Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

Polregio

Gdziekolwiek rządzi totalna opozycja, tam zamiast budować niszczy. Dotyczy to i Olsztyna, i Sejmiku, gdzie rządzi koalicja PO z PSL. Totalniacy wzięli się teraz za rozmontowywanie regionalnych połączeń kolejowych. Województwu grozi strajk kolejarzy.

“Opinie” są jedynym portalem w województwie, który od miesięcy bije na alarm. Informowaliśmy już o tym, że zarząd województwa, w którym są politycy PO i PSL nawet nie złożył wniosków na dotację z Rządowego Programu Kolej+. Teraz chcą ograniczyć regionalne przewozy kolejowe. Do tego robią to tak w perfidny sposób, żeby pokazać się jako dobroczyńcy, choć są grabarzami komunikacji kolejowej.

Polregio pod ścianą

W poniedziałek do Olsztyna przyjechał z Warszawy prezes Polregio Artur Martyniuk. Ogłosił, że dodatkowe środki na organizację przewozów kolejowych zabezpieczone przez Urząd Marszałkowski w Olsztynie są niewystarczające, a związki zawodowe kolejarzy grożą strajkiem, bo pieniędzy jest zbyt mało, żeby wypłacić obiecane im wcześniej symboliczne podwyżki.

To reakcja na cyniczny komunikat zarządu województwa wydany kilka dni temu. Włodarze z PO i PSL pochwalili się w nim swoją szczodrobliwością. Rozesłali do dziennikarzy informację o swoim sukcesie, który polega na przekazaniu Polregio 22,2 mln złotych tzw. rekompensat.

Z tej kwoty 8 milionów ma trafić na powrót na tory pociągu Elf. Na podwyżki dla pracowników Polregio 5 mln zł. Pozostałe 9,2 ma “pokryć wzrost kosztów energii i paliwa trakcyjnego”. Sęk w tym, że Elf jest własnością urzędu marszałkowskiego, więc Polregio nie ma nic do jego napraw, a pieniędzy na podwyżki jest blisko o połowę mniej niż trzeba.

– Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego ogłosił sukces informując, że przekazuje 22 miliony złotych na regionalne przewozy kolejowe. To jednak nie zabezpiecza potrzeb. Stawia pod znakiem zapytania funkcjonowanie połączeń – zaalarmował regionalne media radny wojewódzki z Prawa i Sprawiedliwości Marcin Kazimierczuk.

Wyprzedają tabor

Z informacji, do których dotarły “Opinie” wynika, że samorząd województwa korzysta z rządowej tarczy na pokrycie kosztów energii i paliwa do pociągów. Kwota, którą chce zrekompensować wydatki Polregio, jest tylko częścią pieniędzy, które sam dostaje na ten cel.

Przedstawiciele zarządu województwa na argumenty o zwiększonych kosztach paliwa i napraw taboru kolejowego mają jedną odpowiedz: likwidować połączenia! Efektem może być nie tylko strajk kolejarzy, ale trwałe uniemożliwienie dojazdów do pracy, szkoły czy lekarza mieszkańcom regionu, którzy korzystają z regionalnych przewozów kolejowych.

– To może bezpośrednio dotknąć mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego i utrudnić realizację połączeń – twierdzi radny Marcin Kazimierczuk.

Ponurym żartem jest także sytuacja ze stojącym na bocznicy pociągiem Elf, który wymaga remontu. Na spotkaniu z cyklu “Metropolia Olsztyn”, które dotyczyło szans na budowę kolei aglomeracyjnej, przedstawicielka urzędu marszałkowskiego przyznała, że samorząd chce ten pociąg sprzedać. Teraz najwidoczniej politycy PO i PSL chcieliby jeszcze, żeby ktoś za nich go wyremontował.

– Zarząd województwa wstawił w kwotę „kukułcze jajo”. Elf należy do samorządu, nie do nas. I szybko nie wróci na tory – twierdzi prezes Polregio Artur Martyniuk.

Rezygnują z dotacji

“Opinie” pod koniec września alarmowały, że  choć obecny rząd PiS robi wiele, żeby wyrównać szanse Warmii i Mazur wobec reszty kraju, to samorząd wojewódzki spod znaku PO i PSL, zamiast korzystać z przyznawanych przez władzę pieniędzy na drogi i kolej, rezygnuje z nich.

Tak jest z obwodnicami Kętrzyna i Nidzicy. Według relacji radnego wojewódzkiego z PiS Pawła Czemiela, to niezrozumiałe. Tym bardziej że na budowy jest 50-procentowe dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

— Zabiegaliśmy o te inwestycje i uparcie o nie dopytywaliśmy zarząd województwa. Informacje, które do nas dotarły, powinny być ostrzeżeniem dla mieszkańców województwa. Marnujemy szanse, które mogą szybko się nie pojawić — relacjonował na łamach “Opinii” radny wojewódzki.

Wcześniej zarząd województwa kierowany przez polityków KO i PSL zrezygnował z dotacji na połączenia kolejowe. O sprawie było głośno w całej Polsce.

— To skandal, że z 11 mld zł, które będą wydatkowane na Kolej Plus, do warmińsko-mazurskiego nie trafi ani złotówka. Jest dobra wola rządu i spółki PKP PLK, ale województwo złożyło nieprawidłowy wniosek. We wniosku, który złożono dopisano, że projekty powinny być zrealizowane całkowicie z pieniędzy rządowych — mówił wówczas Jerzy Szmit, polityk PiS zaangażowany w rozwój infrastruktury komunikacyjnej regionu.

Władze samorządowe regionu nie chciały wówczas przyjąć wyjątkowo wysokich, bo sięgających 85 procent, dotacji. Politycy KO i PSL argumentowali, że to zbyt mało i regionu na nie stać na nie. W ten sposób została utracona szansa na budowę połączeń Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz oraz Ełk – Olecko – Gołdap.

Im gorzej, tym lepiej

Można odnieść wrażenie, że dla polityków totalnej opozycji, im gorzej się dzieje, tym jest dla nich lepiej. Tyle że cierpią na tym mieszkańcy Warmii i Mazur. Kolejnym przykładem jest tzw. Kolej Nadzalewowa.

— Bardzo mi przykro, że w województwie warmińsko-mazurskim przewozy regionalne są tak traktowane. Od razu widać, że nie ma gospodarza. Nie zauważa się ludzi i mienia. Przecież to niszczeje. Nie odtwarza się i nie utrzymuje właściwej kondycji tego, co się ma, czyli infrastruktury kolejowej — stwierdził na antenie Radia Olsztyn poseł Leonard Krasulski.

O przywrócenie Kolei Nadzalewowej od lat zabiegają radni wojewódzcy Prawa i Sprawiedliwości wraz z samorządami leżącymi nad Zalewem Wiślanym. Popadająca w ruinę zabytkowa linia łączy Elbląg z Braniewem.

Marek Adam

UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Jak Żydzi oszukują Pana Boga

Następny artykuł

Paragon grozy

Następny artykuł
Paragon grozy

Paragon grozy

Wioletta Sawicka. Klątwa Langerów

Wioletta Sawicka. Klątwa Langerów

Filmowa relacja: „Metropolia Olsztyn”

Filmowa relacja: "Metropolia Olsztyn"

Relacja z zajęć PUNCS

Relacja z zajęć PUNCS

Zaloguj się login żeby komentować
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja antyPiS bezpieczeństwo Donald Trump Donald Tusk edukacja geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Jerzy Szmit KO koalicja 13 grudnia komunizm Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej prawo PSL Rosja samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna koalicja totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wiara wojna wybory zbrodnie komunistyczne
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienia dostępu

Ułatwienia dostępu

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Odwrotny kontrastOdwrotny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreśl łączaPodkreśl łącza
  • Prosta czcionkaProsta czcionka
  • Resetuj Resetuj