Podsumowanie tegorocznych konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych naszego województwa miało miejsce pod koniec marca br. Na stronie Kuratorium Oświaty w Olsztynie zamieszczone zostały informacje dotyczące liczby laureatów i finalistów z poszczególnych konkursów przedmiotowych oraz ranking wyników najlepszych szkół w postaci tzw. Złotej Dziesiątki – dziesięciu szkół podstawowych z całego województwa, mających największą liczbę laureatów w konkursach przedmiotowych.
„Złota Dziesiątka” – szkoły z województwa warmińsko- mazurskiego
z największą liczbą laureatów w roku szkolnym 2022/23:
Lp. | Szkoła | Liczba laureatów | Liczba finalistów |
1 | Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku | 14 | 3 |
2 | Społeczna Szkoła Podstawowa nr 101 w Olsztynie | 11 | 9 |
3 | Szkoła Podstawowa nr 12 im. Michała Kajki w Elblągu | 10 | 6 |
4 | Szkoła Podstawowa nr 5 im. Marii Konopnickiej w Ełku | 9 | 3 |
5 | Szkoła Podstawowa nr 19 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Westerplatte w Elblągu | 8 | 19 |
6 | Szkoła Podstawowa nr 21 im. Mikołaja Kopernika w Elblągu | 7 | 12 |
7 | Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Mrągowie | 7 | 4 |
8 | Szkoła Podstawowa nr 29 im. Jana Liszewskiego w Olsztynie | 7 | 4 |
9 | Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu | 6 | 12 |
10 | Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny w Olsztynie | 6 | 8 |
„Złota Dziesiątka” jest uważana za swoisty ranking szkół podstawowych w naszym regionie. By się do niej zakwalifikować, trzeba zmierzyć się z przeszło pół tysiącem szkół podstawowych z całego województwa.
Konkursy przedmiotowe są organizowane od wielu lat i służą rozwijaniu zainteresowań oraz motywowaniu uczniów do uczenia się. Uczestniczą w nich tysiące dzieci wspieranych przez swoich nauczycieli i rodziców. Kuratoryjne konkursy przedmiotowe to jedne z najbardziej prestiżowych sprawdzianów wiedzy, w jakich mogą startować uczniowie szkół podstawowych. Udział w nich wymaga od ucznia, jak i przygotowującego go nauczyciela, zaangażowania i wielu godzin pracy.
Uczestnictwo w konkursie jest dobrowolne, zakres materiału obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu. Konkurs ma charakter otwarty i składa się z dwóch etapów – szkolnego oraz wojewódzkiego. Mogą w nim uczestniczyć wszyscy uczniowie, którzy zadeklarują w swojej macierzystej szkole chęć udziału. Od lat konkursy cieszą się wielką popularnością, a liczba laureatów i finalistów bezpośrednio wpływa na prestiż szkoły w lokalnym środowisku. Sukcesy szkół w konkursach są zawsze uzasadnionym powodem dumy władz samorządowych i lokalnych społeczności.
Laureaci konkursów przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych w roku szkolnym celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Natomiast po ukończeniu szkoły przyjmowani są w pierwszej kolejności do wybranej publicznej szkoły ponadpodstawowej.
W bieżącym roku szkolnym w „Złotej Dziesiątce” szkół mających największą liczbę laureatów ponownie znalazły się placówki z dużych miast naszego regionu.
Na jej czele jest Elbląg z 25 laureatami i 37 finalistami (łącznie 62 uczniów), następnie Olsztyn z 24 laureatami i 21 finalistami, (łącznie 45 uczniów, w tym tylko 7 laureatów i 4 finalistów ze szkół prowadzonych przez m. Olsztyn) oraz trzeci Ełk z 23 laureatami i 6 finalistami (łącznie 29 uczniów). W tym roku szkolnym do elitarnego grona dołączyła Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny w Olsztynie z 6 laureatami i 8 finalistami. Niestety w „Złotej dziesiątce” znalazła się tylko jedna szkoła prowadzona przez Miasto Olsztyn – Szkoła Podstawowa nr 29 im. Jana Liszewskiego.
Konkursy przedmiotowe dla szkół podstawowych odbywają się już od lat, lecz ostatni czteroletni okres ukazuje zastanawiającą i jednocześnie zmuszającą do refleksji tendencję . Mianowicie trzy największe miasta regionu Olsztyn (173 tys. mieszkańców), Elbląg (118 tys. mieszkańców) i Ełk (61 tys. mieszkańców) uzyskały w latach 2020 – 2023 następującą liczbę laureatów i finalistów:
Laureaci i finaliści z Elbląga, Olsztyna i Ełku z tzw. Złotej Dziesiątki w latach 2020-2023:
• Elbląg – 278
• Olsztyn – 212
• Ełk – 110
Laureaci i finaliści ze wszystkich szkół podstawowych Elbląga, Olsztyna i Ełku w latach 2020-2023:
• Elbląg – 647
• Olsztyn – 608
• Ełk – 262
Istotną informacją pomocną przy analizie powyższych faktów jest liczba uczniów w szkołach podstawowych w Olsztynie, Elblągu i Ełku. Liczba ta kształtuje się rokrocznie w przywołanych miastach na następującym poziomie:
• Olsztyn około 14 600
• Elbląg około 8 700
• Ełk około 5 500
Dopiero analizując wszystkie te dane, czyli: liczbę laureatów i finalistów, wielkość populacji poszczególnych miast oraz ilość uczniów szkół podstawowych w poszczególnych miastach, można ocenić wyniki Olsztyna, Elbląga i Ełku.
Konkluzja jest następująca: pierwsze miejsce zajmuje Elbląg, drugie Ełk, a na trzecim jest Olsztyn.
Miasto mające najlepsze warunki do tego, aby być liderem rankingu, zajmuje trzecie miejsce, pozwalając się wyprzedzać dwóm mniejszym aglomeracjom.
Krzysztof Marek Nowacki