Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Samorząd Uczniowski – czyli nie uczymy się dla szkoły, ale dla życia

KURATOR

Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego działającego w II LO im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie 26 marca 2021 roku został przeprowadzony I Warmińsko-Mazurski Kongres Samorządów Uczniowskich. To bardzo cenne przedsięwzięcie, za które zespołowi organizacyjnemu (złożonemu głównie z uczniów) należą się wielkie gratulacje i wyrazy uznania. W związku z tym wydarzeniem pragnę podzielić się kilkoma refleksjami.

Samorząd uczniowski ma w Polsce długą historię. Jego początki sięgają drugiej połowy XVIII stulecia – czasów Komisji Edukacji Narodowej. Dotyczą powoływania sądów koleżeńskich w kolegiach i w szkołach parafialnych, które były w istocie prekursorami dzisiejszego samorządu młodzieży. Samorządem uczniowskim zajmował się również współpracownik wspomnianej Komisji Edukacji Narodowej Hugo Kołłątaj – uczestnik Sejmu Czteroletniego i współtwórca Konstytucji 3 Maja. Niestety tragiczna sytuacja polskiego szkolnictwa na terenie zaborów w XIX wieku nie dała możliwości rozwinięcia i udoskonalenia koncepcji wychowania opartej na samorządności uczniowskiej.

Działalność samorządu uczniowskiego odrodziła się dopiero w XX w. – w epoce, która przyniosła wielkie przeobrażenia w teorii i praktyce wychowania. Dynamiczny jej rozwój przypadł szczególnie na okres międzywojenny. Samorządy funkcjonowały wówczas w szkołach, placówkach opiekuńczych i zakładach kształcenia nauczycieli. Samorządowi uczniowskiemu poświęcali swoje prace wybitni pedagodzy, a Polska zaliczana była do wyróżniających się w tej dziedzinie krajów. Działalność Janusza Korczaka – społecznika, twórcy systemu wychowawczego opartego na głębokim humanizmie i szacunku dla dziecka oraz jego praw – najlepiej świadczy o realizowaniu idei samorządności dziecięcej.

W Polsce Ludowej przez wiele lat nie było klimatu przyjaznego rozwojowi samorządu. Samorząd uczniowski wzorem analogicznej organizacji w państwie sowieckim miał pomóc nauczycielowi w wychowaniu młodzieży w duchu idei komunizmu. Marks, Engels, Lenin – to ,,autorytety”, do których odwoływano się, indoktrynując młode pokolenie. Samorządność uczniowska w Polsce Ludowej nie miała praktycznego znaczenia – była w istocie jej atrapą.

Dzisiaj – w niepodległej Rzeczpospolitej i w czwartym już dziesięcioleciu po zrzuceniu komunistycznego zniewolenia – samorząd uczniowski to miejsce do samodzielnego rozwiązywanie problemów przez uczniów oraz współpodmiotowych relacji z nauczycielami w realizacji zadań szkoły. To również przestrzeń rozwijania demokratycznych form działania młodzieży, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę, zespół klasowy, szkołę, bliższe i dalsze miejscowe środowisko. Samorząd uczniowski stwarza warunki do rozwijania aktywności społecznej, kształtując zarazem umiejętność zespołowego działania. Samorządność uczniowska to też rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom na linii uczeń –nauczyciel, a także dbanie o dobre imię szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

„Non scholae, sed vitae discimus” (Nie uczymy się dla szkoły, ale dla życia) – to łacińska maksyma z pism Seneki. Oznacza ona, że celem zdobywania wiedzy nie jest zadowolenie nauczyciela, ale przygotowanie ucznia do bycia odpowiedzialnym i wartościowym człowiekiem. Szkoła i działający w niej jej samorząd uczniowski temu służą.

Krzysztof Marek Nowacki

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Widziane z Torunia: Niemiecki szach-mat?

Następny artykuł

Inwestycja do sprawdzenia

Następny artykuł
tramwaj

Inwestycja do sprawdzenia

wyjący wilk

Czy bieszczadzkie wilki pogonią dziki z Olsztyna?

Joanna Czarkowska

Piotr Grzymowicz w objęciach blondynki

Wojciech Cybulski

O pracy nauczyciela

Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory zbrodnie komunistyczne
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj