Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

dr Marcin Kazimierczuk
9 stycznia 2023
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

Proces konstruowania i uzgadniania z Komisją Europejską programu regionalnego na lata 2021-2027, Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur, trwał ponad dwa lata. Nic dziwnego, ponieważ pula funduszy europejskich w tej perspektywie finansowej dla naszego regionu jest historycznie wysoka i wynosi blisko 1,8 mld euro.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego otrzymał zgodę Komisji Europejskiej między innymi na sfinansowanie projektu zwiększającego bezpieczeństwo w ruchu lotniczym w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury. Niestety lotnisko w Szymanach od lat generuje straty. Według portalu Pasażer.com w 2018 roku zabrakło 23 milionów złotych. W 2019 roku samorząd województwa warmińsko-mazurskiego musiał dopłacić do funkcjonowania lotniska kolejne 13 milionów złotych. Plan Generalny Lotniska i Strategia Rozwoju Portu zakładały osiągnięcie progu rentowności w 2027 roku. Jednak lotnisko w Szymanach nadal wymaga dofinansowywania z budżetu samorządu województwa. W tym roku kwota ta ma wynieść około 20 milionów złotych. I chociaż w sezonie wakacyjnym ruch pasażerski był dość spory, to lotnisko generuje coraz większe straty. Wydaje się być jasne, że biedny samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, który ma swoje problemy komunikacyjne, nie powinien łożyć milionów złotych na transport lotniczy, kiedy nie ma transportu autobusowego i gdy drogi wojewódzkie są często w fatalnym stanie. Wydaje się, że dla mieszkańców i przedsiębiorców bardziej korzystne byłoby zainwestowanie tych środków unijnych w poprawę stanu dróg wojewódzkich, rozwój transportu autobusowego i kolejowego, czyli tego, co na co dzień dotyczy większej liczby osób.

Kolejnym problemem w negocjacjach z kierownictwem Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej z Komisji Europejskiej były środki na inwestycje w porcie w Elblągu. Oczywiście odpowiednie zapisy znalazły się w projekcie programu regionalnego na lata 2021-2027 jako niezbędny element rozwoju portu w Elblągu po budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Jednak już na etapie rozmów okazało się, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia, że wcześniejsze centralne inwestycje na tym obszarze nie spełniły wszystkich wymogów środowiskowych. Póki co przekreśla to możliwość przekazania ok. 200 milionów złotych z funduszy unijnych na modernizację portu w Elblągu.

Główną szansą rozwoju dla naszego regionu jest przede wszystkim infrastruktura związana z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Następstwem tego winny być dalsze inwestycje związane z portem w Elblągu. Należy przygotować go do pracy tak, aby miał faktycznie szansę stać się IV portem morskim Polski. Historycznie Elbląg był miastem portowym obsługującym statki. Należy zrobić wszystko, aby ten stan przywrócić. Wszystkie miejscowości, które znajdują się nad Zalewem Wiślanym, powinny skorzystać na tej zmianie cywilizacyjnej, jaką jest celowościowa inwestycja budowy kanału żeglugowego wraz z pogłębieniem toru wodnego w Elblągu i modernizacją elbląskiego portu. To da impuls do rozwoju całego regionu.

Poza przedstawionymi niepowodzeniami negocjacyjnymi Zarządu Województwa są też i optymistyczne wiadomości. Przede wszystkim Komisja Europejska przystała na wnioskowaną przez samorząd województwa pulę środków na drogi, która uzupełniona wydatkami na transport publiczny, tabor, ścieżki rowerowe i bezpieczeństwo wyniesie ponad 385 mln euro. Mimo środków przeznaczanych co roku na drogi słaba dostępność komunikacyjna to nadal duży problem naszego regionu.

W programie są też inne przedsięwzięcia komunikacyjne. Jest też zielone światło i możliwość finansowania działań na szlakach wodnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników, utrzymanie dobrego stanu wody oraz wzmocnienie brzegów systemu wodnego kanału Elbląskiego i Wielkich Jezior Mazurskich. Uzgodniono również możliwość urządzania i zagospodarowania terenów bezpośrednio wokół jezior i łączących je kanałów, rzek i Zalewu Wiślanego. Łącznie na prace na kanale i jeziorach zaplanowano dofinansowanie w wysokości blisko 112 mln euro. Komisja Europejska zapewniła również preferencyjną formę finansowania projektów dla firm prowadzących działalność w powiatach znajdujących się na ponad 208-kilometrowej granicy województwa z Federacją Rosyjską.

Ponadto nasz region otrzymał zgodę na sfinansowanie budowy Północnego Centrum Psychiatrii Dziecięcej w Ameryce. Zaplanowane środki na ten projekt to ok. 12,9 mln euro. Łącznie w obszarze zdrowia otrzymaliśmy jako województwo ponad 50 mln euro. Mamy też zgodę na kontynuowanie rozwoju funkcji uzdrowiskowej w regionie oraz środki na przyjęte przez zarząd województwa projekty strategiczne, takie jak szlaki kulturowe, w tym Szlak Kopernikowski wraz z Europejskim Centrum Copernicus we Fromborku. Na kulturę i turystykę ma zostać przeznaczonych 104 mln euro. Program regionalny na lata 2021-2027 Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur duży nacisk kładzie również na szeroko pojętą gospodarkę, gdzie przeznaczono blisko ćwierć miliarda euro.

dr Marcin Kazimierczuk
Radny Wojewódzki

Tagi: drogifunduszeinfrastrukturainwestycjeKanał ElbląskiKomisja Europejskaochrona zdrowiaPOPort Lotniczy Olsztyn-Szymanyport w Elbląguprzekop Mierzei WiślanejPSLsamorządturystykaWielkie Jeziora Mazurskie
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Styczeń na placu budowy drogi ekspresowej S61

Następny artykuł

Spiker McCarthy zakładnikiem konserwatystów…

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
181
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
212
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
170
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
288
Styczeń na placu budowy drogi ekspresowej S61
Warmia i Mazury

Styczeń na placu budowy drogi ekspresowej S61

9 stycznia 2023
64
Następny artykuł
Kevin McCarthy | fot. americafirstreport.com

Spiker McCarthy zakładnikiem konserwatystów…

Pużak-Bierut

KRN czy RJN?

maxresdefault

Nauczanie społeczne Kościoła: jego natura i możliwości aplikacyjne

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In