Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Car sharing – czas na Olszyn? Być może już niedługo

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Car sharing, czyli wypożyczanie aut na minuty, zdobywa przebojem polskie metropolie. Do poziomu popularności, jakim ten rodzaj usługi cieszy się na w Zachodniej Europie, czy Ameryce Północnej brakuje nam jeszcze trochę, choć już teraz polskie metropolie konkurują z największymi miastami Starego Kontynentu, choćby z Londynem, czy Berlinem. A zbliża się czas, kiedy wejdzie do średnich miast – takich jak Olsztyn.

„Europejski rynek car sharingu będzie rósł w średniorocznym tempie na poziomie 30 proc. I przynajmniej przez najbliższe lata nie zwolni, szczególnie w Europie” – donosi raport firmy doradczej PwC (dawniej PriceWaterhouseCooper) poświęcony rynkowi samochodów na krótkotrwały wynajem.

– Obecnie Europa z 6 milionami użytkowników i 70 000 samochodów odpowiada za ok. 50 proc. globalnego rynku – informują analitycy PwC. – Krajem, w którym usługa jest najbardziej rozwinięta są Niemcy, gdzie rozwiązanie funkcjonuje w 597 miastach i gminach, a liczba użytkowników systemu przekroczyła 1,7 mln.

Taniej i wygodniej

O faktycznym rozwoju car sharingu nad Wisłą można mówić dopiero z perspektywy dwóch ostatnich lat. W drugiej połowie 2016 roku w dwóch największych polskich miastach pojawiły się dwa niezależne systemy krótkoterminowego wypożyczania aut – w Krajowie był to Traficar, zaś w Warszawie 4Mobility – łącznie oferując ok 300 pojazdów dla klientów detalicznych. Popularność, jaką usługa zyskiwała z każdym kolejnym miesiącem wpłynęła na zwiększenie liczby wykorzystywanych samochodów oraz pojawianie się nowych graczy na rynku. Obecnie usługa jest dostępna dla mieszkańców dziewięciu miast w Polsce (ponad 2000 samochodów), w tym dla Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Poznania oraz Trójmiasta, zaś świadczy ją czterech operatorów – Panek, 4Mobility, Traficar i Vozilla. Kolejni zapowiadają rychłe wejście na rosnący dynamicznie nadwiślański rynek.

Ładowanie pojazdu

Najbardziej proekologiczne rozwiązania proponuje w tym obszarze proponuje wrocławska sieć samochodów na minutę. W przeciwieństwie do swoich odpowiedników z innych miast, umożliwiających wybór między samochodami z napędem konwencjonalnym, lub hybrydowym, wrocławska sieć oferuje użytkownikom wyłącznie samochody o napędzie elektrycznym. Stolica Dolnego śląska kierowcom korzystającym z usługi car sharing proponuje dedykowane miejsca postojowe oraz… prawo do korzystania z buspasów.

Lepszy także dla środowiska

Dynamiczny wzrost zapotrzebowania na ten rodzaj usługi nie wynika wyłącznie z wygody, jaką dają samochody wynajmowane na minuty i dostępne praktycznie w każdym punkcie miasta (bądź w specjalnych punktach bazowych), ale także z rosnącej świadomości ekologicznej Polaków. Nie bez powodu mapa popularności systemu pokrywa się z mapą największego zanieczyszczenia powietrza. Wszak niemały wpływ na smog mają zatłoczone jezdnie i gigantyczne korki, którym mogą zaradzić wyłącznie transport publiczny, bądź alternatywne formy transportu. Transport publiczny ma swoje wady – z perspektywy zabieganych pracowników korporacji jest po prostu mało wygodny i zwykle zatłoczony.

Fiat 126P

To także gigantyczna oszczędność – w perspektywie rocznego budżetu przeciętnej rodziny sporadyczne wynajmowanie aut w chwilach konieczności jest zdecydowanie tańsze, niż utrzymywanie swojego własnego samochodu.

Ekonomia współdzielenia

Dostawcy samochodów na minuty proponują swoim klientom auta dostępne praktycznie w każdym miejscu miasta. To, gdzie znajduje się najbliższe można szybko ustalić przy pomocy specjalnych aplikacji, które umożliwiają również wypożyczenie takiego wozu. Wszyscy operujący na polskim rynku dostawcy realizują swoje usługi w systemie free-floating, zaś jedna z warszawskich sieci także w systemie stacjonarnym, czyli ze specjalnymi parkingami-bazami wypożyczanych samochodów.

Analitycy rynku usług komunikacyjnych są zgodni: car sharing będzie się dynamicznie rozwijał – wszak jest sztandarowym przykładem ekonomii współdzielenia, zjawiska które zmienia współczesną gospodarkę. Polega ona nie tylko na fundamentalnej zmianie modeli organizacyjnych i dystrybucyjnych (w kierunku rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności), ale umożliwia radykalne zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów. Również, w szerszym spojrzeniu, zasobów naturalnych.

Zgadzają się również co do tego, że po wielkich metropoliach nadszedł czas na miasta aspirujące do metropolii. Niewykluczone, że samochody na minuty pojawią się w Olsztynie jeszcze w tym roku – być może już w wakacje.

Paweł Pietkun

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Szemrane interesy byłego agenta Tomasza Kaczmarka. Jak ludzie Platformy i PSL dbali o wpływy Helpera

Następny artykuł

Zmiany w finansowaniu oświaty

Następny artykuł
banknoty

Zmiany w finansowaniu oświaty

Komunikat: zawieszenie zajęć

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych wyzwaniem dla nauczycieli

Alternatywa?

Alternatywa

PIÓROPAŁKARZE  (cz. 1)

PIÓROPAŁKARZE (cz. 1)

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory zbrodnie komunistyczne
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj