Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

To lotnisko to porażka. Przynosi same straty

To lotnisko to porażka. Przynosi same straty

Już za miesiąc wybory samorządowe. Przed głosowaniem warto dokładniej przyjrzeć się „osiągnięciom” obecnej władzy. Także w sejmiku województwa. Jednym z nich jest lotnisko w Szymanach, które podlega urzędowi marszałkowskiemu. I od początku istnienia przynosi same straty. W sumie 146 milionów złotych.

O Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, bo taką nazwę nosi lotnisko w Szymanach, robi się głośno w dwóch sytuacjach. Albo kiedy informacje o nim podają branżowe wydawnictwa związane z lotnictwem, albo kiedy informują o nim przedstawiciele władz województwa. W pierwszym przypadku eksperci zawsze załamują ręce i z zadziwieniem komentują „determinację” władz województwa warmińsko-mazurskiego w dokładaniu pieniędzy do aż tak deficytowej instytucji.

W drugim przypadku, czy to poprzedni marszałek Gustaw Marek Brzezin, czy obecny Marcin Kuchciński, mówią o wielkich nadziejach, sukcesie i planach na przyszłość. Można odnieść wrażenie, że bez mrugnięcia okiem zaklinają rzeczywistość. Można oczywiście również powiedzieć, że to nie jest już zaklinanie, a zakłamywanie rzeczywistości. Lotnisko to przecież instytucja, w której jest mnóstwo posad do obsadzenia ludźmi związanymi z Koalicją Obywatelską lub Polskim Stronnictwem Ludowym, które rządzą w sejmiku warmińsko-mazurskim.

Sprawdziliśmy, jakie kwoty samorząd wojewódzki do tej pory utopił w Szymanach. W budżecie na ten rok zapisano ponad 27 mln zł na lotnisko. Niby niewiele przy budżecie ponad 1 mld 200 mln zł, ale straty są bolesne. W planie finansowym na 2023 wynik finansowy netto jest na poziomie minus 38 mln zł. Szacuje się, że od początku działalności (przez 7 lat) straty wyniosły ponad 146 mln zł.

Jest oczywiste, że w sytuacji, kiedy zakładana tegoroczna strata sięga 37 mln zł, powinna zapalić się duża czerwona i mocno migająca lampka. Trzeba zacząć zadawać głośno pytanie, czy jakikolwiek zakład zarządzany przez kogokolwiek jest w stanie funkcjonować, przynosząc takie straty. To już nie jest dofinansowanie. To wyrzucanie pieniędzy w błoto.

Jak podaje portal ryneklotniczy.pl, „port, którego jedynym udziałowcem jest samorząd wojewódzki, zamiast rozwijać się, kurczy swoją działalność, w nadchodzącym sezonie letnim będzie można polecieć zaledwie do Krakowa i Londynu”. Co gorsze, jak podaje ten sam portal, w nadchodzącym sezonie letnim, który rozpocznie się 31 marca, a zakończy 26 października, „siatka połączeń portu lotniczego w Szymanach, który w zeszłym roku obsłużył jedynie 142 587 podróżnych, będzie bardzo uboga”.

Zgodnie z oficjalnymi informacjami, Ryanair nie przywróci sezonowych połączeń do Krakowa i Wrocławia, a Wizz Air, który musiał uziemić kilkadziesiąt wąskokadłubowych airbusów nowej generacji, zaprzestanie realizacji lotów do i z londyńskiego Luton i niemieckiego Dortmundu.

– Regularne połączenia lotnicze będą oferować jedynie Polskie Linie Lotnicze LOT i Ryanair. Embraery 170 przewoźnika znad Wisły, w dalszym ciągu, będą łączyć warmińsko-mazurski port lotniczy z podkrakowskimi Balicami. Z kolei 186-miejscowe boeingi 737-800 irlandzkich linii będą latać z i do Londynu-Stansted – podaje portal ryneklotniczy.pl.

Analitycy z branży Lotnictwa Cywilnego przyjrzeli się także podaży foteli w rejsach LOT-u. Ta wyniesie 10 168. Z oferty niskokosztowego przewoźnika będzie mogło skorzystać maksymalnie 23 064. Cytując dalej portal ryneklotniczy.pl: każdego tygodnia, realizowane będzie jedynie osiem operacji, w ciągu sześciomiesięcznego okresu letniego port obsłuży zaledwie 248 regularnych (komercyjnych) operacji. W tym czasie z usług portu powinno skorzystać jedynie 33 232 pasażerów.

Jeśli do tych informacji dodać wielki „sukces”, który jeszcze nie tak dawno ogłosili członkowie zarządu województwa, którym jest transportowanie z Szyman do Zjednoczonych Emiratów Arabskich borówek, rysuje się obraz nędzy i rozpaczy. To nie przeszkadza jednak politykom Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy twierdzić, że sieć 15 lotnisk krajowych wpisanych do ustawy o portach lotniczych jest wystarczająca, a jedynym złem, które na nie czyha, jest CPK.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Ameryka Trumpa w strefie zgniotu…

Następny artykuł

1 marca Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Następny artykuł
1 marca Narodowy  Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

1 marca Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Homoeuropeicus

Homoeuropeicus

Szaleństwo „nowej międzynarodówki”

Szaleństwo „nowej międzynarodówki”

Znów chcą Ich wymazać z historii

Znów chcą Ich wymazać z historii

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj