Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  •    
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Czy Zarząd Województwa koalicji PO-PSL dotrzyma słowa?

dr Marcin Kazimierczuk
2 lutego 2022
Warmia i Mazury
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
droga

Podczas grudniowej Sesji Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego otrzymałem informację od Marszałka Województwa o planowanym złożeniu wniosku na modernizację drogi wojewódzkiej nr 505 na odcinku DK 22-Frombork, Powiat Braniewski. O fatalnym jej stanie sygnalizowałem w swojej interpelacji z 6 maja 2019 r. oraz dwóch zapytaniach z 25 lutego 2019 r. i 14 marca 2019 r. W związku z tym złożyłem pisemne zapytanie w sprawie planowanych do złożenia przez Zarząd Województwa wniosków o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) drugi nabór wniosków w Rządowym Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych odbędzie się w terminie: 28 grudnia 2021 r. – 15 lutego 2022 r. Ma on na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST). Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez BGK.

W drugim pilotażowym naborze wniosków wysokość dofinansowania zależy od obszaru inwestycji. Przewiduje się wsparcie na poziomie 95 procent wartości inwestycji (minimum 5 proc. udziału własnego) między innymi dla inwestycji realizowanych w obszarach: budowa lub modernizacja infrastruktury drogowej; budowa lub modernizacja infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w tym oczyszczalni; budowa lub modernizacja infrastruktury gospodarki odpadami.

W czasie drugiego naboru każda JST czy związek JST będzie mogła zgłosić maksymalnie trzy wnioski o dofinansowanie, w tym:

  • 1 wniosek, którego wartość dofinansowania nie może przekroczyć 65 mln zł
  • 1 wniosek, którego wartość dofinansowania nie może przekroczyć 30 mln zł
  • 1 wniosek, którego wartość dofinansowania nie może przekroczyć 5 mln zł

Wniosek o najniższym limicie wartości dofinansowania, nieprzekraczającym 5 milionów złotych, jest obligatoryjny. W czasie ogłoszonego naboru, JST składają wniosek o dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych wraz z opisem planowanej inwestycji za pośrednictwem Aplikacji Polski Ład. Decyzję o dofinansowaniu danej inwestycji z programu, na podstawie złożonego wniosku, podejmuje Prezes Rady Ministrów. Po decyzji Prezesa Rady Ministrów o objęciu danej inwestycji dofinansowaniem ze środków programu, BGK wystawia promesę wstępną, dzięki której JST/związek JST może uruchomić postępowanie zakupowe niezbędne do realizacji inwestycji. Po rozstrzygnięciu postępowań zakupowych JST/związek JST wnioskuje do BGK (za pośrednictwem Aplikacji Polski Ład) o udzielenie promesy inwestycyjnej dofinansowania inwestycji ze środków programu. Po podpisaniu umów z wykonawcą i realizacji inwestycji (lub jej etapów) JST/związek JST wnioskuje do BGK o wypłatę z promesy (lub jej transzy), zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji. Wypłaty będą realizowane w tzw. oknach płatniczych ogłaszanych na stronie internetowej banku. W każdym miesiącu planowane są dwa okna płatnicze.

W sprawie planowanych do złożenia przez Zarząd Województwa z koalicji PO-PSL wniosków o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych po raz pierwszy zapytałem w 2021 roku, na listopadowej sesji Sejmiku Województwa. Otrzymałem wtedy odpowiedź, że trwają rozważania, co do wskazania konkretnych inwestycji, zakresu i szacunkowych kosztów.

Podczas kolejnej, grudniowej sesji Sejmiku Województwa Warmińsko–Mazurskiego Marszałek Województwa poinformował o planowanym złożeniu wniosku na modernizację/przebudowę drogi wojewódzkiej nr 505 na odcinku DK 22-Frombork, Powiat Braniewski. Inwestycja ta wydaje się szczególnie ważna w perspektywie obchodów w 2023 roku 550-tej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Sława polskiego astronoma związana jest z opracowaną przez niego teorią heliocentryczną. Zapewniła ona Kopernikowi miejsce w gronie najwybitniejszych naukowców w dziejach ludzkości. Aby nadać tym wydarzeniom odpowiednią rangę i ogólnopolski charakter władze województwa zmierzają zorganizować we Fromborku specjalne uroczystości. Droga wojewódzka nr 505 jest głównym traktem prowadzącym z południa Polski do Fromborka, miasta Kopernika, gdzie planowane są uroczystości wojewódzkie. Szkopuł w tym, że przedstawia ona opłakany stan techniczny zagrażający zdrowiu i życiu podróżujących nią kierowców. Taka wizytówka Województwa Warmińsko-Mazurskiego nie licuje z rangą uroczystości 550-tej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, które w swoim założeniu mają promować nasz region.

W związku z tym, w styczniu 2022 roku, złożyłem pisemne zapytanie w sprawie planowanych do złożenia przez Zarząd Województwa wniosków o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Sformułowałem w nim pytania dotyczące szacowanego kosztu przebudowy drogi wojewódzkiej nr 505 na odcinku DK 22-Frombork oraz planowanego terminu przebudowy tej drogi. Niestety Marszałek Województwa w odpowiedzi stwierdził, że ciągle trwają rozważania, co do wskazania konkretnych inwestycji, zakresu i szacunkowych kosztów. Warto przypomnieć, że termin na składanie wniosków o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych mija już 15 lutego. Mam nadzieję, że Marszałek Województwa dotrzyma słowa, choć niepokoi mnie brak konkretnej odpowiedzi na moje konkretne zapytanie.

Dr Marcin Kazimierczuk
Radny Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Tagi: bezpieczeństwodrogiinfrastrukturainwestycjeKOopinie olsztynPOPolski ŁadPSLsamorząd
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Zagrożony kod Europy – Szkoła Frankfurcka

Następny artykuł

Okręt o dumnej nazwie „Orzeł”

Podobne artykuły

Polregio
Warmia i Mazury

PO z PSL niszczy kolej regionalną. To przez nich staną pociągi

30 stycznia 2023
180
Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd
Warmia i Mazury

Opcja niemiecka w Radzie Gminy Gietrzwałd

22 stycznia 2023
209
Tylko Niepodległość
Warmia i Mazury

Tylko Niepodległość

18 stycznia 2023
40
W dniu 20.12.2022r, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Cel inwestycji Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach. Pierwszy krok do połączenia A1 z S7 Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią ciąg drogi ekspresowej będący częścią docelowego przebiegu S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko. Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo- Wirwajdy wpisany został do realizacji kilka lat temu dzięki uporowi ówczesnego wiceministra transportu Jerzego Szmita. Uważany wówczas za mało istotny (w końcu to tylko 5 kilometrów) stał się dzisiaj nie tylko wytchnieniem dla Ostródy, która pozbyła się ruchu tranzytowego na kierunku Iława Olsztyn, ale również nadzieją na normalne życie dla mieszkańców kilku okolicznych miejscowości przez które dotychczas przebiegał ten tranzyt. Gminna wieść niesie, że wdzięczni mieszkańcy Ostródy, Tyrowa, Wirwajd i Nastajek zamierzają wystąpić z petycją, aby wspomniany odcinek Ornowo-Wirwajdy nazwać imieniem Jerzego Szmita.
Warmia i Mazury

Aleja im. Jerzego Szmita?

13 stycznia 2023
170
„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej
Warmia i Mazury

„Rzetelność” TVP3 Olsztyn w sprawie centrum logistycznego niemieckiej sieci handlowej

13 stycznia 2023
288
Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu
Warmia i Mazury

Nieudane negocjacje Zarządu Województwa z Komisją Europejską w sprawie modernizacji portu w Elblągu

9 stycznia 2023
87
Następny artykuł
Podniesienie bandery wojennej na ORP 'Orzeł' (1939)

Okręt o dumnej nazwie „Orzeł”

polski-ład

Widziane z Warszawy: Co zrobić z Polskim Ładem?

Od lewej plutonowy podchorąży Stanisław Pluciński "Żbik", kapral podchorąży Celestyn Nagięć "Sas", Samodzielny Batalion Partyzancki "Skała", jesień 1944 r.

To było powstanie antysowieckie

Obywatelski Bunt w Kanadzie

Obywatelski Bunt w Kanadzie

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
16.5k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
3.3k
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
3.2k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
3.2k
Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
3.1k
NSZ

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
2.9k
komuna na 4 łapy

III RP – historyczna klęska Polaków

21 czerwca 2022
2.9k
Ostatnia Wieczerza

Powstanie Kościoła

6 lipca 2022
2.9k
Władysław Grabski – endecki polityk

Władysław Grabski – endecki polityk

19 lipca 2022
2.8k
mieczyk-chrobrego

Obóz Wielkiej Polski – przeciwnicy sanacji

10 czerwca 2022
2.8k
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
agresja aksjologia Armia Czerwona dekomunizacja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka historia Polski II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Kościół Katolicki kultura Lewica LGBT manipulacja media neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej Rafał Trzaskowski Rosja Rząd RP samorząd Stany Zjednoczone Szubienice w Olsztynie totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
  •  
  • Fundacja im. Piotra Poleskiego
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In