Szanowni Przyjaciele Schumana!
Dzisiaj mamy Święto Ofiarowania Pańskiego i z tego tytułu życzę Wszystkim Państwu stałego spotykania z obliczem Boga, czego doznał Symeon w Świątyni Jerozolimskiej. W dzisiejszym świecie zauważamy, jak Jezus Chrystus jest znakiem, któremu się sprzeciwiają, czy to wprost, czy też starając się odrzucać radykalizm Ewangelii, zaś religię sprowadzać tylko do sfery uczuć. Gdy Symeon zapowiedział Maryi, że jej duszę miecz przeniknie, tu nie chodziło o komfortowe doznania uczuciowe. Pójście za Jezusem ma się wyrażać w naszej pracy, w kształcie naszego życia rodzinnego i społecznego, w podejmowaniu wyzwań dotyczących naszej Ojczyzny oraz naszej babci, Europy, od której Polska otrzymała chrzest. Światło świec z dzisiejszej liturgii symbolizuje, że i my mamy być świadkami: „Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre czyny i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie” (Mt 5, 16).
W ostatnią sobotę, 28 stycznia 2023, zajęcia PUNCS/AWPE odbywały się ze studia umieszczonego w Wilnie i to było połączone z inauguracją działalności Szkoły Budowania Wizerunku Polski w Europie. Jak to przedstawiła Malwina Hopej, odbędzie się dwanaście spotkań w wymiarze teoretycznym i praktycznym, obejmującym wykłady, dyskusje i spotkania w ambasadach polskich w różnych krajach Europy. Obszary tematyczne Szkoły to:
– Budowa marki narodowej w wykonaniu animatorów AWPE – wprowadzenie do terminologii,
– Rola organizacji pozarządowych w promowaniu wizerunku państwa, oraz
– Znaczenie wartości w stosunkach międzynarodowych,
– Znaczenie wartości w budowaniu wizerunku. Wartości „eksportowe” Polski
– Kreowanie wizerunku Polski przez inne podmioty – cele i metody
– Rola Polski we współczesnej Unii Europejskiej. Odbudowa Europy Roberta Schumana
– Rola mediów polonijnych w budowaniu wizerunku Europy
Malwina mówiła również o pracach końcowych animatorów AWPE, gdzie napisane będzie, jakie zmiany wewnętrzne zaszły dzięki udziałowi w Szkole AWPE i jak zmieniło się postrzeganie Polski przez otoczenie, w którym mieszkają animatorzy, dzięki kreowaniu wizerunku Polski. Ta szkoła to jest obecnie jedyny w Polsce program dający możliwość nabycia wiedzy z zakresu dyplomacji publicznej oraz realnego wpływu uczestników na kształtowanie wizerunku państwa. Zarówno informacje na temat tej Szkoły, jak i treść całych zajęć łącznie z dyskusjami, są dostępne na Ms Teams w zespole „Słuchacze PUNCS 2022-2023″ w pliki/recordings. Gdyby ktoś z Państwa nie miał dostępu do tego zespołu, a chciał się zapoznawać z rozmaitymi materiałami z zajęć oraz dostarczanym przez wykładowców, niech się skontaktuje z naszym informatykiem, Włodzimierzem Ossowskim, wlodzimierz.ossowski@imschuman.com tel. 698 732 965. Sam Włodzimierz jest widoczny na nagraniach z Wilna, gdyż dbając o techniczną stronę spotkania, pojawiał się w kadrze kamery.
W ostatnią sobotę jednym z prowadzących zajęcia był pan Bogdan Romaniuk z Fundacji im. Rodziny Ulmów SOAR, a zajęcia miały temat: „Beatyfikacja rodziny Ulmów jako przesłanka w procesie zadośćuczynienia Polakom ze strony Niemców”. Ulmowie zostali zamordowani za to, że udzielali pomocy Żydom, a są dobrym przykładem tego, co w latach drugiej wojny światowej czynili bardzo liczni Polacy. Historia Ulmów nadaje się do opowiadania na całym świecie, zaś między innymi dzięki staraniom pana prezesa Bogdana Romaniuka w Markowej pod Łańcutem mamy piękne muzeum upamiętniające ich poświęcenie oraz martyrologię. Podczas zajęć pan Romaniuk przypomniał, że wśród 26.900 osób upamiętnionych w jerozolimskim instytucie Yad Vashem w podzięce za ratowanie Żydów jest grupa 6800 Polaków, najliczniejsza spośród grup narodowych. Warto wykorzystywać wszelkie sposobności, aby upowszechniać takie informacje. W roku 2018 ustanowiono Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących życie Żydów pod okupacją niemiecką, z datą 24 marca, właśnie wtedy, gdy zamordowano Ulmów – oboje małżonków, z których żona była w siódmym miesiącu ciąży, oraz szóstkę ich dzieci.
Pan Romaniuk powiedział: „Polska poniosła w wyniku drugiej wojny światowej ogromne straty w ludziach, zniszczenia w infrastrukturze i myśli polskiej. Historia rodziny Ulmów jest znamienną przesłanką wskazującą na konieczność zadośćuczynienia ze strony Niemców za te ogromne krzywdy, które zostały wyrządzone narodowi polskiemu. Jestem przekonany, że ona będzie powodem do wzbudzenia sumienia narodu niemieckiego. (…) Niech historia rodziny Ulmów bestialsko zamordowanych za po prostu tylko postawę chrześcijańską, postawę pomocy drugiemu człowiekowi, a w tym momencie braciom Żydom, niech ona będzie przypomnieniem tego, żeby nie można było spokojnie spać, żeby nie można było spokojnie spojrzeć w lustro, dopóki się nie dokona zadośćuczynienie. Tak właśnie jest w warunkach spowiedzi, gdy jeżeli człowiek popełni grzech ciężki to trzeba później to naprawić. Myślę, że rodzina Ulmów stanie się czynnikiem, który będzie wzbudzał w sumieniach Niemców wolę do tego, żeby zadośćuczynić narodowi polskiemu”.
Pan Romaniuk bardzo pięknie wskazał, że nie należy sprowadzać odszkodowań tylko do poziomu finansowego, lecz dostrzegać ich wymiar zadośćuczynienia, analogicznie jak jest z warunkiem sakramentu spowiedzi. Nie kierujemy się postawą antyniemiecką, lecz, wręcz przeciwnie, pragniemy pomóc samym Niemcom, by uporali się z tym, co mniej lub bardziej świadomie przeszkadza im w czystości sumienia. Pragniemy budowania prawdziwego chrześcijańskiego braterstwa tak z Niemcami, jak i z wszystkimi innymi narodami Europy, właśnie w duchu tego, co w swoim czasie czynił Czcigodny Sługa Boży Robert Schuman. Tak Schuman, jak i Ulmowie czekają na beatyfikacje, o co się modlimy. Te beatyfikacje mają przypominać, jak nietrafne jest oczekiwanie, by człowiek pozostawał jedynie indywidualistą i materialistą. Nie dlatego wzywamy do reparacji, bo kieruje nami materialistyczna chciwość. One są warunkiem byśmy budowali dobro wspólne.
A o dobru wspólnym w ostatnią sobotę mówił o. dr Jacek Gniadek SVD, podczas zajęć o tytule „Specyfikacja zasad do weryfikacji zgodności działania organizacji z myślą chrześcijańsko-społeczną”. Byłoby bardzo dobrze, gdyby wszyscy powiązani z Instytutem Myśli Schumana potrafili obudzeniu w środku nocy wymienić te cztery zasady katolickiej nauki społecznej: powszechnego przeznaczenia dóbr, solidarności, pomocniczości i dobra wspólnego. O. prof. Oswald von Nell-Breuning SJ, będący autorytetem dla środowiska Adnauera i Schumana, mawiał, że zasady katolickiej nauki społecznej da się spisać na jednym paznokciu. Być może lepiej by tu użyć paznokcia damskiego, ale tak czy inaczej naprawdę tych zasad nie jest wiele. A są one ważne, z zastosowaniem w każdej dziedzinie.
W dyskusji po zajęciach wybrzmiała zasada powszechnego przeznaczenia dóbr, jako ważniejsza od postulatu prywatnego posiadania własności. Zachęcam, by odsłuchać wykład o. Jacka Gniadka, dla prawidłowego zrozumienia, o co tu chodzi. W chrześcijaństwie staramy się na ile się da szerzyć własność prywatną, bo ona daje warunki do pełnej odpowiedzialności. Jednak własność prywatna ma służyć dobru wspólnemu i na właścicielu leży obowiązek roztropnego i owocnego zarządzania tym, co posiada. Gdyby rola nie była obsiewana, stanowiłaby ona oskarżenie względem swego właściciela, bo własność ma rodzić plony żywiące całe społeczeństwo. Chrześcijaństwo pozwala nam zrozumieć, że tu na tej ziemi jesteśmy zarządcami, a ze swego zarządu będziemy się musieli rozliczyć. Tego typu postawa jest najzdrowszym fundamentem skutecznej gospodarki oraz pokoju społecznego.
Martwi nas, gdy zmniejsza się zakres własności prywatnej, a tak się dzieje zarówno tam, gdzie państwo nabiera nadmiernej żarłoczności, jak i tam, gdzie zamiast prawdziwych prywatnych właścicieli pojawiają się właściciele akcji, zainteresowani wyłącznie jak najszybszym pozyskaniem dywidendy, bez najmniejszej troski o to, co nastąpi później. Zasady katolickiej nauki społecznej pomagają rozwiązywać te oraz liczne inne problemy. Więcej na ten temat możecie Państwo przeczytać w moich artykułach do bezpłatnego pobrania ze strony https://puncs.pl/publikacje/
A już za tydzień odbędą się nasze dni skupienia z Robertem Schumanem w kontekście wspólnoty narodów Europy. Odbędzie się to w Sulejówku pod Warszawą od 10 do 12 lutego 2023. W to wplecione będą kolejne zajęcia PUNCS/ AWPE. Rajmund Niszczota przyjmuje zapisy pod adresem: renekiusz@gmail.com i tel. 508 541 628. Koszt dla jednej osoby wynosi 280 zł.
Przełamując wrodzoną skromność chcę tu zareklamować mój wykład, właśnie za tydzień, o tytule „Myśli Roberta Schumana w zastosowaniu do procesu budowania wspólnoty narodów Europy”. Później prowadzącą będzie pani Beata Pietkiewicz, posłanka do Sejmu Republiki Litwy, a zajęcia będą miały temat: „Rola polityka w kształtowaniu wspólnoty narodów Europy w oparciu o tradycję, wartości chrześcijańskie i patriotyczne”. Instytut Myśli Schumana przeciwstawia się poglądom, jakoby polityka to była dziedzina brudna i wskazuje na Roberta Schumana, polityka nazywanego „świętym w garniturze”. Prawdziwa polityka to mądra służba dobru wspólnemu, zaś gdy ktoś zajmuje się brudnymi sprawkami, nie powinno się go nazywać politykiem, lecz partaczem. Europa jest głodna mężów stanu, którzy by stali się liderami podejmującymi wyzwania, nie zaś kukiełkami w rękach lobbystów.
dr Marek Oktaba