Szanowni Przyjaciele Schumana!
Jutro, czyli w czwartek 15 XII 2022 o godz. 19:00 na Ms Teams odbędzie się spotkanie z osobami które zarejestrowały się jako Animatorzy Wizerunku Polski w Europie (AWPE), poświęcone podsumowaniu dotychczasowego etapu realizacji projektu AWPE oraz temu, by animatorzy zgłaszali swe kolejne uwagi oraz pomysły. Ponieważ ta tematyka może być interesująca i dla Państwa, wszystkich chętnych gorąco zapraszam do udziału, z wykorzystaniem linku: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aZNTedyyBRmMYyL1Q3MVVp6uRwHw3zmc2-zqbC-KsX6U1%40thread.tacv2/1664957137568?context=%7b%22Tid%22%3a%22fe15d73b-77e6-4e13-9f1a-e06ef314a6e4%22%2c%22Oid%22%3a%229e957020-e50b-4c5f-9c22-8a6bcd836d9b%22%7d
Instytut Myśli Schumana dopiero od paru miesięcy prowadzi projekt AWPE, ale na najbliższy rok planowanych jest szereg działań mających rzeczywiście wspierać animatorów AWPE; te działania są zawarte w opracowywanym obecnie wniosku projektowym finansowanym z funduszy Kancelarii Premiera Rady Ministrów. Konkurs w tej sprawie ogłoszono dopiero 5 dni temu, stąd na razie jeszcze nie wiemy, na co uzyskamy finansowanie. Jesteśmy na wirażu, choć pełni optymizmu, iż zdołamy uczynić coś wartościowego.
W ostatnią sobotę 10 XII 2022 odbyły się zajęcia Powszechnego Uniwersytetu Nauczania Chrześcijańsko- Społecznego (PUNCS), co obecnie czynimy właśnie w połączeniu z projektem AWPE. Spróbuję tu przedstawić parę słów relacji, zwłaszcza że mowa o sprawach, które winny być dyskutowane jutro, na spotkaniu, na które wyżej zaprosiłem.
Budowanie i zarządzanie marką, czyli branding, dotyczy również wizerunku narodowego, co wynikało z tematu zajęć prowadzonych przez panią Malwinę Hopej z Uniwersytetu Wrocławskiego „Budowa marki narodowej w wykonaniu Animatorów Wizerunku Polski w Europie”. Wizerunek jest aspektem krótkotrwałym, składającym się na długotrwałą reputację, stąd branding narodowy zawiera strategię budowania trwałej reputacji Polski na świecie, pożądanej z punktu widzenia naszego rozwoju i ułatwiającej realizację naszych interesów w środowisku międzynarodowym. Marka zaś jest dobrem współtworzonym przez członków wspólnoty narodowej. W skład świadomości wchodzi wiedza na temat wspólnej historii i kultury narodowej, będąca przedmiotem dumy i znakiem rozpoznawczym w stosunkach z innymi narodami.
Postawy społeczne wywierają wpływ na formowanie i realizację polityki zagranicznej, co nazywane jest dyplomacją publiczną. Jak my jako organizacje społeczeństwa obywatelskiego budujemy polskie Soft Power? Kształtowanie postaw społecznych i opinii publicznej za granicą ma na celu uzyskanie zrozumienia i poparcia dla polskiej racji stanu i polityki zagranicznej RP. Odbywa się to drogami promocji polskiej kultury, historii, nauki i innowacji, gospodarki, edukacji, turystyki i sportu. Potrzebne są tu bezpośrednie kontakty między jednostkami lub grupami społecznymi zamieszkującymi w różnych państwach, prowadzące do wymiany poglądów, nawiązywania współpracy oraz osiągania wspólnych celów. Dyplomacja obywatelska jest skuteczniejsza i tańsza od akcji samych tylko państwowych służb dyplomatycznych.
Dla budowania pozytywnej postawy wobec Polski trzeba stosować przekaz spójny, wiarygodny i oparty na faktach. Treść przekazu musi być aktualna, atrakcyjna i posiadać przystępną formę. Wśród stosowanych taktyk szczególne skuteczna jest indywidualizacja i wykorzystywanie nieformalnych kontaktów. Wśród dogodnych narzędzi wymieniane były spotkania, doświadczania, a jako szczególnie cenne relacje z liderami opinii. Podczas zajęć PUNCS/ AWPE z 10 XII 2022 pojawiał się obraz Polski jako bezpiecznego, dużego, stabilnego i intrygującego kraju w centrum Europy, mającego nowoczesną gospodarkę i oferującego produkty oraz usługi o przewidywalnej, wysokiej jakości i autentycznej wartości. Polacy są narodem inteligentnym, przedsiębiorczym, konsekwentnym, wyciągającym wnioski i otwartym na innowacje. Są oni wierni wyznawanym wartościom i zasadom oraz gotowi do ich krzewienia, jednocześnie uznając prawo do pokojowego współistnienia narodów i kultur. Z tego można wyprowadzać przekaz dla Europy, że Polska jest warta poznania, ma bogate dziedzictwo i historię, jest zdrowa, ekologiczna, a przy tym nadal nieznana, bo jej wrogowie wiele uczynili dla psucia jej wizerunku.
W tle zajęć pojawiało się szereg wypowiedzi osób aktywnie działających w środowisku polonijnym. Polska może być dumna, że ma tak dobrych promotorów swego wizerunku. Bardzo ciekawym było przypomnienie, iż obecnie pięknym polskim brandem popularnym na całym świecie jest „Wiedźmin” według powieści Andrzeja Sapkowskiego. Tu wskazano, że skoro na Nowej Zelandii wykorzystuje się jako magnes dla turystów plenery w których filmowano „Władcę pierścieni”, to podobnie można promować Polskę właśnie jako ojczyznę Wiedźmina. Tak się też po części dzieje u stóp Pienin.
Media polonijne są niezbędnym elementem systemu na rzecz utrwalania polskiej tożsamości poza granicami kraju, integracji polonijnych środowisk, podnoszenia statusu społecznego Polonii oraz promowania Polski. To słowa z kolejnych zajęć PUNCS/ AWPE prowadzonych z budynku Ambasady RP w Sztokholmie 10 XII 2022 przez panią Teresę Sygnarek, prezes Światowego Stowarzyszenia Mediów Polonijnych. Znane jest porzekadło „Jak cię widzą, tak cię piszą”. Media polonijne to odwracają: „Jak ty piszesz, tak cię zobaczą”, bo opinia publiczna w poszczególnych krajach będzie kształtowała swą opinię o Polsce w oparciu o to, co media polonijne zdołają przekazać za sprawą swych często skromnych łam i możliwości. Tym bardziej media polonijne potrzebują wsparcia z kraju. Instytut Myśli Schumana będzie organizować własne sposoby zaopatrywania mediów polonijnych w materiały prasowe, które nie tylko mają lepiej budować dobry wizerunek Polski, ale również odwoływać się do wciąż zbyt mało znanej myśli chrześcijańsko- społecznej.
Polonia w swych różnych krajach zamieszkania styka się z różnymi uwarunkowaniami, problemami i potrzebami. Różnorodność wymaga zróżnicowanych strategii. Przy tym, ponad zróżnicowanymi strategiami da się wskazać wspólne dla całej Europy przesłanie sięgające rozwijanej przez Roberta Schumana koncepcji Wspólnoty Narodów oraz korzeni tożsamości kontynentu wypracowanych w środowiskach chrześcijańskich. Polska może wchodzić w rolę tego, kto przypomina o sprawach odsuwanych na bok przez głos środowisk lewicowo-liberalnych. Gdy w Europie nadal dąży się do „przeregulowań prawnych” lub dawania silnym zielonego światła, by wyzyskiwali słabszych, warto by wybrzmiało polskie przypominanie o solidarności.
Przy okazji zajęć PUNCS/ AWPE 10 XII 2022 w budynku Ambasady RP w Sztokholmie wręczono dyplomy animatorów myśli chrześcijańsko- społecznej absolwentom PUNCS ze Szwecji. PUNCS ma słuchaczy i absolwentów w szeregu krajów Europy. Ze wzruszeniem wysłuchaliśmy słów jednej z absolwentek PUNCS, wiekowej już pani Jolanty Halkiewicz, która wspominała, jak niegdyś poznała Roberta Schumana. Cieszymy się, że jeszcze żyją osoby, które mogły współpracować z Schumanem. Wspomnienia tych osób zobowiązują nas, aby idee Schumana nie zamierały, lecz uzyskiwały nową świeżość w czasach, gdy proces integracji europejskiej trzeba wyprowadzać z zaułka, w który wpadł on po ścieżce marksistowskiej filozofii Altiero Spinellego oraz podobnych mu lewicowych ideologów.
dr Marek Oktaba