Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Jedni tory budują, inni je zwijają

Jedni tory budują, inni je zwijają

Podczas konferencji prasowej na olsztyńskim Dworcu PKP prezes PLK Ireneusz Merchel był widocznie poirytowany. Ma do tego powody! Rząd wydaje miliardy na programy kolejowe, a samorząd województwa ma je głęboko… gdzieś. PKP mimo wszystko odbudowuje sieć połączeń zlikwidowaną przez ekipę PO i PSL.

Prezes PLK, to olsztynianin z pochodzenia, który wychował się na Zatorzu. Kiedy ma coś na wątrobie, to nie potrafi robić słodkich min i uśmiechać się uprzejmie. Tak było także podczas konferencji prasowej, którą PLK zwołało w Olsztynie.

— Dworzec będzie oddany do użytku już za rok. Podobnie przejście podziemne z Zatorza. PKP wraca na swoje tory, ale też kładzie nowe. Odbudowaliśmy ponad 800 kilometrów połączeń, które zostały zlikwidowane, a to dopiero początek, bo będzie ich 3 000 kilometrów — poinformował Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prezes PLK nie wytrzymał i nie poprzestał na przedstawieniu sukcesów i planów swojej firmy na Warmii i Mazurach. Jego zdaniem mogło być zrobione dużo więcej. Tym bardziej że rzad nie szczędzi pieniędzy na kolej. Ireneusz Merchel nie wytrzymał i w dosadnych słowach wyraził swoje zdanie na temat samorządu województwa.

— To bezprzykładna sytuacja, kiedy samorząd rezygnuje z przyznanych dotacji, a tak było na Warmii i Mazurach, gdzie rządzi PO z PSL — przypomniał prezes Merchel.

Chodzi o program Kolej Plus, a zarząd województwa kierowany przez polityków KO i PSL faktycznie zrezygnował z dotacji na połączenia kolejowe. O sprawie było głośno w całej Polsce.

— To skandal, że z 11 mld zł, które będą wydatkowane na Kolej Plus, do warmińsko-mazurskiego nie trafiła ani złotówka. Jest dobra wola rządu i spółki PKP PLK, ale województwo złożyło nieprawidłowy wniosek — przypomina Jerzy Szmit, prezes Fundacji im. Piotra Poleskiego oraz były wiceminister odpowiedzialny rozwój infrastruktury komunikacyjnej kraju.

Przypomnijmy. Władze samorządowe regionu nie chciały wówczas przyjąć wyjątkowo wysokich, bo sięgających 85 procent, dotacji. Politycy KO i PSL argumentowali, że to zbyt mało i regionu na nie stać na nie. W ten sposób została utracona szansa na odbudowę zamkniętych w 2010 roku połączeń Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz oraz Ełk – Olecko – Gołdap.

— Wcześniej połączenia były likwidowane. My je przywracamy — kwituje prezes PKP PLK. Rząd przeznaczy środki na odbudowę tej tak potrzebnej linii z funduszy rezerwowych.

Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny, na którym odbyła się konferencja prasowa prezes PLK, to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Jednak prace trwają nie tylko w Olsztynie. Mają bardzo szeroki zakres.

Ważny etap prac został zakończony w Łankiejmach. W Olsztynie od kwietnia pasażerowie korzystają z przebudowanego peronu nr 4. Teraz prace koncentrują się m.in. na peronie nr 3, który ma być oddany do użytku do końca sierpnia.

— Remont Dworca PKP w Olsztynie to inwestycja o imponującej skali. Na stacji gotowych jest ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Prace remontowe trwają od 2 lat. Koszt to ok. 400 mln zł  — przypomina Ireneusz Merchel.

Na Warmii i Mazurach inwestycje z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” zostały już zrealizowane. Nowe przystanki są w Nikielkowie i Kolnie, na trasie z Olsztyna do Korsz (linia kolejowa nr 353) oraz w Wietrzychowie na trasie z Olsztyna do Działdowa (linia kolejowa nr 216). Przebudowano też peron w Pasłęku oraz wydłużono trzy perony w Działdowie

Spółka, która kieruje Ireneusz Merchel, wyznacza trasy i przystanki pociągów w kraju. Jest więc kluczowa dla rozwoju sieci kolejowej. Prezes PLK niespełna rok temu był głównym gościem panelu dyskusyjnego o kolei aglomeracyjnej w cyklu debat: „Metropolia Olsztyn”, organizowanych m.in. przez Fundacje im. Piotra Poleskiego.

Przypomniał wówczas, że Olsztyn miał kilka lat temu miał szansę na stworzenie swojej kolei aglomeracyjnej. Niestety, władze miasta z niej nie skorzystały.

— Proponowaliśmy uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zapewni sprawny transport z miejscowości w promieniu 30-50 kilometrów od Olsztyna. Miasto musiało wyłożyć jedynie kilkaset tysięcy złotych własnego wkładu. Usłyszeliśmy, że Olsztyn nie ma pieniędzy na ten cel — mówił Ireneusz Merchel.

Zamiast w kolej aglomeracyjną — która dałaby szybki i tani dojazd mieszkańcom m.in. Bartąga, Marcinkowa, Naterek i Barczewa, czy Olsztynka, Dobrego Miasta, Czerwonki i Biskupca Reszelskiego, a także m.in. z Nidzicy, Morga, Szczytna czy Iławy — Olsztyn zainwestował w rozbudowę komunikacji miejskiej, a konkretnie w budowę i uruchomienie linii tramwajowych.

— Efekt jest taki, że w tej chwili ten sam odcinek przejeżdżam samochodem szybciej w Warszawie niż w Olsztynie — z przekąsem kwitował sprawę prezes PLK.

— To zagadnienia kluczowe dla rozwoju i samego Olsztyna, i całego regionu. Tym bardziej przerażają działania, które prowadzą politycy PO i PSL, a które zmierzają do utrzymania wykluczenia komunikacyjnego, które chcemy przełamać — mówi Jerzy Szmit.

Według byłego wiceministra infrastruktury, szczególnie bulwersujące są ostatnie głosowania opozycji w Sejmie, gdzie politycy PO i PSL są przeciwni przyspieszeniu budowy drogi S16, która wraz z siecią kolejową mają być kręgosłupem komunikacyjnym regionu.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Wernisaż wystawy Filipa Żuchowskiego „Mendelsohn. Tzitutim” („Mendelsohn. Cytaty”)

Następny artykuł

Wybory

Następny artykuł
Wybory

Wybory

Jarosław Kowalski / dobremiasto24.pl

Chcą odwołać burmistrza Dobrego Miasta, bo jest zbyt dobry

Konferencja popularnonaukowa „Dekomunizacja przestrzeni publicznej” Olsztyn, 22 lipca

Konferencja popularnonaukowa „Dekomunizacja przestrzeni publicznej” Olsztyn, 22 lipca

Sanktuarium w Gietrzwałdzie – zbyt wiele krzyku, zbyt wiele milczenia

Sanktuarium w Gietrzwałdzie – zbyt wiele krzyku, zbyt wiele milczenia

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj