Druga część podręcznika do historii i teraźniejszości prof. Wojciecha Roszkowskiego obejmująca lata 1980-2015 jest już od kilku tygodni w sprzedaży. Ten napisany przez wybitnego badacza podręcznik w sposób ciekawy i jednocześnie bardzo rozważny przedstawia trudną, bo skomplikowaną, historię najnowszą z lat 1945-2015.
Historia i teraźniejszość (HiT) to przedmiot, który pojawił się w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych we wrześniu 2022 roku, a obecnie będzie realizowany w klasach drugich. Jego wprowadzenie miało ułatwić nastoletnim uczniom uzyskanie wiedzy o podstawowych zasadach funkcjonowania państwa i prawa, nabycie umiejętności odróżniania w życiu społecznym tego , co trwałe, od tego co zmienne, a także tego co uniwersalne, od tego, co partykularne. Ten wdrażany od 2022 roku przedmiot obejmuje historię najnowszą z lat 1945-2015 w Polsce i na świecie. Przedstawia m.in. okoliczności integracji Ziem Zachodnich z resztą Polski, sposoby walki reżimu PRL z Kościołem, narodziny Solidarności i upadek systemu komunistycznego oraz odzyskanie przez Polskę niepodległości na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Oprócz tego uczniowie zapoznają się też w nim z głównymi zmianami kulturowymi zachodzącymi w świecie zachodnim na przykładzie ekspansji ideologii „politycznej poprawności”, wielokulturowości, nowej definicji praw człowieka, rodziny, małżeństwa i płci oraz z takimi zagadnieniami, jak: gender, feminizm, faszyzm, komunizm czy neomarksizm.
Do nauczania historii i teraźniejszości są dedykowane podręczniki, wśród których bardzo dobry podręcznik profesora Wojciecha Roszkowskiego zasługuje na szczególną uwagę. Wojciech Roszkowski to ceniony i utytułowany wybitny historyk z Polskiej Akademii Nauk, autor podręczników do historii, który w 2020 r. otrzymał Order Orła Białego (najwyższe polskie odznaczenie państwowe) z rąk prezydenta Andrzeja Dudy. Natomiast w 2000 r. prezydent Aleksander Kwaśniewski odznaczył historyka Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W latach 2005-2009 prof. Roszkowski był europarlamentarzystą. W okresie PRL współpracował z opozycją antykomunistyczną. Był autorem podziemnych wydań najnowszej historii Polski pod pseudonimem „Andrzej Albert”. Profesor Roszkowski to też (wraz z Anną Radziwiłł) autor bardzo dobrego podręcznika, z którego uczyli się licealiści w pierwszych latach wolności, kiedy to PRL-owskie podręczniki wylądowały na śmietniku.
Podręcznik profesora Roszkowskiego (część I oraz wydana ostatnio część II obejmująca lata 1980 -2015 łączy treści z zakresu historii powojennej z elementami wiedzy o społeczeństwie. Posiada setki dobrze dobranych ilustracji – w większości unikatowych – tworzących równoległą narrację i niosących także wielką porcję wiedzy. Jest świetnie napisaną opowieścią o naszym świecie, bardzo starannie przygotowaną edytorsko. W sposób przejrzysty i uporządkowany przedstawia materiał nauczania. Ułatwia on niewątpliwie uczniom i nauczycielom sprawny powrót do przerobionego materiału oraz przypomnienia sobie zagadnień zrealizowanych na lekcjach. Pozwala także nauczycielom i uczniom na sprawdzenie, czy treść lekcji została właściwie zrozumiana.
Podręcznik realizuje funkcję informacyjną (pomaga poznać świat), badawczą (pobudza do samodzielnego rozwiązywaniu problemów), transformacyjną (ukazuje możliwość przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczne jej zastosowania) oraz funkcję samokształceniową (zachęca uczniów do dalszej nauki). Przy pomocy tego podręcznika można dokończyć lub uzupełnić pracę na lekcji, przygotować się do kolejnych zajęć. Podręcznik wymaga od ucznia pewnej samodzielności, ale także współpracy z nauczycielem poprzez zachętę do stawiania pytań skierowanych do nauczyciela, a czasami także do dyskusji. Umożliwia on również uczniom przygotowanie się do powtórek. Zachęca nauczycieli i uczniów do tego, aby na kanwie omawianych tematów lub podczas obchodu rocznic narodowych organizowali prezentację niektórych artefaktów w szkole oraz inspiruje młodzież do sięgania po lokalnych bohaterów – zarówno tych żyjących oraz tych, co już odeszli.
Podręcznik profesora Wojciecha Roszkowskiego dedykowany historii i teraźniejszości to dobra propozycja ułatwiająca młodym ludziom analizę współczesnego świata. Jest on też mądrą refleksją na temat zagrożeń istniejących w jakże skomplikowanej współczesnej rzeczywistości. Korzystać z niego będą zwłaszcza nauczyciele uczący młodzież obiektywnego spojrzenia na fakty oraz świadomi znaczenia postaw moralnych (lub amoralnych) dla życia pojedynczego człowieka jak i wspólnoty – w tym wspólnoty narodowej. To ciekawa propozycja dla nauczycieli, którzy nie boją się rozmowy z uczniem dążącym do zrozumienia współczesnego świata, i w której interlokutorzy nie godzą się na przemilczanie faktów nie odpowiadających wygodnym tezom lub są niepoprawne politycznie. Dobry nauczyciel historii i teraźniejszości to przecież ktoś, kto łączy w swoim przedmiocie wiedzę z literatury, geografii, ekonomii, socjologii. To w końcu nauczyciel – mistrz otwarty na rozmowę z uczniem – również w obszarze trudnej tematyki teraźniejszej. Podręcznik profesora Roszkowskiego jest doskonałym narzędziem, ułatwiającym taką rozmowę. Wyrażam przekonanie, że właśnie nauczyciele prezentujący wspomniane wyżej cechy i umiejętności, a nie wiecznie niezadowoleni ponurzy belfrzy pewni swojej nieomylności w ocenie trudnego XX stulecia i początku XXI wieku, sięgają po ten podręcznik.
Keram
P.S.
Na marginesie chcę zaznaczyć, że Wydawnictwo Biały Kruk oraz Autor podręcznika po wydaniu pierwszego tomu HiT-u zostali poddani bezprzykładnemu atakowi medialnemu oraz swoistej cenzurze prawniczej, ewidentne mającej zmusić Ich do milczenia ze względów światopoglądowych i politycznych. W 6 pozwach sądowych o ochronę dóbr osobistych oraz zapłatę sumy pieniężnej na cel społeczny „żąda się na cel społeczny kwoty (…) 100 (stu) lub 200 (dwustu) złotych”. Owe żądanie ma na celu nie osiągnięcie wydumanej sprawiedliwości, ale ciągnięcie sprawy latami i generowanie kosztów prawniczych mających zniechęcić wydawnictwo do współpracy z profesorem Roszkowskim.