W Sali Wielkiej (Balowej) Zamku Królewskiego w Warszawie 24 listopada 2021 r. miał miejsce Kongres Edukacji Klasycznej. Kongres, podczas którego przypomniano, że edukacja powinna być nakierowana, przede wszystkim, na wychowanie dzieci i młodzieży do dobra, piękna i prawdy z jednoczesnym procesem wzbudzania osoby w dyspozycji do działania na rzecz rodziny, grupy, wspólnoty, narodu. Celem takiej edukacji jest mocne osadzenie edukowanego człowieka w życiu społecznym, a także wzmocnienie (budowanie, kształcenie) takich wartości, jak: godność, roztropność oraz wolność rozumiana jako działanie skierowane na rzecz piękna dobra i prawdy, a nie zła.
Edukacja klasyczna jest procesem wznoszenia człowieka w jego rozwoju i budowania tożsamości wolnej od hedonizmu, permisywizmu, konsumeryzmu (hedonistycznego materializmu) i atrofii sumienia. Edukacja klasyczna to zabezpieczenie człowieka przed sytuacją, w której najwyższym suwerenem ma być on sam z przyznaną sobie samemu absolutną wolnością – bez ograniczeń związanych z moralnością i nacechowaną relatywizmem w stosunku do dobra i zła. Ten swoisty amoralizm głosi, że nie ma bezwzględnego dobra czy zła. Tak jak nie ma postu, a jest jedynie niekończący się karnawał. Karnawał życia, w którym dobro może być złem, a zło dobrem, bo nie ma wartości lepszych lub gorszych, gdyż wszyscy i wszystkie wartości są równe. Tak pojmowany świat ma być światem łatwych przyjemności utożsamianych ze szczęściem proklamowanym jako najwyższa wartość i cel życia.
Edukacja klasyczna przed taką (opartą o amoralizm) pseudowolnością nas zabezpiecza i pozwala rozpoznać, rozumieć i stosować w życiu zasady, normy i wartości oparte na pięknie, dobru i prawdzie. Uwalnia człowieka od modernizmu, postmodernizmu czy internacjonalizmu. Przygotowuje do życia – które jest nam nie tyle dane, ale zadane – rozumianego jako proces dojrzewania i kształtowania osoby. Życia, w którym szczęścia człowieka nie można sprowadzać do poziomu przyjemności oraz proklamować najwyższą wartością i celem.
Keram