Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Kasa to nie wszystko

Jerzy Szmit
19 lutego 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
droga

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił kolejną listę inwestycji drogowych finansowanych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Tym razem do gmin i powiatów województwa warmińsko-mazurskiego trafi 172,2 mln złotych. Ta kwota jest wielokrotnie większa od tych, które trafiały do naszych samorządów za rządów PO-PSL. Trzeba przypomnieć, że w naszym województwie w ubiegłym roku w ramach tego funduszu naprawiono, zmodernizowano, a czasami po prostu wybudowano 339 km dróg. W tym roku, biorąc pod uwagę, że wielkość dotacji jest bardzo zbliżona, długość naprawionych dróg dzięki dodatkowym środkom będzie bardzo podobna.

Cieszy każdy kilometr dobrej drogi, bo to poprawia jakość życie mieszkańców, ułatwia prowadzenie firm, zachęca inwestorów, stanowi prawdziwe, realne zaproszenie dla turystów zastanawiających się nad miejscem odpoczynku.

Warto jednak zauważyć jeszcze jedną szansę. Dzięki rządom Prawa i Sprawiedliwości w naszym województwie (tak jak w całym kraju) powstają nowe drogi, odbudowywana jest kolej, na Mierzei Wiślanej powstaje kanał żeglowny, trwają przygotowania, aby region uzyskał szybki, wygodny i bezpieczny dostęp do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Warunkiem jaki musi być spełniony, aby w pełni korzystać z tych gigantycznych inwestycji (ale też, żeby poniesione nakłady szybko zwracały się i generowały kolejne możliwości inwestycyjne) jest tworzenie skoordynowanego systemu transportowego.

Użytkowników dróg mało obchodzi kto jest ich właścicielem, kto odpowiada za ich stan i utrzymanie. Tak jak podróżujący koleją nie chcą nawet słyszeć, ile spółek kolejowych odpowiada za to, aby pociągi mogły przewozić ludzi i towary. Wszyscy użytkownicy chcą, aby podróżowanie było szybkie, wygodne, bezpieczne i tanie – i trudno takie oczekiwania uznać za ekstrawagancję.

W wyniku reformy administracji publicznej wprowadzonej w 1999 roku drogi w Polsce zostały podzielone. Za autostrady, drogi szybkiego ruchu i krajowe odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pozostałe drogi zostały podporządkowane administracjom samorządowym: wojewódzkim, powiatowym, gminnym. Każda z tych jednostek odpowiada za drogi na swoim terenie. Dlatego zdarza się i to bardzo często, że gdy przekraczamy granicę województwa, powiatu albo gminy stan drogi wyraźnie zmienia się. Szczególnie widać to zimą: z czarnej nawierzchni wjeżdżamy na oblodzoną i zaśnieżoną. Czasem po prostu widać, jak bardzo brakuje koordynacji i chęci współpracy między poszczególnymi zarządcami dróg.

Oczywiście można sobie wyobrazić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie analiz ruchu i stanu technicznego określi plan remontów i modernizacji sieci dróg w Polsce, a potem będzie ten plan realizowała. Na przykład przez zlecanie naprawy drogi od punktu A do punktu B odpowiedniemu samorządowi bądź samorządom. Dzięki temu po kilku latach (w zależności od zaangażowanych środków) powinniśmy mieć w miarę spójny system drogowy. Celowo napisałem jednak, że takie rozwiązanie w dzisiejszych czasach można sobie tylko wyobrazić. Działacze samorządowi: wójtowie, starostowie, marszałkowie, burmistrzowie czy prezydenci po prostu do tego nie dopuszczą i postawmy kropkę.

Pozostaje szukanie innych mechanizmów, które będą skłaniać do tworzenia spójnej sieci komunikacyjnej. Oczywiście najlepiej byłoby to zrobić przez wypracowanie stałej płaszczyzny koordynacji pomiędzy gminami-powiatami-województwem przy współpracy z GDDKiA. Sądzę jednak, że byłoby to potraktowane jako „zamach na samorządność” bo przecież każdy wójt i starosta sam wie najlepiej, którą drogę trzeba naprawić w pierwszej kolejności. Tak, zgoda. Tylko że system ma nie tylko służyć wójtowi i jego interesom i nie tylko łączyć dwie najbliższe sobie miejscowości, ale również łączyć te dalsze – poza granicami gminy, powiatu czy województwa. Tym problemem mogłyby zająć się organizacje skupiające reprezentacje samorządów, związki gmin, powiatów czy województw. Niestety one nie mają ochoty na podejmowanie spraw trudnych wymagających wysiłku, a na dodatek bez gwarancji sukcesu. Na pewno łatwiej domagać się zwiększania puli środków, jakimi dysponują politycy samorządowi i nieustanie narzekać, że na wszystko brakuje, a rząd nie daje, a zabiera.

Co pozostaje? Widzę trzy możliwości – pierwsza to uznać, że tak musi być, a nakłanianie polityków samorządowych, aby zrobili coś, czego robić nie muszą – nie ma sensu. Druga to zachęcać i wskazywać na szanse, jakie stwarza spójność sieci drogowej i cierpliwie czekać, aż samorządowi decydenci wyjdą poza swoje gminne, powiatowe, wojewódzkie ramy i zaczną zauważać, że to się im nawet opłaca. I wreszcie trzecia – premiować finansowo tych, którzy taką realną współpracę podejmą i będą działania koordynować.

Powie ktoś, że wszystkie drogi trzeba naprawić, wszystkie drogi są ważne, rząd ma na wszystko dać, a ja wymyślam sztuczny problem. Odpowiem nieco filozoficznie – polityk samorządowy zawsze będzie musiał dokonywać wyborów nikt go od tego nie uwolni – nawet rząd każdej opcji.

Jerzy Szmit

Tagi: drogiGDDKiAinfrastrukturainwestycjeopinie olsztynPiSPOPSLRządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)samorządstrategie rozwojuwykluczenie komunikacyjne
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

19 października – Święta Warmia

Następny artykuł

Prawie trzykrotne zwiększenie środków na program „Poznaj Polskę”

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
180
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
209
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
170
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
288
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
87
Następny artykuł
Prawie trzykrotne zwiększenie środków na program  „Poznaj Polskę”

Prawie trzykrotne zwiększenie środków na program „Poznaj Polskę"

kurator

Radio Erewań* ciągle ma się dobrze - pokłosie wizyty posłów Koalicji Obywatelskiej w Kuratorium Oświaty w Olsztynie

Kanada

Kanada, laboratorium nadchodzącej dyktatury…

PO-KO

Prawo i Sprawiedliwość z bardzo dużym wzrostem, idzie po trzecią kadencję. Donald Tusk nie jest alternatywą

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In