Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Rządowe wsparcie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich

dr Marcin Kazimierczuk
3 marca 2021
Społeczeństwo
Czas czytania (około): 3 minut
0
A A
budujemy obwodnice

W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD), od 2021 roku będzie można uzyskać dofinansowanie na budowę obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich. Został zatem spełniony postulat samorządów województw, które do tej pory narzekały na fakt pominięcia ich w katalogu beneficjentów dawnego Funduszu Dróg Samorządowych.

Ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (Dz. U. z 2020 r. poz. 1430, z późn.zm.) powołany został nowy mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (dawniej Fundusz Dróg Samorządowych) stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Nabór wniosków na budowę obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich będzie prowadził minister właściwy do spraw transportu. Ocena aplikacji nastąpi w oparciu o stan przygotowania zadania obwodnicowego, ze szczególnym uwzględnieniem posiadanych przez wnioskodawcę zezwoleń, pozwoleń i innych decyzji, które są niezbędne do realizacji zadania, oraz ochronę ośrodków życia społeczno-kulturalnego i zapewnienie bezpiecznego dostępu do tych ośrodków, a także wartość natężenia ruchu pojazdów. Dofinansowanie może wynieść do 80% wartości zadania, ale nie więcej niż 100 mln zł. Na ten cel zostało zapewnione dodatkowe finansowanie w wysokości 2 mld złotych. Rozwiązanie to ma na celu dofinansowanie zadań prowadzonych przez możliwie największą liczbę jednostek samorządowych, uwzględniając limit środków, którymi będzie dysponował fundusz. RFRD zakłada finansowanie tych zadań jako inwestycji wieloletnich do 2028 r.

Rządowe dofinansowanie będzie przyznawane na realizację obwodnic na drogach wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy. Inwestycje te zminimalizują korki, zmniejszą natężenie ruchu w godzinach szczytu oraz zniwelują hałas związany z komunikacją. Dzięki nowym trasom tranzyt zostanie odseparowany od ruchu lokalnego. Dodatkowe wsparcie przyczyni się do pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i skuteczniejszej walki ze skutkami spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19.

Źródła finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa. Środki przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej będą w pierwszej kolejności przeznaczane na realizacje inwestycji na drogach istotnych dla obronności Państwa.

Tak duże wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe dzięki solidarnemu finansowaniu Funduszu zarówno przez budżet państwa, jak i państwowe osoby prawne i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wychodząc z założenia, że Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego powinien być żywotnie zainteresowany przedmiotowym wsparciem zgłosiłem 17 lutego 2021 r. na XXV Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego interpelację w sprawie przygotowywanych przez Zarząd Województwa projektów na dofinansowanie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich w powiatach: Bartoszyckim, Elbląskim, Braniewskim i Lidzbarskim, w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Niestety, ku mojemu zdumieniu, nie otrzymałem jeszcze żadnej odpowiedzi. Mam nadzieję, że ta zwłoka spowodowana jest wielością przygotowywanych przez Warmińsko-Mazurski Urząd Marszałkowski aplikacji.

Dr Marcin Kazimierczuk

Tagi: drogiFundusz Dróg Samorządowychinfrastrukturaobwodniceopinie olsztynRządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)samorząd
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Grzymowicz, Małkowski – chochołów dwóch

Następny artykuł

Premierze, czas na rewanż! „Praworządność po niemiecku” pod Luxemburski Sąd

Podobne artykuły

Koniec Świata
Społeczeństwo

Koniec Świata

4 lutego 2023
337
Relacja z zajęć PUNCS
Społeczeństwo

Relacja z zajęć PUNCS

2 lutego 2023
10
Jak Żydzi oszukują Pana Boga
Społeczeństwo

Jak Żydzi oszukują Pana Boga

30 stycznia 2023
46
wojna-reportaż-z-Ukrainy
Społeczeństwo

Ukraina AD 2022 oczami polskiego reportera

24 stycznia 2023
60
Dni Skupienia z Schumanem
Społeczeństwo

Zajęcia dla słuchaczy Powszechnego Uniwersytetu Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego

23 stycznia 2023
26
Grunt to grunt, czyli jak dogonić Gierka
Społeczeństwo

Grunt to grunt, czyli jak dogonić Gierka

15 stycznia 2023
77
Następny artykuł
germandeathcamps-obozy-śmierci

Premierze, czas na rewanż! „Praworządność po niemiecku” pod Luxemburski Sąd

spalarnie

W Warszawie też budują spalarnie - oto opinia sąsiada - podobny problem będzie w Olsztynie

Polowanie na prezesa

Moskwa z Berlinem zawsze razem

MAŁKOWSKI

Pokaż mi swoje tło, a powiem ci kim jesteś

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In