Skierowano do mnie, jako radnego wojewódzkiego, pisemną prośbę z 11 lutego 2022 r. od Burmistrz Miasta i Gminy Młynary w sprawie złożenia interpelacji do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego dotyczącej podjęcia pilnych działań mających na celu poprawę stanu technicznego drogi wojewódzkiej nr 505 na obszarze administrowanym przez Gminę Młynary.
W przedmiotowym piśmie wskazuje się, że wspomniany odcinek drogi wojewódzkiej jest bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym łączącym Gminę z drogą krajową S22. Jest ona szczególnie istotna dla mieszkańców z terenu Gminy Młynary oraz Gmin sąsiadujących, którzy dojeżdżają codziennie do miejsc pracy, placówek oświatowych, a także punktów opieki zdrowotnej, ośrodków kultury i rekreacji. Dalszy rozwój inwestycyjny i turystyczny tych terenów jest uzależniony od dobrego połączenia komunikacyjnego z Elblągiem. Ponadto w ciągu przedmiotowej drogi zlokalizowane są miejscowości tj. Płonne, Błudowo, dla których stanowi ona jedyny dojazd do większych miast.
Warto w tym miejscu przypomnieć akcję protestacyjną zorganizowaną wspólnie przez mieszkańców Gminy Młynary (Powiat Elbląski) oraz Gminy Wilczęta (Powiat Braniewski) w dniu 30 kwietnia 2019 r. Polegała ona na zablokowaniu węzła komunikacyjnego dróg wojewódzkich 509 oraz 505 przecinających się w okolicy Szkoły Podstawowej w Młynarach. Protest miał na celu zwrócenie uwagi Zarządowi Województwa, odpowiadającemu za stan nawierzchni drogi 505, w jak opłakanym znajduje się ona stanie. Pisma kierowane przez Burmistrza Miasta i Gminy Młynary do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie pozostawały bez konkretnych deklaracji przedstawiających zaplanowany harmonogram prac poprawiających stan nawierzchni oraz bezpieczeństwa poruszania się po w/w drodze.
W tej sprawie wystosowałem do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego interpelację z 6 maja 2019 r. W odpowiedzi na nią Wicemarszałek Marcin Kuchciński poinformował mnie, że w roku 2019 oraz w obecnej perspektywie unijnej, nie przewiduje się wykonania generalnych prac modernizacyjnych drogi wojewódzkiej nr 505, a wszystkie prowadzone prace będą miały charakter utrzymaniowy i będą dotyczyły między innymi remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznej, regulacji poboczy oraz pielęgnacji zieleni przydrożnej. Wszystkie prace remontowe związane z usuwaniem ubytków w jezdni będą zakończone zgodnie z letnimi standardami utrzymania dróg wojewódzkich do końca czerwca. Prace te będą prowadzone do całkowitej likwidacji ubytków. Wicemarszałek zapewnił jednocześnie, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie będzie w dalszym ciągu utrzymywał drogę w stanie umożliwiającym sprawne i bezpieczne przemieszczanie, a pojawiające się zagrożenia w postaci ubytków i spękań będą usuwane na bieżąco.
Jednakże w pisemnej prośbie od Burmistrz Miasta i Gminy Młynary z 11 lutego 2022 r., wyraźnie wskazuje się, że w ciągu ostatnich 30 lat nie były wykonywane żadne poważne remonty drogi wojewódzkiej nr 505 a stan techniczny nawierzchni bitumicznej pogorszył się w bardzo dużym stopniu. Powstałe na drodze garby wzdłuż jak i w poprzek drogi oraz znajdujące się w skrajni drogi drzewa i zakrzaczenia w dużym stopniu utrudniają widoczność oraz powodują częste kolizje i wypadki z udziałem pojazdów, a także pieszych. Należy zaznaczyć, że bardzo zły stan drogi znacznie utrudnia także dojazd służbom medycznym oraz straży pożarnej, co stanowi poważne zagrożenie zdrowia a nawet życia mieszkańców. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz dużym natężeniu ruchu sezonowe naprawy „łatania dziur” przynoszą efekt na bardzo krótki czas. Chcąc zapobiec nieszczęśliwym wypadkom konieczna jest budowa nowej nawierzchni drogi, która znacząco poprawi bezpieczeństwo i ułatwi dojazd mieszkańcom okolicznych miast i wiosek.
Szacowany koszt gruntownej modernizacji tego odcinka drogi wojewódzkiej nr 505 wyniósłby ok. 30 milionów złotych. Oczywiście Zarząd Województwa z koalicji PO-PSL argumentuje, że w budżecie województwa brak jest środków na taką inwestycję. Budzi to nie lada zdumienie w kontekście wcześniejszych inwestycji dokonywanych przez samorząd województwa. Ostatnim przykładem są zimne termy w Lidzbarku Warmińskim, działające od końca 2015 roku, które zostały wybudowane w sumie za ok. 110 milionów zł, z czego 67 milionów 800 tysięcy zł to fundusze przekazane przez samorząd województwa. Za te pieniądze powstał także odwiert, który wskazywał, że nie ma tam wód termalnych. 48 milionów 100 tysięcy złotych – za taką kwotę powiat lidzbarski i miasto Lidzbark Warmiński chcą teraz sprzedać Termy Warmińskie. Cena ta jest o wiele niższa niż koszt budowy obiektu. Można sobie zadać pytanie dlaczego samorząd województwa stać było na dofinansowanie chybionej inwestycji, a brak jest środków na modernizację drogi wojewódzkiej nr 505.
Dr Marcin Kazimierczuk
Radny Województwa Warmińsko-Mazurskiego