Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Rządowe wsparcie remontów dróg samorządowych w 2022 roku w powiatach Okręgu Elbląskiego

dr Marcin Kazimierczuk
5 marca 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 5 minut
0
A A
naprawa-droga

Województwo warmińsko-mazurskie otrzymało 172 247 686,79 zł na remont i budowę nowych dróg w roku 2022 w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą oraz inwestycyjną w naszym województwie.

Ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg powołany został mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W lutym Wojewoda Warmińsko-Mazurski ogłosił rozstrzygnięcie kolejnego naboru wniosków na remont i budowę nowych dróg w roku 2022 w ramach RFRD. Program jest ogromnym impulsem rozwojowym dla naszego regionu. Na dofinansowanie w 2022 r. zadań gminnych trafi 107,1 mln zł, a na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 65,2 mln zł.

Źródła finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa. Środki przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej będą w pierwszej kolejności przeznaczane na realizacje inwestycji na drogach istotnych dla obronności Państwa.

Tak duże wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe dzięki solidarnemu finansowaniu Funduszu zarówno przez budżet państwa, jak i państwowe osoby prawne i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie u wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych. Kryteria oceny wniosków określone są w ustawie o Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i wskazują szereg przesłanek, które powinny zostać wzięte pod uwagę przez komisję dokonującą oceny wniosku. Uwzględnia się takie kwestie jak: zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych, zapewnienie spójności sieci dróg publicznych, podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i gminnych, poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy poprawę dostępności terenów inwestycyjnych. Natomiast wojewodowie ustalą szczegółowe kryteria uwzględniające specyfikę i potrzeby regionu. Premier zatwierdza ostateczne listy zadań powiatowych i gminnych do dofinansowania z RFRD, z prawem dokonywania w nich zmian. W tym celu w planie finansowym RFRD wyodrębnia się rezerwę w kwocie stanowiącej równowartość 5 proc. planowanych wydatków Funduszu w danym roku, którą dysponował będzie szef rządu. Wysokość dofinansowania ze środków RFRD na zadania powiatowe i gminne będzie uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy jednostek samorządu terytorialnego, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść aż do 80% kosztów realizacji zadania.

W Powiecie Bartoszyckim realizowane będą m. in.: Przebudowa ulic A. Asnyka i B. Prusa w Bisztynku-Gmina Bisztynek; Przebudowa odcinka drogi gminnej w msc. Smolanka-Gmina Sępopol; Przebudowa DP 1565N na odcinku Roskajmy – Liski; Przebudowa DP 2583N ul. Orzeszkowej w Bisztynku; Przebudowa DP 2587N ul. Stare Osiedle w Bisztynku; Przebudowa DP 1420N Tolniki Wielkie – Księżno – Troszkowo – Unikowo na odcinku Prosity – Księżno i DP 1485N Księżno – Żardeniki na odcinku Księżno – granica powiatu; Przebudowa  ul. Andersa  w  Bartoszycach; Remont drogi powiatowej Nr 2596N ul. Krasickiego i drogi powiatowej Nr 1320N ul. Sikorskiego w Górowie Iławeckim.

W Powiecie Braniewskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej Nr 1330N odc. Chruściel – Dąbrowa; Przebudowa drogi powiatowej Nr 1397N odc. Krzekoty – Wyszkowo; Przebudowa drogi powiatowej Nr 1387N w m. Szyleny; Przebudowa drogi gminnej do miejscowości Gronówko.

W Powiecie Lidzbarskim realizowane będą m. in.: Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Mazurskiej w Lidzbarku Warmińskim; Przebudowa drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Kanałowej w Lidzbarku Warmińskim; Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Warmińskiej w Lidzbarku Warmińskim.

W Powiecie Elbląskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej 1103N na odcinku Jegłownik – Gronowo Elbląskie. Etap I.- Gmina Gronowo Elbląskie; Remont drogi powiatowej nr 1175N na odcinku Surowe – Grądki – Grużajny- Gmina Godkowo. Na liście rezerwowej znalazły się m. in.: Remont drogi powiatowej nr 1119N na odcinku Stankowo – Marwica-Gmina Markusy; Remont nawierzchni DP nr 1105N Cieplice – Batorowo – Cieplice; Przebudowa drogi gminnej wewnętrznej nr 1010 w miejscowości Dworki-Gmina Gronowo Elbląskie; Remont drogi gminnej nr 102072N tj. ul. Łączności w miejscowości Gronowo Elbląskie; Przebudowa drogi gminnej nr 104009N na odcinku Lepno – Buczyniec – etap I o długości 1247 mb, od km 0+675 do km 1+922-Gmina Rychliki; Remont drogi gminnej nr 102091N w miejscowości Kopanka Druga-Gmina Gronowo Elbląskie; Przebudowa i rozbudowa nawierzchni dróg gminnych: Sąpy – Warszewo nr 107010N i Borzynowo – Warszewo – Zastawno nr 107004N (rozbudowa odcinka Warszewo – Zastawno)-Gmina Młynary; Przebudowa ulicy Bednarskiej w Elblągu.

Warto podkreślić, że celem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest przyśpieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia mieszkańców naszego województwa. Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych. Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi przy tym działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym, przyczyniając się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to wsparcie realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wszystko po to, żeby po drogach jeździło się wygodniej i bezpieczniej.

Dr Marcin Kazimierczuk

Radny Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Tagi: drogiinfrastrukturainwestycjeopinie olsztynRząd RPRządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)samorządwykluczenie komunikacyjne
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Widziane z Torunia: Co nas czeka w najbliższych dniach/tygodniach?

Następny artykuł

Grzymowicz kręci

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
163
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
200
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
169
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
285
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
79
Następny artykuł
arbuz-szubienice

Grzymowicz kręci

Islam wczoraj i dziś

Islam wczoraj i dziś

punkt-zwrotny

Widziane z Torunia: Punkt zwrotny wojny

Zakrywanie prawdy

Oświadczenie w sprawie usunięcia Pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej z przestrzeni publicznej Olsztyna

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In