Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Via Baltica – szansa na rozwój gospodarczy regionu

Redakcja
9 grudnia 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 3 minut
0
A A
S16

W Ełckim Centrum Kultury odbyła się konferencja poświęcona szansom, jakie daje nam Via Baltica.

Już w 2007 roku Ełcki samorząd, wspólnie z samorządowcami z Gołdapi i Olecka dojrzał olbrzymią szansę, jaką bez wątpienia niesie sąsiedztwo tej trasy. Do realizacji tych planów włączyli się także parlamentarzyści z Warmii i Mazur. Dzisiaj droga jest na ukończeniu. Realizowany jest jeden z ostatnich odcinków Ełk Południe – Wysokie.

— Termin kontraktowy zakończenia prac to kwiecień 2023 roku. Zostało nam jeszcze kilka miesięcy. Wykonawca położył już cała warstwę betonową — mówił podczas prezentacji Paweł Czemiel, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie.

— Ełk stał się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce i nie tylko. W Ełku będą krzyżowały się bardzo ważne szlaki drogowe, kolejowe. Będą to Via Baltica, Via Carpatia, droga łącząca greckie, bułgarskie, rumuńskie porty z portami w Kłajpedzie, a także z naszymi polskimi portami. Przebudowa drogi krajowej 65 z Gołdapi przez Olecko, Ełk dalej do granicy województwa to jedna z największych, o ile nie najdroższa w tej chwili przebudowa drogi krajowej w Polsce. Przez Ełk będzie przebiegała też linia Rail Baltica — wyliczał Paweł Czemiel.

Równolegle realizowana jest przebudowa drogi S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo.

— Obecnie realizowany jest odcinek Borki Wielkie – Mrągowo. Jeżeli chodzi o docinek od Olsztyna do Biskupca – tam jest droga która ma jedną jezdnię, ale obiekty można powiedzieć, że są przygotowane pod drugi pas. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg właśnie na budowę drugiej jezdni. Czyli z Olsztyna do Mrągowa droga na pewno powstanie — mówił Paweł Czemiel. — Droga S16 nigdy w historii tak daleko nie zaszła. Mamy finansowanie na całość. Problemem jest 77-kilometrowy odcinek miedzy Mrągowem a Ełkiem. Tutaj złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową, walczymy, mamy różnego rodzaju przygody na drodze m.in. żółwia błotnego. Żółw został wpisany do Czerwonej Księgi. Nie można fotografować go, nie można zbliżać się do niego, ale naliczono 100 sztuk. Jeśli chodzi o różne rozwiązania, jakie proponujemy w celu jego ochrony, to są to estakady o wartości około 200 mln zł, czyli wychodzi 2 mln na jednego żółwia. Jesteśmy najbardziej ekologicznym państwem jeśli chodzi o budowę dróg. Średnio co kilometr mamy przejście dla zwierząt. Państwa Europy zachodniej takiej infrastruktury nie mają. Dbamy o przyrodę, chronimy przyrodę. Zrobimy wszystko, żeby ta droga powstała i żółw był cały.

W panelu podsumowującym konferencję głos zabrali przedstawiciele samorządów i podmiotów prywatnych, którzy jednym głosem wyliczają udogodnienia płynące z inwestycji infrastrukturalnych w naszym regionie. Dzisiejszy rynek, powodzenie biznesu, uzależnione są od szybkiego i sprawnego przewozu towarów i surowców. Wysoka dostępność komunikacyjna może być kołem zamachowym dla lokalnej gospodarki.

Redakcja

Na podst. gazetaolsztynska.pl

 

Tagi: biznesdrogigospodarkainfrastrukturaPaweł CzemielRail BalticaRząd RPS16samorządVia Balticawykluczenie komunikacyjne
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Sukces negocjacyjny Polski w Brukseli

Następny artykuł

Rodzinne świąteczne warsztaty plastyczne

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
181
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
212
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
170
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
288
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
95
Następny artykuł
Rodzinne świąteczne warsztaty plastyczne

Rodzinne świąteczne warsztaty plastyczne

Działacz WOŚP obraził Matkę Bożą. Burmistrz wyrzuca orkiestrę z Dobrego Miasta

Działacz WOŚP obraził Matkę Bożą. Burmistrz wyrzuca orkiestrę z Dobrego Miasta

Iustitia

Iustitia totalna

Warsztaty „Kompetencje komunikacji międzykulturowej”

Warsztaty „Kompetencje komunikacji międzykulturowej”

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In