Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Bez zmiany prezydenta Olsztyna nie będzie kolei aglomeracyjnej

Marek Adam
7 listopada 2022
Olsztyn
Czas czytania (około): 8 minut
0
A A
Bez zmiany prezydenta Olsztyna nie będzie kolei aglomeracyjnej

Takich spotkań brakuje w Olsztynie! Dzięki inicjatywie Metropolia Olsztyn odbyła się już czwarta debata na temat przyszłości Olsztyna. Tym razem na temat kolei aglomeracyjnej jako remedium na dolegliwości z dojazdem z podolsztyńskich miejscowości do największego miasta w regionie. Padły konkretne deklaracje ze strony uczestników konferencji.

  • Olsztyn już mógł mieć kolej aglomeracyjną. Wystarczyło, żeby miasto zainwestowało kilkaset tysięcy złotych. Władze Olsztyna odmówiły i wybrały inwestycję w tramwaje za kilkaset milionów złotych.
  • Prezes PKP PLK — Ireneusz Merchel zadeklarował budowę przystanku z kierunku Szczytna, który ułatwi transport dojeżdżającym do pracy w Michelin.
  • Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Iwona Paluch stwierdziła, że samorząd województwa może przejąć inicjatywę tworzenia kolei aglomeracyjnej.
  • Samorządowcy z regionu wytykają władzom Olsztyna blokowanie każdej inicjatywy wychodzącej poza komunikację miejska na terenie miasta.

Debata była elektryzująca, bo na sali i za stołem konferencyjnym spotkali się ci, którzy mogą podejmować decyzje. Dzięki temu uczestnicy spotkania mogli poznać kulisy dotychczasowych negocjacji, ale także “na żywo” uczestniczyć, a nawet wpływać na proces decyzyjny. Do tej pory żadna z inicjatyw nie prowadziła tego typu konsultacji społecznych, które w większości przypadków kończą się jedynie na odczytaniu przygotowanych z góry też i odnotowaniu głosów publiczności.

Nic dziwnego, że sala Centrum Św. Jakuba pękała w szwach. Uczestnikami debaty zorganizowanej przez Fundację im. Piotra Poleskiego, której prezesem jest Jerzy Szmit i Akademickiego Klubu Obywatelskiego im. Lecha Kaczyńskiego kierowanej przez prof Małgorzata Suświłło byli: prezes prezes PKP PLK — Ireneusz Merchel, prezes Fundacji Pro Kolej — dr Jakub Majewski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego — Iwona Paluch, prezes Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu — Marcin Burza i samorządowcy z regionu, którzy kolej aglomeracyjną postulują od lat.

Była już szansa

 Olsztyn ma swoich ambasadorów w Warszawie. Jednym z nich jest prezes Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. Sam jest rodowitym olsztynianinem. To PLK, którą kieruje wyznacza trasy i przystanki pociągów.

Prezes Merchel na spotkaniu w Centrum Św. Jakuba przypomniał, że Olsztyn miał już kilka lat temu szansę na stworzenie swojej kolei aglomeracyjnej. Niestety, władze miasta z niej nie skorzystały.

— Już kilka lat temu proponowaliśmy uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zapewni sprawny transport z miejscowości w promieniu 30-50 kilometrów od Olsztyna. Miasto musiało wyłożyć jedynie kilkaset tysięcy złotych własnego wkładu. Usłyszeliśmy, że Olsztyn nie ma pieniędzy na ten cel — przypomniał Ireneusz Merchel.

Zamiast w kolej aglomeracyjną — która dałaby szybki i tani dojazd mieszkańcom m.in. Bartąga, Marcinkowa, Naterek i Barczewa, czy Olsztynka, Dobrego Miasta, Czerwonki i Biskupca Reszelskiego, a także m.in. z Nidzicy, Morga, Szczytna czy Iławy — Olsztyn zainwestował w rozbudowę komunikacji miejskiej, a konkretnie w budowę i uruchomienie linii tramwajowych.

— Efekt jest taki, że w tej chwili ten sam odcinek przejeżdżam samochodem szybciej w Warszawie niż w Olsztynie — z przekąsem kwituje sprawę prezes PLK.

Nowe możliwości

Z wypowiedzi ekspertów zaproszonych przez organizatorów spotkania w Centrum Św. Jakuba w Olsztynie wynika, że teraz — dzięki inwestycjom z programów rządowych — powraca szansa na Olsztyńską Kolej Aglomeracyjną. W samym Olsztynie, ale także na trasach do mniejszych podolsztyńskich miejscowości powstały nowe przystanki kolejowe. To daje możliwości naprawienia błędu sprzed lat i odzyskania utraconej szansy.

— Są możliwości. Linią kolejową z Gutkowa można w kwadrans dotrzeć do centrum. Można tu wytrasować pociągi w cyklu 20-minutowym, o wybranych porach dnia. Podobnie jak na innych liniach. Muszą być tylko pociągi. I to nie cztery, pięć par pociągów, ale dwadzieścia, inaczej nigdy nie zmobilizujemy pasażerów. Do tego potrzebna jest współpraca i organizator ze strony samorządów — stwierdził prezes PLK.

Warto przypomnieć, że Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już rok temu oddała do użytku trzy nowe przystanki: Olsztyn Redykajny, Olsztyn Likusy oraz Olsztyn Jezioro Ukiel.

I tak jak zapewnia prezes Merchel: z Redykajn do, oddanego wcześniej, przystanku Olsztyn Śródmieście pociąg dojeżdża w 8 minut. W 12 minut do stacji Olsztyn Główny. Autobus komunikacji miejskiej z dworca Olsztyn Główny na ulicę Bałtycką jedzie 25 do 30 minut.

Zdaniem Ireneusza Mercheli, mieszkańcy każdego centrum aglomeracyjnego w promieniu 30 do 50, a nawet 70 kilometrów dojeżdżają do danego miasta. Kolej aglomeracyjna jest także rozwiązaniem ekologicznym. Wystarczy przystanek w odpowiednim miejscu, na którym zatrzymuje się pociąg.

Rzeszów może

Na spotkaniu padł przykład Rzeszowa, z którym Olsztyn jest często porównywany. Tu na każdej linii wychodzącej z miasta liczba par połączeń wynosi minimum 20, co przekłada się na cykl 60 minut przez cały dzień i 30 minut w czasie szczytu. To daje faktyczną ofertę. Powoduje, że transport kolejowy przejmuje i rozwiązuje dużą część potrzeb komunikacji publicznej.

Jednak Rzeszów nie jest jedynym przykładem, że można. A kolej aglomeracyjna naprawdę działa jako rzeczywiste rozwiązanie problemów komunikacyjnych w 16 miastach Polski.

— To Trójmiasto, Warszawa, Poznań, Łódź, Kraków i Śląsk. Analizy pokazują wiele regionów chce tą kolej budować. Buduje ją Szczecin i Wrocław i właśnie porównywalny z Olsztynem Rzeszów. Kolejne miasto to Bydgoszcz — wyliczał prezes Merchel.

Na mapie PLK tworzonej kolei aglomeracyjnej są też znaki zapytania. To Lublin, Zielona Góra — gdzie trwają prace studialne nad wdrożeniem kolei aglomeracyjnej — oraz Gorzów i Opole. Swojej kolei aglomeracyjnej chcą też Kielce i Białystok.

Obietnica PLK

Prezes Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu Marcin Burza w swoim wystąpieniu panelowym przedstawił realne potrzeby przedsiębiorców związane z komunikacją. Mówił m.in o problemach ze znalezieniem pracowników, którzy nie mają możliwości dojechania do Olsztyna ze swoich miejscowości. Zwrócił uwagę, na fakt, wysokich kosztów organizowania dojazdu przez pracodawców.

Zauważył jednak olbrzymi potencjał do wykorzystania w rozwoju kolei aglomeracyjnej. Jako przykład podał możliwość utworzenia nowego przystanku kolejowego koło Michelina od strony Szczytna.

— Co po tym, że pociąg dojedzie na stację Olsztyn Główny, skoro potem trzeba jeszcze dojechać do swego zakładu? — pytał.

Prezes PLK natychmiast podchwycił pomysł. Po krótkiej wymianie zdań między panteistami padła konkretna deklaracja.

— Taki przystanek powstanie — stwierdził Ireneusz Merchel. — To faktycznie duży potencjał i trzeba stworzyć warunki do jego wykorzystania — dodał.

W tej chwili operatorem transportu kolejowego w wymiarze regionalnym jest samorząd województwa. Lokalne samorządy partycypują w kosztach tworzenia nowych połączeń kolejowych. I tu pojawiają się poważne problemy. Mówiła o tym zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego — Iwona Paluch.

Jej zdaniem transport kolejowy wymaga większych dofinansowań.

Samorządowcy narzekają

— Miasto Olsztyn w ogóle nie jest zainteresowane tworzeniem transportu z nami, dlatego że Olsztyn ma swój miejski transport i tylko o niego dba — stwierdził obecny na spotkaniu starosta olsztyński Andrzej Abako. — Dokładnie widać to na przykładzie transportu kołowego. Olsztyn nas zwyczajnie nie wpuszcza do miasta — stwierdził.

Starosta Andrzej Abako przypomniał, że sam z wykształcenia jest kolejarzem. Wspominał czasy, kiedy transport kolejowy był podstawą komunikacji.

— Pamiętam czasy, kiedy już w Bukwałdzie nie można było wsiąść do pociągu, bo pasażerów trzeba było upychać kolanem — wspominał.

Andrzej Abako zwrócił uwagę na niska konkurencyjność cenową transportu kolejowego, szczególnie w sytuacji, kiedy bilet na tzw. busik jest ponad dwukrotnie tańszy od biletu kolejowego. Zdaniem starosty olsztyńskiego rozwiązaniem są dotacje. Wskazał też na luki prawne z których korzysta prezydent Olsztyna odmawiając porozumień w sprawach komunikacji z powiatem olsztyńskim.

— Prezydent Olsztyna twierdzi, że w sprawach związanych z transportem Olsztyn nie jest powiatem i nie może podpisać z nami porozumienia — powiedział Andrzej Abako.

O tym, jak komunikacja jest ważna dla rozwoju lokalnej społeczności mówił uczestniczący w panelu burmistrz Dobrego Miasta.

— Każde rozwiązanie wzmacniające komunikację jest nam potrzebne. Niestety obstrukcja ze strony władz Olsztyna jest niewyobrażalna. Ja o możliwość połączenia kolejowego do Dobrego Miasta błagałbym na kolanach, ale w przypadku obecnych włodarzy Olsztyna to przecież nic nie da — stwierdził Jarosław Kowalski. — To, dlatego będę namawiał mieszkańców Olsztyna do zmiany prezydenta w najbliższych wyborach samorządowych. Dla wspólnego dobra — dodał.

Brak zainteresowania ze strony Olsztyna ułatwieniem transportu kolejowego czy kołowego z przyległymi gminami doczekał się również komentarza ze strony przedstawicielki warmińsko-Mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego.

— Oczywiście jest możliwe, żeby to samorząd województwa przejął rolę organizatora kolei aglomeracyjnej dla Olsztyna — powiedziała Iwona Paluch. — Jednak to powinien być samorząd Olsztyna — dodała jednak po chwili.

Metropolia Olsztyn

Kolejne debaty organizowane w cyklu Metropolia Olsztyn powoli stają się lokalnym Think -Tankiem. Konferencja na temat kolei aglomeracyjnej dla Olsztyna była już czwartą z kolei.  Wcześniej, podczas debaty „Olsztyn — główne impulsy rozwojowe”, analizowano kluczowe momenty historii miasta, które były motorem napędowym rozwoju. Podczas debaty „Olsztyn widziany z wewnątrz i od środka” prelegenci analizowali marki związane z Olsztynem porównując go z innymi ośrodkami miejskimi. Analizy dokonywali prawnik i amerykanista — Grzegorz Górski, szef serwisów informacyjnych TVP World — Paweł Pietkun, przedsiębiorca i prezes OZGraf — Waldemar Lipka, dziennikarz, który wraz z bratem Jackiem współtworzy tygodnik „Sieci” i portal wPolityce.pl — Michał Karnowski oraz ekspert rynku nieruchomości — Łukasz Złakowski. W debacie uczestniczyli także: wiceminister rozwoju i technologii — Olga Semeniuk oraz wiceminister edukacji i nauki — Tomasz Rzymkowski.

Trzecia z debat pod hasłem „Olsztyn a otoczenie, razem czy osobno?” była polem dyskusji między wójtami i burmistrzami podolsztyńskich miejscowości o relacjach i możliwościach współpracy z Olsztynem

— Olsztyn zasługuje na wysiłek stworzenia planu rozwoju i miasta, i sąsiednich gmin, który zatrzyma ucieczkę mieszkańców ze stolicy regionu. Wytworzenia funkcji metropolitalnych w sferze komunikacji, edukacji, kultury, zdrowia i sportu. Stanie się realizowanym planem działania — mówi pomysłodawca i główny organizator debat Jerzy Szmit, prezes Fundacji im. Piotra Poleskiego.

Marek Adam

 

1 z 7
- +
Tagi: Akademicki Klub ObywatelskiAndrzej Abakobiznesdr Jakub MajewskiFundacja im. Piotra PoleskiegoIreneusz MerchelJarosław KowalskiJerzy SzmitkolejMetropolia OlsztynOlsztynopinie olsztynPiotr GrzymowiczPKPprof. Małgorzata Suświłłosamorządstrategie rozwojutransport publiczny
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Prawosławie – czy tylko filioque?

Następny artykuł

Transgraniczna pomoc prawna na linii Polska – Ukraina

Podobne artykuły

Radni PiS uważają, że Grzymowicz szkodzi miastu
Olsztyn

Radni PiS uważają, że Grzymowicz szkodzi miastu

24 marca 2023
86
[GALERIA PRZEDMIOTÓW] Wylicytuj i pomóż zdolnej młodzieży zdobyć stypendium im. Marcina Antonowicza
Olsztyn

[GALERIA PRZEDMIOTÓW] Wylicytuj i pomóż zdolnej młodzieży zdobyć stypendium im. Marcina Antonowicza

20 marca 2023
62
Upadek Banku Żywności w Olsztynie?
Olsztyn

Upadek Banku Żywności w Olsztynie?

20 marca 2023
105
[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn. Puchary trafiły do zwycięzców Biegu Tropem Wilczym
Olsztyn

[GALERIA ZDJĘĆ] Olsztyn. Puchary trafiły do zwycięzców Biegu Tropem Wilczym

17 marca 2023
60
Grzymowicz bawi się szubienicami na nasz koszt
Olsztyn

Grzymowicz bawi się szubienicami na nasz koszt

16 marca 2023
93
Olsztyn pamięta św. JP II
Olsztyn

Olsztyn pamięta św. JP II

15 marca 2023
65
Następny artykuł
Obara i Semenenko

Transgraniczna pomoc prawna na linii Polska - Ukraina

źródło: assets.zerohedge.com

Ostatnia szansa Ameryki!

Wojt-Boguslaw-Fijas

Bandycka napaść na wójta gminy Ostróda

PUNCS

Ruszyła rekrutacja na Powszechnym Uniwersytecie Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Partyzant, proboszcz, egzorcysta. Przypominamy postać ks. Tadeusza Borkowskiego

Partyzant, proboszcz, egzorcysta. Przypominamy postać ks. Tadeusza Borkowskiego

25 lutego 2023
981
Tak bardzo nienawidzą św. Jana Pawła II, że bezczelnie kłamią na jego temat

Tak bardzo nienawidzą św. Jana Pawła II, że bezczelnie kłamią na jego temat

10 marca 2023
369
Feliks Koneczny – Cywilizacja żydowska

Feliks Koneczny – Cywilizacja żydowska

25 lutego 2023
296
Feliks Koneczny –  „Cywilizacja bizantyńska”

Feliks Koneczny – „Cywilizacja bizantyńska”

6 lutego 2023
473
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
590
FK

Feliks Koneczny – filozof historii

25 stycznia 2023
606
Solidarność

Brońmy etosu Solidarności

20 grudnia 2022
753
Płotki w stawie, czyli o tym jak Wyborcza (o)szuka prezydenta

Płotki w stawie, czyli o tym jak Wyborcza (o)szuka prezydenta

18 lutego 2023
600
magazyn-sledczy

Sprawa zabójstwa z Giżycka sprzed 23 lat. Nowe szokujące fakty!

29 grudnia 2021
1.2k
Pedofilia Obywatelska, czyli Zatoka Świń II

Pedofilia Obywatelska, czyli Zatoka Świń II

17 marca 2023
215
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In