Na XXXIII Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko–Mazurskiego złożyłem interpelację skierowaną do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie uruchomienia w 2022 roku linii komunikacyjnych, na których będą wykonywane przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej z wykorzystaniem środków rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski 1 grudnia 2021 roku ogłosił nabór wniosków na 2022 rok w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 113, z późn. zm.). Kwota środków na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przyznanych dla województwa warmińsko-mazurskiego na 2022 rok wynosi 63 943 839,11 zł.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Wsparcie dotyczy linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy. Środki zgromadzone w Funduszu są przeznaczane w innych województwach na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Szacuje się, że na Warmii i Mazurach wykluczenie transportowe dotyka około dwustu tysięcy osób. Część z nich, która np. ze względów ekonomicznych nie może pozwolić sobie na posiadanie i utrzymanie samochodu, zmuszona jest do radzenia sobie innymi sposobami. Dlatego też Samorząd Województwa, jako organizator publicznego transportu zbiorowego, uruchomił w 2021 r. jedną linię komunikacyjną w powiatach braniewskim i lidzbarskim, tj. Braniewo – Orneta przez Płoskinię, Pieniężno. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1944 z późn. zm.) organizatorami publicznego transportu zbiorowego, właściwymi ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest m.in. samorząd województwa dla linii wojewódzkich, czyli przebiegających przez teren co najmniej 2 powiatów i linii międzywojewódzkich.
W odpowiedzi na moją interpelację Marszałek wskazał, że zaplanowano dalsze funkcjonowanie czterech wojewódzkich autobusowych linii komunikacyjnych uruchomionych w 2021 r., tj.
- Braniewo – Orneta p. Płoskinię, Pieniężno (powiat braniewski i powiat lidzbarski)
- Gołdap – Olecko – Ełk (powiat gołdapski, powiat olecki i powiat ełcki)
- Iława – Lubawa – Nowe Miasto Lubawskie p. Mortęgi (powiat Iławski i powiat nowomiejski)
- Węgorzewo – Giżycko p. Harsz, Pozezdrze, Kruklanki (powiat węgorzewski i powiat giżycki).
oraz uruchomienie w 2022 r. nowych połączeń na liniach:
- Ełk – Giżycko przez Zelki, Ranty (powiat giżycki i powiat ełcki)
- Biskupiec – Reszel – Kętrzyn (powiat olsztyński i powiat kętrzyński)
- Mikołajki – Mrągowo – Szymany Port Lotniczy (powiat szczycieński i powiat mrągowski)
- Braniewo – Lelkowo – Górowo Iławeckie – Bartoszyce (powiat braniewski i powiat bartoszycki).
Wśród głównych kryteriów, którymi kierowano się w 2022 roku przy wyborze autobusowych linii komunikacyjnych, znalazły się: brak czynnej komunikacji kolejowej; niewystarczająca liczba funkcjonujących autobusowych połączeń komercyjnych lub ich brak; stworzenie możliwości dojazdu do miejscowości stanowiących węzły komunikacyjne, z których można dogodnie kontynuować podróż koleją lub komercyjnym transportem autobusowym; potrzeby komunikacyjne sygnalizowane przez lokalne samorządy.
Dr Marcin Kazimierczuk
Radny Wojewódzki