Istotnym elementem nowego systemu doskonalenia nauczycieli jest doradztwo metodyczne, które przez wiele ostatnich lat nie zaspakajało potrzeb szkoleniowych pedagogów.
Jednostki samorządu terytorialnego ze względu na małe środki wyodrębnione w budżetach, nie tworzyły i nie prowadziły placówek doskonalenia. Wdrażane od roku nowe rozwiązania prawne, przenoszą doradztwo metodyczne z poziomu lokalnego na poziom wojewódzki. Obecnie w budżetach wojewodów zabezpieczone są środki, które w ramach dotacji celowej przekazywane są samorządom prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli.
Zaproponowane zmiany finansowania doradztwa metodycznego przynoszą już oczekiwane efekty. Widzimy je także w naszym województwie, gdzie w ostatnim roku powstały cztery nowe ośrodki metodyczne w Kętrzynie, Nidzicy, Bartoszycach i Giżycku, i obok istniejących wcześniej w Olsztynie, Elblągu i Ełku tworzą dzisiaj sieć doradztwa metodycznego na Warmii, Mazurach i Powiślu. Zwiększyła się również liczba samych doradców. W województwie warmińsko-mazurskim mamy zatrudnionych 86 specjalistów, przed zmianami było ich tylko 29. Warto nadmienić, iż zmianie uległy także warunki i tryb wyłaniania doradców. Według nowych rozwiązań zadania nauczyciela doradcy metodycznego powierza kurator oświaty w porozumieniu z dyrektorem publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.
Natomiast nie uległy zmianie zadania obowiązkowe doradców jak i forma ich realizacji. Doradcy metodyczni nadal wspomagają nauczycieli i rady pedagogiczne w planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów kształcenia i wychowania. Prowadzą zajęcia otwarte i warsztatowe oraz udzielają indywidualnych konsultacji. Nauczyciele doradcy swoje zadania realizują w ścisłej współpracy z bibliotekami pedagogicznymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz kuratorem oświaty.
Opisane wyżej zmiany są realizacją zgłaszanych od wielu lat postulatów środowiska oświatowego w zakresie doradztwa metodycznego. Dyrektorzy szkół i sami nauczyciele oczekiwali równego dostępu terytorialnego jak i przedmiotowego do sieci doradców. Powstanie nowych ośrodków metodycznych oraz szybki wzrost liczby doradców, to duża zmiana systemowa, która umożliwi nauczycielom realizację bieżących potrzeb szkoleniowych w zakresie doskonalenia zawodowego.
Wojciech Cybulski