Na XXXII Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko–Mazurskiego złożyłem zapytanie do Marszałka Województwa w sprawie zamknięcia uroczyście oddanej do użytku obwodnicy Pieniężna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 507.
25 października 2021 r. w Pieniężnie, w obecności przedstawicieli władz samorządowych, m.in. pana Marszałka Województwa Warmińsko – Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina, Wicemarszałka pana Mirona Sycza i przedstawicieli firm realizujących inwestycję, odbyło się uroczyste otwarcie drogi wojewódzkiej nr 507 Braniewo – Pieniężno rozbudowanej na odcinku Wola Lipowska – Pieniężno, po czym droga została zamknięta dla ruchu na odcinku obwodnicy Pieniężna. Choć od uroczystego otwarcia przez Marszałka i Wicemarszałka Województwa drogi wojewódzkiej Braniewo-Pieniężno, w tym – przynajmniej teoretycznie – obwodnicy Pieniężna mijają kolejne tygodnie, to droga omijająca Pieniężno wciąż jest zamknięta. Sprawą zainteresował się Portal Braniewo, który 27 października 2021 roku skierował do pana Marszałka pisemne zapytanie, dlaczego mieszkańcy są wprowadzani w błąd komunikatem o otwarciu obwodnicy oraz dlaczego dokonuje się uroczystego otwarcia, chociaż inwestycja nie jest ukończona?
10 listopada 2021 roku Portal Braniewo otrzymał wyjaśnienia z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego, z których wynika, że „wykonawca robót zgłosił zakończenie robót zadania „Rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 504 na odc. Wola Lipowska – Pieniężno” 1 października 2021 r. Po złożeniu zawiadomień do stosownych organów o zakończeniu robót 25 października odbyło się uroczyste zakończenie etapu wykonania robót budowlanych tej inwestycji. Obejście Pieniężna (obwodnica), jako część robót, została wykonana w tym samym czasie zgodnie ze złożonym zawiadomieniem wykonawcy robót – jednakże, ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, koniecznym stało się wprowadzenie oznakowania poziomego i pionowego skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą rowerowej Green Velo. Aktualnie trwa zatwierdzanie projektu organizacji ruchu i w niedługim czasie nastąpi udostępnienie obwodnicy dla ruchu”.
Czytając wyjaśnienie Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego, odkryć można nową świecką tradycję, którą jest uroczyste zakończenie etapu wykonania robót budowlanych inwestycji. Do tej pory przecinanie wstęgi na zmodernizowanych odcinkach dróg oznaczało uroczyste oddanie do użytku. Brzmi to tym bardziej dziwnie, gdyż 26 października 2021 roku, na swojej stronie internetowej, Urząd Marszałkowski odtrąbił sukces: „otwarto drogę nr 507 Braniewo-Pieniężno, rozbudowaną na odcinku Wola Lipowska-Pieniężno. Wśród zakresu wykonanych prac wymieniono m.in. wybudowanie obwodnicy Pieniężna o długości 1,40 km (skrzyżowanie z DW 510)”. Taka informacja została zinterpretowana przez mieszkańców Powiatu Braniewskiego jak zachęta do przejechania się nową drogą. Problem w tym, że w dniu otwarcia droga była zamknięta. Co zresztą widać na niektórych zdjęciach, którymi zaproszeni goście pochwalili się w swoich social mediach. Wśród nich był marszałek województwa, który zamieścił na swoim facebookowym fanpage informację o otwarciu drogi. Portal Braniewo donosi, że według mieszkańców Pieniężna odcinek drogi (obwodnica) nie został odebrany. Chociaż przez trzy czy cztery dni można było nią przejechać. Zamknięto ją przed uroczystym otwarciem. Tego też dnia specjalnie w tym celu, aby marszałek, wicemarszałek i inni goście mogli przeciąć wstęgę, policjanci wstrzymali ruch na drodze wojewódzkiej. Złożone przeze mnie zapytanie do marszałka województwa, dlaczego zamknięto dla ruchu, niedługo po uroczystym otwarciu, obwodnicę Pieniężna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 507, ciągle pozostaje bez odpowiedzi.
Przedmiotowa inwestycja była dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020, budżetu samorządu województwa oraz ze środków budżetu państwa. Przedsięwzięcie obejmuje odcinek drogi o łącznej długości blisko 14 km i stanowi drugi etap rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 507 Braniewo – Pieniężno. Projekt zaczyna się za miejscowością Wola Lipowska, natomiast koniec stanowi skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 512 (ul. Lidzbarska w Pieniężnie), bez przebudowy tego skrzyżowania. W ramach inwestycji wybudowano obwodnicę Pieniężna o długości 1,40 km (skrzyżowanie z DW 510) oraz wybudowano miejsce do kontroli pojazdów. Łączny koszt inwestycji wyniósł blisko 77 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniosło ponad 62 mln zł, natomiast ze środków samorządu województwa – blisko 11 mln zł. Z kolei ponad 3,6 mln zł to środki z budżetu państwa.
Dr Marcin Kazimierczuk
Radny Województwa Warmińsko-Mazurskiego