Województwo warmińsko-mazurskie otrzymało 172 247 686,79 zł na remont i budowę nowych dróg w roku 2022 w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą oraz inwestycyjną w naszym województwie.
Ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg powołany został mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W lutym Wojewoda Warmińsko-Mazurski ogłosił rozstrzygnięcie kolejnego naboru wniosków na remont i budowę nowych dróg w roku 2022 w ramach RFRD. Program jest ogromnym impulsem rozwojowym dla naszego regionu. Na dofinansowanie w 2022 r. zadań gminnych trafi 107,1 mln zł, a na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 65,2 mln zł.
Źródła finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa. Środki przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej będą w pierwszej kolejności przeznaczane na realizacje inwestycji na drogach istotnych dla obronności Państwa.
Tak duże wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe dzięki solidarnemu finansowaniu Funduszu zarówno przez budżet państwa, jak i państwowe osoby prawne i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie u wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych. Kryteria oceny wniosków określone są w ustawie o Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i wskazują szereg przesłanek, które powinny zostać wzięte pod uwagę przez komisję dokonującą oceny wniosku. Uwzględnia się takie kwestie jak: zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych, zapewnienie spójności sieci dróg publicznych, podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i gminnych, poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy poprawę dostępności terenów inwestycyjnych. Natomiast wojewodowie ustalą szczegółowe kryteria uwzględniające specyfikę i potrzeby regionu. Premier zatwierdza ostateczne listy zadań powiatowych i gminnych do dofinansowania z RFRD, z prawem dokonywania w nich zmian. W tym celu w planie finansowym RFRD wyodrębnia się rezerwę w kwocie stanowiącej równowartość 5 proc. planowanych wydatków Funduszu w danym roku, którą dysponował będzie szef rządu. Wysokość dofinansowania ze środków RFRD na zadania powiatowe i gminne będzie uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy jednostek samorządu terytorialnego, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść aż do 80% kosztów realizacji zadania.
W Powiecie Bartoszyckim realizowane będą m. in.: Przebudowa ulic A. Asnyka i B. Prusa w Bisztynku-Gmina Bisztynek; Przebudowa odcinka drogi gminnej w msc. Smolanka-Gmina Sępopol; Przebudowa DP 1565N na odcinku Roskajmy – Liski; Przebudowa DP 2583N ul. Orzeszkowej w Bisztynku; Przebudowa DP 2587N ul. Stare Osiedle w Bisztynku; Przebudowa DP 1420N Tolniki Wielkie – Księżno – Troszkowo – Unikowo na odcinku Prosity – Księżno i DP 1485N Księżno – Żardeniki na odcinku Księżno – granica powiatu; Przebudowa ul. Andersa w Bartoszycach; Remont drogi powiatowej Nr 2596N ul. Krasickiego i drogi powiatowej Nr 1320N ul. Sikorskiego w Górowie Iławeckim.
W Powiecie Braniewskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej Nr 1330N odc. Chruściel – Dąbrowa; Przebudowa drogi powiatowej Nr 1397N odc. Krzekoty – Wyszkowo; Przebudowa drogi powiatowej Nr 1387N w m. Szyleny; Przebudowa drogi gminnej do miejscowości Gronówko.
W Powiecie Lidzbarskim realizowane będą m. in.: Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Mazurskiej w Lidzbarku Warmińskim; Przebudowa drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Kanałowej w Lidzbarku Warmińskim; Budowa nowej drogi wraz z infrastrukturą techniczną przy ulicy Warmińskiej w Lidzbarku Warmińskim.
W Powiecie Elbląskim realizowane będą m. in.: Przebudowa drogi powiatowej 1103N na odcinku Jegłownik – Gronowo Elbląskie. Etap I.- Gmina Gronowo Elbląskie; Remont drogi powiatowej nr 1175N na odcinku Surowe – Grądki – Grużajny- Gmina Godkowo. Na liście rezerwowej znalazły się m. in.: Remont drogi powiatowej nr 1119N na odcinku Stankowo – Marwica-Gmina Markusy; Remont nawierzchni DP nr 1105N Cieplice – Batorowo – Cieplice; Przebudowa drogi gminnej wewnętrznej nr 1010 w miejscowości Dworki-Gmina Gronowo Elbląskie; Remont drogi gminnej nr 102072N tj. ul. Łączności w miejscowości Gronowo Elbląskie; Przebudowa drogi gminnej nr 104009N na odcinku Lepno – Buczyniec – etap I o długości 1247 mb, od km 0+675 do km 1+922-Gmina Rychliki; Remont drogi gminnej nr 102091N w miejscowości Kopanka Druga-Gmina Gronowo Elbląskie; Przebudowa i rozbudowa nawierzchni dróg gminnych: Sąpy – Warszewo nr 107010N i Borzynowo – Warszewo – Zastawno nr 107004N (rozbudowa odcinka Warszewo – Zastawno)-Gmina Młynary; Przebudowa ulicy Bednarskiej w Elblągu.
Warto podkreślić, że celem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest przyśpieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia mieszkańców naszego województwa. Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych. Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi przy tym działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym, przyczyniając się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to wsparcie realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wszystko po to, żeby po drogach jeździło się wygodniej i bezpieczniej.
Dr Marcin Kazimierczuk
Radny Województwa Warmińsko-Mazurskiego