Panująca od kilku tygodni pandemia spowodowała, że aż do Świąt Wielkanocnych zostały zawieszone zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w placówkach oświatowych. Obserwując narastające zagrożenie epidemiczne, nie sposób wykluczyć, że zawieszenie zajęć zostanie przedłużone.
Obecny stan czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID -19 powoduje, że szkoły przeszły na zdalne nauczanie. Czas ten jest w istocie swoistym egzaminem dla ucznia, jego rodziców, a zwłaszcza dla nauczycieli i dyrektorów szkół.
Z perspektywy własnego doświadczenia zawodowego uważam, iż nauczyciele i ich dyrektorzy powinni pamiętać w szczególności o tym, że:
- Dzieci i młodzież powinni przebywać w domu, gdyż tylko tak możemy ograniczyć i zwalczyć istniejącą pandemię.
- Z przebywającymi w domach uczniami i ich rodzicami nauczyciele muszą mieć bezpośredni kontakt, który powinien być nacechowany wielkim zrozumieniem i empatią, co pozwoli m.in. uzyskać informacje o tym, co się sprawdza, a co nie w zdalnym nauczaniu. Do tych kontaktów powinny być wykorzystane funkcjonujące w sferze publicznej różne sposoby komunikowania się poprzez np. telefon, Internet, pocztę, kuriera. Kontakt jest potrzebny po to, aby zdalne nauczanie maksymalnie zneutralizowało ewidentne niedogodności nauczania poza szkołą.
- Zdalne nauczanie to przede wszystkim częste korzystanie z podręczników jako podstawowego źródła wiedzy uczniów. Każdy uczeń dysponuje podręcznikiem, a z dostępem do komputera i Internetu bywa różnie. Polecenia nauczycieli nie powinny generować przesiadywania ucznia przed komputerem w poszukiwaniu potrzebnych informacji.
- Uczeń powinien być też systematycznie oceniany, a spokój, cierpliwość oraz rozwaga powinny być atrybutami każdego nauczyciela.
- Dyrektor szkoły musi do maksimum ograniczyć biurokrację, to on przecież jako bezpośredni pracodawca nauczyciela określa sposób dokumentowania i przeprowadzenia zajęć.
Warto też wiedzieć, że na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i poszczególnych kuratoriów oświaty zamieszczone zostały informacje o zmienionej formule nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty. Nie ma planowanych ewaluacji, kontroli i monitorowania. Doraźne kontrole dotyczą tylko i wyłącznie przypadków zagrożenia życia i bezpieczeństwa uczniów ( ewentualnego przeciążenia ich zdalną pracą). Monitorowane, jeśli wystąpi to tylko i wyłącznie w ramach zbierania danych zleconych przez Ministra Edukacji Narodowej.
Pamiętajmy Koleżanki i Koledzy, że zarówno my, jak i dyrektorzy szkoły, mamy teraz jedno podstawowe zadanie tj. zadbać o to, aby nauczanie na odległości i kontakt szkoły z uczniami i rodzicami został zorganizowany racjonalnie i z wielkim poszanowaniem praw dziecka i ucznia.
Keram