Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

KO i PSL blokują budowę obwodnic Nidzicy i Kętrzyna

Marek Adam
27 września 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 3 minut
0
A A
konferencja obwodnice

Obecny rząd PiS robi wiele, żeby wyrównać szanse Warmii i Mazur wobec reszty kraju. Widać to po rozbudowie infrastruktury drogowej. Jednak samorząd wojewódzki zamiast korzystać z przyznawanych przez władzę pieniędzy na drogi i kolej, rezygnuje z nich. Tym razem z obwodnic Nidzicy i Kętrzyna.

O tym, jak wygląda prawda o działaniu rządów Koalicji Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego w sejmiku warmińsko-mazurskim mówili w środę 27 września na konferencji prasowej radni wojewódzcy z klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości. Opowiedzieli dziennikarzom o bulwersującej praktyce zarządu województwa. Okazuje się, że pod znakiem zapytania stoi budowa obwodnic Kętrzyna i Nidzicy.

— Mowa o dużych pieniądzach przyznanych przez polski rząd na budowę dróg. Samorząd województwa złożył wnioski o dotacje, a kiedy zostały przyznane, odstępuje od realizacji tych inwestycji —ogłosił radny wojewódzki Paweł Czemiel.

Rząd dał, samorząd blokuje

Obwodnica Kętrzyna miała być realizowana w latach 2022-2025. Koszt jej budowy to 126 milionów złotych, a dofinansowanie przekazane przez rząd to 63 miliony złotych. Obwodnica Nidzicy miała kosztować 49,5 miliona złotych, a dotacja rządu wynosi 25 milionów złotych.

Samorządy gminy i powiatu nidzickiego zadeklarowały również swój wkład w wysokości 8 milionów złotych, to kolejne 15 procent wartości inwestycji.

— Zarząd złożył wnioski i otrzymał dofinansowanie. Na ostatniej sesji dowiedzieliśmy się, że zarząd województwa mimo otrzymanej dotacji nie ma zamiaru realizować inwestycji. I to mimo chęci zaangażowania się także samorządów z okolicy Kętrzyna — powiedział Paweł Czemiel.

Według relacji radnego, rezygnacja z szansy, którą jest 50-procentowe dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, to paraliżowanie rozwoju regionu.

— To my zabiegaliśmy o te inwestycje i uparcie o nie dopytywaliśmy zarząd województwa. Informacje, które do nas dotarły, powinny być ostrzeżeniem dla mieszkańców województwa. Marnujemy szanse, które mogą szybko się nie pojawić — alarmuje radny wojewódzki z PiS.

Wcześniej już zrezygnowali

Dramatyzmu sytuacji dodaje fakt, że to nie pierwsza taka sytuacja. Wcześniej, zarząd województwa kierowany przez polityków KO i PSL zrezygnował z dotacji na połączenia kolejowe. O sprawie było głośno w całej Polsce.

— To skandal, że z 11 mld zł, które będą wydatkowane na Kolej Plus, do warmińsko-mazurskiego nie trafi ani złotówka. Jest dobra wola rządu i spółki PKP PLK, ale województwo złożyło nieprawidłowy wniosek. We wniosku, który złożono dopisano, że projekty powinny być zrealizowane całkowicie z pieniędzy rządowych — mówił wówczas Jerzy Szmit, polityk PiS zaangażowany w rozwój infrastruktury komunikacyjnej regionu.

Władze samorządowe regionu nie chciały wówczas przyjąć wyjątkowo wysokich, bo sięgających 85 procent, dotacji. Politycy KO i PSL argumentowali, że to zbyt mało i regionu na nie stać na nie. W ten sposób została utracona szansa na budowę połączeń Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz oraz Ełk – Olecko – Gołdap.

konferencja radni PiS

Wykluczenie komunikacyjne

— Zarówno Rządowy Funduszu Rozwoju Dróg, jak Kolej Plus mogą pomóc skutecznie zwalczyć wykluczenie komunikacyjne, które tak doskwiera naszemu regionowi. Tym bardziej dziwi działanie zarządu województwa — stwierdza Paweł Czemiel.

Ten sam radny już kilka miesięcy temu alarmował, że są sygnały świadczące o niechęci zarządu województwa do skorzystania Radny Czemiel stwierdził też, że wątpliwe jest, by województwo z programu budowy obwodnic, które są budowane w ciągu dróg wojewódzkich.

Radni PiS, którzy są w opozycji w sejmiku warmińsko-mazurskim wskazują na zatrważające dane statystyczne. Zgodnie z nimi przez ostatnie 20 lat nasz region traci. To, ich zdaniem, efekt braku polityki prorozwojowej kolejnych zarządów województwa. Przez te lata produkt krajowy naszego województwa spadł z 77 procent średniej krajowej do 61,62 procent. Politycy PiS uważają, że jedną z recept na zmianę tego trendu są właśnie inwestycje komunikacyjne w regionie.

Marek Adam

Tagi: bezpieczeństwodrogiinfrastrukturainwestycjeKętrzynkolejNidzicaopinie olsztynPaweł CzemielPiSPOPSLRadni PiSRząd RPRządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)samorząd
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Sakramenty szczególnej wierności

Następny artykuł

Czy Polska przestanie istnieć?

Podobne artykuły

Ta inwestycja zniszczy Gietrzwałd. „Trzeba wiedzieć, gdzie leży elementarny interes naszego państwa”
Warmia i Mazury

Ta inwestycja zniszczy Gietrzwałd. „Trzeba wiedzieć, gdzie leży elementarny interes naszego państwa”

29 maja 2023
106
Nieczyste zagrywki wójta Gietrzwałdu – „gminy pełnej cudów”
Warmia i Mazury

Nieczyste zagrywki wójta Gietrzwałdu – „gminy pełnej cudów”

25 maja 2023
163
„Nieczysty” reportaż o Gietrzwałdzie
Warmia i Mazury

„Nieczysty” reportaż o Gietrzwałdzie

24 maja 2023
282
Wicepremier Błaszczak: Ten rejon Polski musi być najsilniejszy
Warmia i Mazury

Wicepremier Błaszczak: Ten rejon Polski musi być najsilniejszy

23 maja 2023
29
O bilansie II Rzeczypospolitej w Piszu
Warmia i Mazury

O bilansie II Rzeczypospolitej w Piszu

23 maja 2023
16
Z plecakiem po regionie: Węgorzewo i śluza w Leśniewie
Warmia i Mazury

Z plecakiem po regionie: Węgorzewo i śluza w Leśniewie

21 maja 2023
39
Następny artykuł
von den Leyen

Czy Polska przestanie istnieć?

sesja RMO

Strategia Nieudolności Piotra Grzymowicza

Kretyn, pożyteczny idiota czy ruski agent? – co za różnica?

Kretyn, pożyteczny idiota czy ruski agent? - co za różnica?

Pruszków 1944

Obóz w Pruszkowie

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Obrona Gietrzwałdu – walka z czerwoną pajęczyną

Obrona Gietrzwałdu – walka z czerwoną pajęczyną

6 maja 2023
784
„Nieczysty” reportaż o Gietrzwałdzie

„Nieczysty” reportaż o Gietrzwałdzie

24 maja 2023
282
Zabrakło 6 podpisów. Nie będzie referendum w Gietrzwałdzie

Zabrakło 6 podpisów. Nie będzie referendum w Gietrzwałdzie

24 kwietnia 2023
500
Feliks Koneczny – Cywilizacja żydowska

Feliks Koneczny – Cywilizacja żydowska

25 lutego 2023
906
„Polowanie na ćmy”, czyli jak TVP historię fałszuje

„Polowanie na ćmy”, czyli jak TVP historię fałszuje

22 marca 2023
1.6k
Mecz Widzew Łódź - Juventus Turyn.

Akcja na Widzewie w stanie wojennym

30 kwietnia 2023
297
Walter Hallstein – jeden z architektów Unii Europejskiej

Walter Hallstein – jeden z architektów Unii Europejskiej

19 października 2021
755
Feliks Koneczny –  „Cywilizacja bizantyńska”

Feliks Koneczny – „Cywilizacja bizantyńska”

6 lutego 2023
959
jszmit

Ten plan to nasza przyszłość

17 maja 2023
188
Chłop z cyckami i baba z brodą

Chłop z cyckami i baba z brodą

22 maja 2023
186
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja Armia Czerwona bezpieczeństwo dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa inwestycje Jerzy Szmit KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media NATO neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In