Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Grzymowicz wyda kolejne 51 milionów na tramwaje

Zdjecie-nr-4-–-Skrzyzowanie-al.-Pilsudskiego-i-ul.-Kosciuszki-–-zbrojenie-przeciwskurczowe-szalunki-i-stezenia-szyn-na-czas-betonowania-04.11.2022-r.

Są drogie w eksploatacji a zimą bardzo zawodne. Jednak Grzymowicz uparł się, żeby uszczęśliwić nimi mieszkańców Olsztyna. Już wiadomo, że budowa drugiej linii tramwajowej będzie droższa o 51 mln złotych. Sięgnie rekordowej kwoty blisko 580 mln złotych!

Olsztyn miał być jak miasto ogród, a jest jak rozkopane kretowisko. Dramatu komunikacyjnego doświadczają zarówno zmotoryzowani, jak i korzystający z transportu publicznego olsztynianie. Piesi, żeby przejść główną ulicą miasta, muszą tonąc w zwałach błota.

Przez realizację snu Grzymowicza o tramwajach, miasto oszczędza na wszystkim. Nie ma na żłobki, nie ma na domy seniorów, nie ma nawet na papier toaletowy w szkołach. Jednak znajdzie dodatkowe 51 milionów złotych na dodatkowy koszt i budowy drugiej nitki sieci tramwajowej.

Co więcej, podlegli Grzymowiczowi urzędnicy przedstawiają sprawę jako sukces miasta. Według nich mogło być dużo gorzej, bo wykonawca chciał dodatkowych 100 mil złotych.

— Określiliśmy, że maksymalna kwota, o jaką może wzrosnąć wartość kontraktu, to 51,3 mln złotych — informuje ratusz w swoim komunikacie.

Warto przypomnieć, że realizowany teraz projekt tramwajowy miał kosztować 527 milionów złotych. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 361,1 miliona złotych. W koszty wliczony jest także zakup taboru i budowa zajezdni. Teraz sięgnie blisko 580 milionów złotych.

Według informacji podawanych przez ratusz Grzymowicz liczy na sfinansowanie różnicy w wydatkach z dotacji unijnych. Przedstawiciele ratusza głucho jednak milczą o zupełnie innych kłopotach z tramwajową ideą fix Grzymowicza.

Mijają kolejne miesiące i coraz częściej słychać o kolejnych utrudnieniach w realizacji inwestycji. Newralgiczny jest tu teren w pobliżu Wysokiej Bramy. Niektórzy już przewidują przekroczenie terminu realizacji inwestycji, który zakłada koniec prac na październik 2023 roku. Jeśli opóźnienia przesuną zakończenie prac poza granice 2023 roku Olsztyn stanie przed widmem bankructwa, bo miasto będzie musiało oddać kilkaset milionów unijnych dotacji.

Nowa cena drugiej linii tramwajowej została wynegocjowana w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Blisko 580 mln złotych to koszt sześciu kilometrów torowiska z jego infrastrukturą na ulicach: Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego oraz węzeł przesiadkowy przy Wysokiej Bramie.

I jakby tego było mało w olsztyńskim ratuszu coraz głośniej o pomyśle budowy kolejnej linii tramwajowej. Tym razem z Jarot ulicą Wilczyńskiego. A to wszystko w sytuacji, kiedy nie działa linia, która miała dowodzić studentów z okolic Galerii Warmińskiej do Kortowa.

Topienie pieniędzy w liniach tramwajowych jest okazją do przypomnienia, jaką politykę komunikacyjną prowadzi miasto pod rządami Grzymowicza. Olsztyn stał się symbolem utraty szans zarówno na tworzenie przestrzeni metropolitalnej, jak i związanej z nią kolei aglomeracyjnej.

O szansie na stworzenie takiej komunikacji jest przekonany m.in. prezes Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. Dwa miesiące temu, na spotkaniu zorganizowanym przez Fundację im. Piotra Poleskiego i Akademickiego Klubu Obywatelskiego im. Lecha Kaczyńskiego prezes PLK przypomniał działania sprzed kilku lat.

— Proponowaliśmy uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zapewni sprawny transport z miejscowości w promieniu 30-50 kilometrów od Olsztyna. Miasto musiało wyłożyć jedynie kilkaset tysięcy złotych własnego wkładu. Usłyszeliśmy, że Olsztyn nie ma pieniędzy na ten cel — przypomniał Ireneusz Merchel.

Zamiast w kolej aglomeracyjną — która dałaby szybki i tani dojazd mieszkańcom m.in. Bartąga, Marcinkowa, Naterek i Barczewa, czy Olsztynka, Dobrego Miasta, Czerwonki i Biskupca Reszelskiego, a także m.in. z Nidzicy, Morga, Szczytna czy Iławy — Olsztyn zainwestował w rozbudowę komunikacji miejskiej, a konkretnie w budowę i uruchomienie linii tramwajowych.

O tym, jak dogodnym rozwiązaniem jest kolej aglomeracyjna, która nie wymaga tak potężnych inwestycji jak tramwaje, świadczy połączenie linią kolejową z Gutkowa. Można nią w kwadrans dotrzeć do centrum. Warto też przypomnieć, że Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już rok temu oddała do użytku trzy nowe przystanki: Olsztyn Redykajny, Olsztyn Likusy oraz Olsztyn Jezioro Ukiel.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Rozwiązać Sąd Okręgowy w Olsztynie!

Następny artykuł

Zagrożenia dla Polski w końcu 2022 r.

Następny artykuł
Putin

Zagrożenia dla Polski w końcu 2022 r.

RNojman-Warszawska-Olsztyn

Rok 2022 okiem radnego Rady Miasta Olsztyna

fortune-telling-1989579_640

Proroctwa i przepowiednie na 2023 rok. Święta Łucja, Baba Wanga i Jackowski

Wspaniała informacja dla wodniaków. Giżycki kanał będzie wyremontowany

Wspaniała informacja dla wodniaków. Giżycki kanał będzie wyremontowany

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj