Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Rządowy Fundusz na budowę, remont lub modernizację dróg w 2023 r. na przykładzie okręgu elbląskiego

Rządowy Fundusz na budowę, remont lub modernizację dróg w 2023 r. na przykładzie okręgu elbląskiego

Pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą oraz inwestycyjną. Ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg powołany został mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Na początku lutego Wojewoda Warmińsko-Mazurski ogłosił rozstrzygnięcie kolejnego naboru wniosków na remont i budowę nowych dróg w ramach RFRD w 2023 roku. Program jest ogromnym impulsem rozwojowym dla naszego regionu. Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa warmińsko-mazurskiego wyniesie 169 mln zł: 84,4 mln zł na zadania powiatowe, 84,6 mln zł mln zł na zadania gminne. Wsparcie uzyska 152 zadania: 55 powiatowych i 97 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 305 kilometrów dróg: 171 km powiatowych i 134 km gminnych.

W Powiecie Bartoszyckim realizowane będą m. in.: Przebudowa DP 1515N Robity – Kandyty – Worławki na odcinku Kandyty – Sągnity o długości 998 m; Remont DP 2580N ul. Nowe Osiedle w Bisztynku; Remont DP 1555N Kiertyny Małe – Dąbrowa -Bartoszyce na odcinku od msc. Kiertyny Małe do końca msc. Kiertyny Wielkie; Remont DP 1555N na odcinku Dąbrowa – Wipławki; Remont DP 1541N Kosty – Wajsnory – Rodnowo -Kotowo – Rogóż na odcinku od skrzyżowania z DP1386N do skrzyżowania z DP 1354N.

W Powiecie Braniewskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej Nr 1387N w m. Szyleny; Przebudowa drogi powiatowej Nr 1165N odcinek Frombork – Bogdany Etap 2.

W Powiecie Lidzbarskim realizowane będą m. in.: Przebudowa dróg powiatowych nr 1356N i 1403N na odcinku Łaniewo – Lubomino; Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Warmińskiej w Lidzbarku Warmińskim; Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Mazurskiej w Lidzbarku Warmińskim.

W Powiecie Elbląskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej nr 2122N ul. Związku Jaszczurczego w Elblągu w ramach budowy połączenia tej drogi z drogą wojewódzką nr 500; Remont ul. Szfirowej w Gronowie Górnym; Remont DP nr 1126N Złotnica – Stalewo gm. Markusy. Etap I; Remont DP nr 1185N Śliwica – Rychliki na odcinku Śliwica – Liszki; Remont DP nr 1185N Śliwica – Rychliki na odcinku Barzyna – Domki; Remont DP nr 1120N na odcinku Jasionno – DP nr 1119N; Remont odcinków dróg gminnych nr 101027N – ul. Agatowa, nr 101018N – ul. Diamentowa, 101025N – ul. Szmaragdowa w miejscowości Gronowo Górne, gmina Elbląg.

Źródła finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.

W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, środki przekazywane są na zasadach konkursowych, głównie na dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i gminnych. Wsparcie przyznawane jest na podstawie wniosków o dofinansowanie, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach naborów przeprowadzanych na terenie każdego województwa. Za przeprowadzenie naboru oraz późniejszą ocenę wniosków o dofinansowanie odpowiada wojewoda. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie u wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych. Kryteria oceny wniosków określone są w ustawie o Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i wskazują szereg przesłanek, które powinny zostać wzięte pod uwagę przez komisję dokonującą oceny wniosku. Uwzględnia się takie kwestie jak: zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych, zapewnienie spójności sieci dróg publicznych, podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i gminnych, poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy poprawę dostępności terenów inwestycyjnych. Premier zatwierdza ostateczne listy zadań powiatowych i gminnych do dofinansowania z RFRD, z prawem dokonywania w nich zmian. W tym celu w planie finansowym RFRD wyodrębnia się rezerwę w kwocie stanowiącej równowartość 5 proc. planowanych wydatków Funduszu w danym roku, którą dysponował będzie szef rządu. Wysokość dofinansowania ze środków RFRD na zadania powiatowe i gminne uzależnione jest od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy jednostek samorządu terytorialnego, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść aż do 80% kosztów realizacji zadania.

Warto podkreślić, że celem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest przyśpieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia mieszkańców naszego województwa. Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

dr Marcin Kazimierczuk

Radny Wojewódzki

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Pedofilia Obywatelska, czyli Zatoka Świń II

Następny artykuł

[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn. Puchary trafiły do zwycięzców Biegu Tropem Wilczym

Następny artykuł
[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn. Puchary trafiły do zwycięzców Biegu Tropem Wilczym

[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn. Puchary trafiły do zwycięzców Biegu Tropem Wilczym

KPO – element Wielkiego Resetu?

KPO – element Wielkiego Resetu?

Langusty i Kraby ministra Błaszczaka. Sikorski wolał ośmiorniczki

Langusty i Kraby ministra Błaszczaka. Sikorski wolał ośmiorniczki

Upadek Banku Żywności w Olsztynie?

Upadek Banku Żywności w Olsztynie?

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory zbrodnie komunistyczne
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj