Od 1 kwietnia 2024 r. zgodnie z nowymi przepisami w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę, natomiast klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację.
W związku z powyższym warto zwrócić uwagę na to co tak naprawdę tracą nasze dzieci, wnuki w szkole Nowackiej, szkole bez prac domowych.
1. Brak odpowiedniego utrwalania wiedzy.
– Prace domowe pozwalają uczniom utrwalić to, czego nauczyli się na lekcjach. Bez nich istnieje ryzyko, że uczniowie zapomną materiał lub nie będą go odpowiednio przyswajać.
2. Brak nauki samodzielności i dyscypliny.
– Prace domowe uczą dzieci odpowiedzialnego zarządzania czasem i samodzielności. Bez tych zadań, uczniowie mogą mieć trudności z rozwinięciem tych kluczowych umiejętności.
3. Brak przygotowania do wyższych etapów edukacji.
– Szkoła podstawowa jest pierwszym krokiem w systemie edukacji. Brak prac domowych powoduje, że uczniowie będą mniej przygotowani do wymagań i obciążeń w szkole średniej i na studiach, gdzie prace domowe są normą.
4. Ograniczenie możliwości indywidualizacji nauki.
– Prace domowe często pozwalają nauczycielom lepiej zrozumieć indywidualne potrzeby i problemy uczniów. Brak prac domowych może utrudniać dostosowanie nauczania do konkretnych potrzeb każdego dziecka.
5. Zmniejszenie zaangażowania rodziców.
– Prace domowe są okazją dla rodziców do zaangażowania się w proces edukacyjny swoich dzieci, pomagając im zrozumieć, czego uczą się w szkole i jak sobie radzą. Brak takich zadań może ograniczać tę współpracę.
6. Brak rozwijania umiejętności pracy nad projektami długoterminowymi.
– Dłuższe projekty domowe uczą dzieci planowania i realizacji zadań w dłuższym okresie. Bez takich doświadczeń, uczniowie mogą mieć trudności z zarządzaniem większymi projektami w późniejszych etapach edukacji.
7. Ryzyko zwiększenia nierówności edukacyjnych.
– Dla niektórych uczniów prace domowe są jedyną okazją do dodatkowego ćwiczenia i poprawy swoich umiejętności, zwłaszcza jeśli nie mają dostępu do dodatkowych źródeł edukacyjnych poza szkołą. Brak prac domowych może pogłębiać istniejące nierówności edukacyjne.
Brak prac domowych w szkole podstawowej skutkuje niedostatecznym utrwaleniem wiedzy, brakiem nauki odpowiedzialności i dyscypliny, słabszym przygotowaniem do przyszłych etapów edukacji oraz zwiększeniem nierówności.
Tak na marginesie: ciekawe, do jakiej szkoły chodzą wnuki Tuska? Do publicznej gdzie funkcjonuje zakaz prac domowych czy prywatnej gdzie jest normalnie?
Belfer