Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur
18 maja 2022, środa
  • Kontakt
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Opinie Olsztyn

Okręt o dumnej nazwie „Orzeł”

dr Waldemar Brenda
2 lutego 2022
Historia
Czas czytania (około): 4 minut
0
A A
Podniesienie bandery wojennej na ORP 'Orzeł' (1939)

Podniesienie bandery wojennej na ORP 'Orzeł' (1939)

2 lutego 1939 r. Polską Marynarkę Wojenną wzbogaciła nowa jednostka bojowa. Do służby wszedł okręt podwodny ORP „Orzeł” przed rokiem zwodowany w holenderskiej stoczni. Tydzień później podczas uroczystości przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, na jego pokładzie odsłonięto srebrną tablicę:

„Wspaniały nowoczesny okręt podwodny o dumnej nazwie <<Orzeł>> zbudowany został ku chwale Rzeczypospolitej, ku czci Józefa Piłsudskiego, za sumy zebrane z dobrowolnych składek wśród wojska i marynarki wojennej, wysiłkiem Ligi Morskiej i Kolonialnej oraz całego społeczeństwa”.

Dywizjon Okrętów Podwodnych

Nie był to jedyny okręt podwodny w polskiej marynarce. Już w 1932 r. powstał Dywizjon Łodzi (Okrętów) Podwodnych z „Rysiem”, „Żbikiem” i „Wilkiem”, wybudowanymi przez Francuzów. W lutym 1939 r. oddano do służby „Orła”, a w kwietniu dołączył bliźniaczy do „Orła” ORP „Sęp”, również zbudowany w Holandii. Ale to właśnie „Orzeł” przeszedł do legendy polskich sił morskich. Inicjatorzy cytowanej wyżej tablicy z pewnością nie zdawali sobie sprawy, że zapisane na niej słowa, znajdą odzwierciedlenie w krótkiej, ale pięknej wojennej epopei okrętu o „dumnej nazwie Orzeł”.

Kwesta narodowa

W latach trzydziestych przystąpiono do modernizacji polskiej Marynarki Wojennej. Morskie wybrzeże oraz budowa największego portu na Bałtyku, jakim stała się Gdynia, stanowiły przedmiot dumy całego społeczeństwa, zręcznie podsycanej przez politykę państwa. Jednym z ośrodków tej działalności była Liga Morska i Kolonialna, skupiająca około 1 mln członków. Liga prowadziła m.in. zbiórkę na Fundusz Obrony Morskiej, która przyniosła ponad 5 723 000 złotych! Podobną akcję podjął Fundusz Łodzi Podwodnej im. Józefa Piłsudskiego, na który wpłynęło ponad 2 644 000 zł z dobrowolnych składek. Większość tych środków przeznaczono na sfinansowanie jednego z dwóch okrętów budowanych w holenderskich stoczniach, który właśnie w lutym 1939 r. rozpoczął służbę. Koszt jego budowy wynosił 8 200 000 złotych.

We Wrześniu

W obliczu wojny z Niemcami, polskie dowództwo zaplanowało wykorzystanie Dywizjonu Okrętów Podwodnych w tzw. planie „Worek”. Polegał on na zablokowaniu podejść do Półwyspu Helskiego w celu uniemożliwienia niemieckiego desantu. ORP „Orzeł” zajmował pozycję wewnątrz Zatoki Gdańskiej i stanowił jednocześnie odwód dowództwa. Działania okrętu zakończyły się w połowie września wpłynięciem jednostki do estońskiego portu w Tallinie, gdzie na ląd zszedł chory dowódca oraz zamierzano naprawić uszkodzoną sprężarkę. Ale wbrew wcześniejszym ustaleniom Estończycy internowali polski okręt oraz zarekwirowali mapy i część uzbrojenia. Gdy jednak przestawiono „Orła”, aby wyładować torpedy, polscy podwodniacy skorzystali z okazji i nocą z 17 na 18 września dokonali brawurowej ucieczki z estońskiego portu. Zaczął się kolejny etap morskiej epopei okrętu. Operował na Bałtyku bez dokładnych map i urządzeń nawigacyjnych, zagrażając niemieckim transportom.

U boku Royal Navy

W październiku ORP „Orzeł” opuścił Bałtyk i dotarł do brytyjskiego portu Rosyth. „Na pokładzie nie mieliśmy już słodkiej wody”- wspominał jeden z członków załogi. Za to powszechnie komentowano niezwykły wyczyn polskiego okrętu. Rozpisywały się o nim gazety, oficerów odznaczano, a od brytyjskich oficerów marynarki spływały gratulacje.

Wraz z końcem roku „Orzeł” powrócił do służby bojowej. Uczestniczył w konwojach, patrolował morskie akweny. Najbardziej spektakularne okazało się zniszczenie niemieckiego transportowca „Rio de Janeiro” 8 kwietnia 1940 r. Niestety, dwa miesiące później w niewyjaśnionych okolicznościach ORP „Orzeł” został zatopiony w pobliżu cieśniny Skagerrak…

Kto pamięta…?

Lata całe upłynęły od tamtych wydarzeń. W 1959 r. o brawurowej ucieczce „Orła” nakręcono film fabularny w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Od lat sześćdziesiątych w polskich siłach morskich służyły kolejno dwa okręty nazwą upamiętniające bohaterski pierwowzór. Przez dziesięciolecia młodzi pasjonaci morskich opowieści z wypiekami na twarzy rozprawiali o legendzie „Orła”.

A kto dziś o nim pamięta? Na pewno ludzie morza. Podobno także i dziś polskie statki płynące w rejonie zatopienia okrętu oddają hołd dzielnej załodze.

dr Waldemar Brenda

Tagi: II wojna światowamarynarka wojennaNiemcyopinie olsztynORP "Orzeł"Wielka BrytaniaWojsko Polskie
UdostępnijTweetujWyślij
Poprzedni artykuł

Czy Zarząd Województwa koalicji PO-PSL dotrzyma słowa?

Następny artykuł

Widziane z Warszawy: Co zrobić z Polskim Ładem?

Podobne artykuły

NSZ
Historia

NSZ – druga siła podziemnej Polski

15 maja 2022
106
August-Cieszkowski
Historia

August Cieszkowski – „filozofia czynu”

13 maja 2022
169
Przemówienie Józefa Becka w Sejmie (5 maja 1939 roku)
Historia

Przemówienie Józefa Becka

6 maja 2022
54
Konstytucja 3 Maja
Historia

Konstytucja w polskim duchu

3 maja 2022
46
800px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_06b-miniatura
Historia

Getto walczące

22 kwietnia 2022
49
Podpisanie układu w Rapallo. kanclerz Rzeszy Joseph Wirth, Walther Rathenau oraz delegacja sowiecka: Leonid Krasin, Gieorgij Cziczerin oraz Adolf Joffe. Źródło: Wikimedia Commons/Bundesarchiv
Historia

„Istnienie Polski jest nie do zniesienia”… Rapallo 1922

20 kwietnia 2022
130
Następny artykuł
polski-ład

Widziane z Warszawy: Co zrobić z Polskim Ładem?

Od lewej plutonowy podchorąży Stanisław Pluciński "Żbik", kapral podchorąży Celestyn Nagięć "Sas", Samodzielny Batalion Partyzancki "Skała", jesień 1944 r.

To było powstanie antysowieckie

Obywatelski Bunt w Kanadzie

Obywatelski Bunt w Kanadzie

Kosmiczny odlot prezydenta Grzymowicza

Kosmiczny odlot prezydenta Grzymowicza

Zaloguj się login żeby komentować

Ostatnio popularne

Co powstanie w miejscu szubienic?

Co powstanie w miejscu szubienic?

6 kwietnia 2022
2.9k
Depopulacja - Polska

Depopulacja Polski

18 stycznia 2022
2.8k
depopulacja Francja

Depopulacja Francji

7 kwietnia 2022
1.1k
Jezus-Barabasz

Dlaczego zabito Jezusa Chrystusa?

13 kwietnia 2022
962
Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

Jedwabny szlak – Inicjatywa Pasa i Szlaku

21 kwietnia 2022
819
Ukraina – krew przedmurza…

Ukraina – krew przedmurza…

13 marca 2022
621
Grupa Wagnera

„Grupa Wagnera” – prywatna Armia Kremla

28 kwietnia 2022
608
Dziady’68 – wielka ustawka…

Dziady’68 – wielka ustawka…

7 marca 2022
562
„Gruba kreska”

„Gruba kreska”

26 marca 2022
500
KOS Olsztyn

Olsztyński KOS stanu wojennego

19 listopada 2021
373
Opinie Olsztyn

Najchętniej czytany konserwatywny portal Warmii i Mazur

Tematy w serwisie:
aborcja agresja aksjologia demokracja Donald Tusk edukacja energetyka geopolityka gospodarka II wojna światowa Joe Biden KO komunizm koronawirus Lewica LGBT manipulacja media NATO nazizm neomarksizm Niemcy Olsztyn opinie olsztyn Piotr Grzymowicz PiS PO polityka zagraniczna Polska Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej PSL Rafał Trzaskowski Rosja samorząd Stany Zjednoczone szkoła totalna opozycja Ukraina Unia Europejska USA wartości wojna wybory 2020 Władimir Putin ZSRR
© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
  • Olsztyn
  • Warmia i Mazury
  • Historia
  • Kultura
  • Media
  • Polityka
  • Społeczeństwo
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

© 2019-2022 Opinie.Olsztyn.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In