Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Słów kilka o Tęczy i Świni Adamasa

Redakcja
22 listopada 2019
Kultura
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
Świnia Adamasa 1

„…Jakkolwiek przykłady operowania „dialektycznym montażem” w twórczości Adamasa można by mnożyć, chciałbym na koniec zatrzymać się jeszcze przy dwóch tylko pracach, które proponowały krytyczną rewizję innego artystycznego projektu ustanowienia
zgodnej wspólnoty, a jednocześnie skrycia w tym przedsięwzięciu – i to z premedytacją – jej podziału.

Odnosiły się one do słynnej Tęczy Julity Wójcik, transponującej sześciokolorowy symbol ruchu LGBT w formę zwykłego tęczowego łuku, która utworzona została z kwiatów; inaczej rzecz ujmując, instalacja ta sprowadzała naturalny zarys tęczy na niebie, poprzez sztuczne kwiaty, do zestawu barw flagi mniejszości seksualnych. Tak czy owak, chodziło w niej o utożsamienie flagowych barw „tęczowej” lewicy jako siły politycznej z wytworem samej natury, znakiem w sposób oczywisty niepolitycznym, niekontrowersyjnym, neutralnym i uniwersalnym, a przy tym niosącym jednoznacznie pozytywne konotacje przymierza i pojednania w ramach symboliki biblijnej – takim, wobec którego sprzeciw wydawałby się absurdem.

Świnia Adamasa 1

Przeniesiona sprzed siedziby Parlamentu Europejskiego w Brukseli na warszawski Plac Zbawiciela, Tęcza zdominowała tę przestrzeń i jednocześnie rekonfigurowała jej pole semantyczne określone nazwą i obecnością kościoła pod takim samym wezwaniem. Niczym koń trojański, pod pozorem znaku naturalnego i zarazem symbolu pozytywnie wpisanego w chrześcijaństwo, przemycała afirmację ruchu LGBT, który otwarcie przeciwstawiał się nauczaniu Kościoła katolickiego w sprawach seksualności – również odwołującemu się do kryterium natury.

Usytuowanie Tęczy na Placu Zbawiciela podkreślało zatem jej wydźwięk konfrontacyjny w stosunku do katolicyzmu, nie tyle ukryty za zabiegiem „naturalizacji” i neutralizacji faktycznej kontrowersyjności polityki spod znaku gender, co w istocie przez ów zabieg wzmożony.

Kiedy jednak przyszło artystce ustosunkować się do sprzeciwu, jaki z tych względów budziła jej praca – wyrażającego się w skrajnych formach chuligańskimi aktami podpalenia – artystka potwierdzała tylko dwuznaczność swojego przekazu: z jednej strony akcentowała pozytywnie zabarwioną neutralność czysto naturalnego znaku tęczy i uniwersalizm jego osadzonej w chrześcijaństwie symboliki jako czynnik mający przesądzać o nieekskluzywnym lecz bezgranicznie inkluzyjnym znaczeniu instalacji, a tym samym o bezzasadności sprzeciwiania się jej, z drugiej zaś strony podkreślała, iż nawiązuje ona do flagi ruchu LGBT i wyraża słuszność jego dążeń a wymierzona jest przeciwko „homofobii”.

Deklarując przesłanie niekontrowersyjności i nieekskluzywności Tęczy, jej autorka wykluczała więc z kreowanej wspólnoty społecznej tych, którzy nie popierają polityki „tęczowej” lewicy, piętnując ich mianem homofobów. Nie dopuściła myśli, że oponenci mogą mieć swoje wartości i swoje światy do obrony, jak to ujął Żmijewski, przed jej uzurpatorską ideologiczną konstrukcją. Przeciwnie, dla potwierdzenia bezwzględnej słuszności krytykowanej i dewastowanej instalacji obwarowała ją dwuwartościowym systemem pojęć ideologii LGBT, identyfikującym oponentów – a głównym jest oczywiście Kościół katolicki – tym właśnie określeniem zaczerpniętym ze słownika psychiatrii, które przypisuje im zaburzenie nerwicowe, nieuzasadniony i chorobliwy lęk w stosunku do osób homoseksualnych.

Jacek Adamas odpowiedział własnymi transpozycjami Tęczy z Placu Zbawiciela, które poprzez „montaż dialektyczny” wydobywały fałszywość jej utożsamienia jednocześnie z naturalnym układem barw na niebie, wspólnotą wszystkich odbierających go pozytywnie i z homoafirmatywną polityką.

Świnia Adamasa 2

Jak Julita Wójcik przerobiła na kształt zwykłej tęczy, za pośrednictwem sztucznych kwiatów, flagę politycznego ruchu mniejszości seksualnych, tak Adamas przerobił na podobieństwo jej pracy świnię – element natury stanowiący przeciwieństwo naturalnego tęczowego łuku, zwłaszcza ze względu na konotacje przyziemności i nieczystości w symbolice biblijnej.

Dokonaną przez artystkę manipulację biblijnymi znaczeniami, która miała służyć uwzniośleniu idei ruchu LGBT i skojarzeniu ich z tym, co w powszechnej opinii uchodzi za naturalnie dobre, autor Świni obnażył wynosząc na szczudłach, celem komicznej imitacji warszawskiej Tęczy, przybrany w kwiaty symbol grzechu jako aktu naruszenia porządku naturalnego i poniżenia człowieka, a zarazem sprowadzając to, co afirmuje tęczowa flaga, do odpowiednich – z punktu widzenia Biblii i katolickiej nauki o seksualności – kategorii oceny. Zawoalowanie kwiatami symbolu nieczystości uzmysławia jednocześnie nieczystą grę symbolami i znaczeniami, prowadzoną przez Wójcik, unaocznia nacechowanie jej pozornie niewinnej, bezkonfliktowej i bezgranicznie przyjaznej instalacji hipokryzją.

Adamas Obywatel i Artysta

Z drugiej strony świnia spowita w kwiaty jest kolejnym w twórczości Adamasa wcieleniem „świni-kameleona”– motywu powracającego w działaniach artysty jako symbol nieczystości formacji postkomunistycznej, hipokryzji polityków uwikłanych w komunizm, którzy dla odzyskania władzy lub zachowania wpływów po klęsce tego systemu przybierają różne nowe polityczne barwy, zależnie od koniunktury. Sojusz Lewicy Demokratycznej promujący się na Placu Zbawiciela podczas Parady Równości kolorami ruchu LBGT niewątpliwie mógł prowokować tego rodzaju krytykę….”

 

Profesor Stanisław Czekalski
Instytut Historii Sztuki UAM Poznań „Zjawy wspólnej sprawy. Sztuka według radykalnej demokracji.”

Tagi: satyrasztuka współczesnawojna z komuną
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Zysk Orlen S.A. obecnie 20-krotnie wyższy niż w okresie rządów PO-PSL

Następny artykuł

Gej „politpoprawny”

Podobne artykuły

Wioletta Sawicka. Klątwa Langerów
Kultura

Wioletta Sawicka. Klątwa Langerów

31 stycznia 2023
39
Opinie o “Ataku na region”
Kultura

Opinie o “Ataku na region”

15 grudnia 2022
206
Warsztaty „Kompetencje komunikacji międzykulturowej”
Kultura

Warsztaty „Kompetencje komunikacji międzykulturowej”

10 grudnia 2022
18
Rodzinne świąteczne warsztaty plastyczne
Kultura

Rodzinne świąteczne warsztaty plastyczne

9 grudnia 2022
7
Brakoniecki Forever!
Kultura

Brakoniecki Forever!

7 grudnia 2022
35
Patriotyczny koncert w Piszu
Kultura

Patriotyczny koncert w Piszu

26 listopada 2022
246
Następny artykuł
rabiej_2.jpg

Gej „politpoprawny”

Tablica upamiętniająca wydarzenia z 1956 roku, z herbami Polski i Węgier, wmurowana w ścianę gmachu Starostwa Powiatowego w Olsztynie (u góry wizerunek dwóch skrzyżowanych flag, podobnych do ustawionych podczas wiecu w dniu 30 października 1956 roku) (fot. Radosław Nojman)

Polak, Węgier - dwa bratanki

Dawna szkoła polska w Brąswałdzie (2)

Szlakiem przedwojennych, polskich szkół na Warmii (cz. 1)

Julian Tuwim (Witkacy)

Tuwim bez cenzury - część 1: Żydzi

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Koniec Świata

Koniec Świata

4 lutego 2023
572
Janusz N

Olsztyński ślad afery korupcyjnej w PE?

19 stycznia 2023
317
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
298
Solidarność

Brońmy etosu Solidarności

20 grudnia 2022
380
Sikorski z Chobielina

Konsultant

20 stycznia 2023
263
Wybory 2023 – zwycięstwo „totalnej opozycji”

Wybory 2023 – zwycięstwo „totalnej opozycji”

2 lutego 2023
243
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
235
ZAPROSZENIE

Gdzie będzie nowe centrum Olsztyna?

26 stycznia 2023
206
fortune-telling-1989579_640

Proroctwa i przepowiednie na 2023 rok. Święta Łucja, Baba Wanga i Jackowski

30 grudnia 2022
454
Dramat Grzymowicza. Nikt nie chce być jego zastępcą

Dramat Grzymowicza. Nikt nie chce być jego zastępcą

16 stycznia 2023
196
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In