedynie odcinków przebiegających przez miasta (z wyłączeniem Elbląga i Olsztyna czyli miast na prawach powiatu, w których rolę zarządcy dróg wojewódzkich pełni prezydent miasta). Pozostałe odcinki dróg wojewódzkich, utrzymywane są zimą w standardach niższych. Przy czym praca przy zimowym utrzymaniu dróg na drogach wojewódzkich, polega wyłącznie na minimalizowaniu warunków zimowych a nie ich całkowitej likwidacji.
Działania ZDW minimalizujące warunki zimowe na drogach wojewódzkich zazwyczaj rozpoczynają się po ustaniu negatywnych zjawisk atmosferycznych (opadów śniegu, etc). Odcinki dróg utrzymywane wg III standardu (czyli najwyższego na odcinkach poza miastami) posypywane są wyłącznie na skrzyżowaniach z innymi drogami, skrzyżowaniach z koleją, odcinkach o pochyleniu pow. 4 %, przystankach autobusowych i innych miejscach ustalonych przez zarząd drogi. Na pozostałych odcinkach droga jest tylko odśnieżana. Utrzymywanie dróg wg standardów IV i V oznacza, że jezdnia posypywana jest jedynie na odcinkach decydujących o możliwości ruchu, a dodatkowo w standardzie V odśnieżony może być tylko jeden pas ruchu wraz z mijankami. W każdym standardzie może występować ciągle zajeżdżona warstwa śniegu, a w przypadku standardu V dopuszcza się przerwy w komunikacji występujące do 24 godzin po ustaniu zjawiska.
Marszałek Województwa zapewnił w swojej odpowiedzi, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w dalszym ciągu będzie utrzymywać drogi wojewódzkie w taki sposób, aby przy zachowaniu szczególnej ostrożności oraz prędkości przemieszczania, przejazd mógł odbywać się w sposób zapewniający elementarny poziom bezpieczeństwa.
dr Marcin Kazimierczuk
Radny Wojewódzki