Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Ktoś tu wymalował „Chłopów”

Ktoś tu wymalował „Chłopów”

Ktoś nam wymalował „Chłopów”, choć do końca nie jest łatwo powiedzieć, czy to wyłączna zasługa twórców filmu, który od dłuższego czasu gości na dużych ekranach, niezmiennie zapełniając kinowe widownie tłumną publicznością. Bo przecież te najpiękniejsze interpretacje sztuki malarskiej na ekranie zostały wywołane dziełami wielkich mistrzów – Józefa Chełmońskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Leona Wyczółkowskiego, Juliana Fałata, Alfreda Wierusza Kowalskiego. Może to więc oni są filmu współautorami? Zaś autorzy obrazu kinowego (innego znaczenia przy tym filmie nabiera słowo „obraz”) tylko pozwolili się zainspirować.

Tylko?

Chwała im za to, że postanowili kontynuować malarskie pomysły z genialnego „Twojego Vincenta” przy ekranizacji reymontowskich „Chłopów”, według powieści Władysława Stanisława Reymonta. Powieści, 13 listopada 1924r. otrzymała literacką nagrodę Nobla.

I być może na tym stwierdzeniu powinno się poprzestać. Bo trzeba się zgodzić z krytycznymi uwagami, że dzieło Reymonta w najnowszej filmowej aranżacji zostało strasznie spłaszczone. Wątek romansu Jagny całkowicie zdeformowano zgodnie z najnowszymi trendami feministycznej poprawności. Sama odtwórczyni roli Jagny źle dobrana (za wiotka?, za delikatna?, za „niewinna”?). Że nie wiadomo, z czego jej rodzina żyje, bo pracy to w chłopskiej zagrodzie widać niewiele. Kobiety co najwyżej ładnie się stroją i – poza sytuacjami wynikającymi z męskich chuci – niespecjalnie są tłamszone przez tych opresyjnych chłopów. Poza głównym wątkiem Jagny i jej uwikłania – plus spór o las, ale tego nie dało się autorom wyrzucić, bo miał kluczowe znaczenie dla opowieści – na tej wymalowanej wsi panuje jakaś idylla. Poza tym ci chłopi z Lipców noszą się tak jakoś po szlachecku… Zaś niewątpliwie finezyjnej gry aktorów pod grubymi warstwami celuloidowej farby trudno się czasem doszukać. Tak, z tym wszystkim zapewne powinniśmy się zgodzić…

Cóż jednak na to poradzić, że film ogląda się doskonale, że przeinaczenia wobec pierwowzoru nie przeszkadzają, że ten wymalowany świat intryguje i pociąga? Że tak przejmująca jest ostatnia scena – nie dlatego, że poturbowana Jagna odzyskuje czystość; ale – że po ulewnym deszczu błoto, gnojówka i nieczystości spływają z powrotem do wioski. Jakoś tak nieoczekiwanie odnalazłem w tych finalnych, niezwykle dramatycznych ujęciach opowieści najprostsze wyjaśnienie syndromu „kozła ofiarnego”, tak ciekawie opisanego niegdyś przez Pierre`a Grimala. Świat nie zmienia?

Więc pozostaje mieć nadzieję, że film odnajdzie się jakoś w oskarowych przydziałach. Może dzięki produkcji Welchmanów, polski noblista Reymont, wielki klasyk naszej literatury wzbudzi zainteresowanie, jeśli nie u obcych, to przynajmniej u „swoich”? Sięgniemy także po wcześniejszą ekranizację jego dzieła, tą z 1973 r., z Emilią Krakowską w roli wioskowej femme fatale. Jeszcze wcześniejsza, nakręcona w 1922r. niestety nie zachowała się do naszych czasów. A szkoda, bo pierwszą filmową adaptację „Chłopów” konsultował sam autor książki, co ponoć też nie uchroniło filmu z 1922r. od rozjechania się wizji reżyserskiej i wizji pisarskiej. Może zresztą postać pisarza, pojawiająca się w pewnej chwili w kadrze dzieła Welchmanów, jest – zapewne nieświadomym – nawiązaniem do jego obecności na planie filmowym przed ponad stu laty?

Ja sam po obejrzeniu produkcji uległem wewnętrznej potrzebie poszukiwania filmowych kontekstów. Po powrocie z kina wyszukałem i obejrzałem te obrazy mistrzów pędzla, które w „wymalowanym” filmie z roku 2023 zostały przypomniane. A książkę Reymonta przestawiłem na półkę, z której sięgam po bieżące lektury. No to co, że czasem szkolne.

dr Waldemar Brenda


„Chłopi”, prod. Polska, Litwa, Serbia, scenariusz i reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman, premiera: 2023.

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Zaśpiewali dla Niepodległej [GALERIA ZDJĘĆ]

Następny artykuł

Sędzia Paweł Juszczyszyn przegrał przed Sądem Najwyższym

Następny artykuł
Sędzia Paweł Juszczyszyn przegrał przed Sądem Najwyższym

Sędzia Paweł Juszczyszyn przegrał przed Sądem Najwyższym

Kazanie Piotra Skargi – Jan Matejko

Wizja cichych rozbiorów

Zaczęło się! Chocholi taniec zwycięzców(?)

Zaczęło się! Chocholi taniec zwycięzców(?)

Azyl

Azyl

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj